afrekening allimentatie

virginia
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

afrekening allimentatie

#1 , 10 mar 2018 17:06

In 2012 heeft jeugdrechter bij vonnis mijn jongste zoon toegewezen aan vader en op diens adres gedomicilierd en de oudste zoon aan mij op mijn adres, zonder wederzijds bezoekrecht. Ikzelf ben uitkering gerechtigd en mijn ex-man moet allimentatie betalen aan mij en oudste zoon (300) , ikzelf 125 euro aan jongste en wederzijds de schoolkosten en bijzondere activiteiten.

Ikzelf heb altijd mijn ex blijven informeren hoe het met ouste zoon ,(rapporten, hobby's, ziekte, etc....) en heb afrekeningen aangetekend , per mail an per post gestuurd. Van mijn jonste zoon heb ik niets meer vernoemen sedert 2012 (school?, vereniginge,?....) . Hij heeft één keer na beslaglegging voor oudste zoon betaald maar niets van jongste doorgegeven van kosten of informatie. Ik heb toen wel de 125 euro allientatie voor de jongste zoon betaald. Ikzelf heb via CAW poging gedaan om terug contact te hebben met jongste (nu 16) maar na 4 maand werd dit op vraag tegenpartij stopgezet. Vader heeft nooit poging gedaan naar oudste toe (is 19 ondertussen).

Plots komt hij met afrekening van 500 euro/maand voor internaat, peperdure schoolboeken, en hele hoop kosten die hij vanaf 2012 aanrekent, waardoor wat ik aan hem moet veel hoger ligt, mijn oudste woont gewoon bij mij. Ik kan dit niet betalen.

Ik heb nog steeds ouderlijk gezag en weiger te betalen daar ik mijn ouderlijk gezag door weigering informatie te krijgen niet heb kunnen uitoefenen. Van de oudste heeft hij systematisch alles geweigerd ook, zelfs speciale diditale schoolboeken daar hij dyslexie heeft.

Ben ik verplicht dit te betalen zonder dat ik al die jaren ook maar iets van informatie heb gekregen?????

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 10 mar 2018 17:54

Een vonnis zonder enige vorm van omgangsrecht voor de kinderen en hun ouder? Dat is bijna onmogelijk, want dan wordt er aan de rechten van kinderen én ouders geraakt.....Bezoekrecht staat niet in het wetboek. Het is omgangsrecht. En ieder kind en ouder moeten de mogelijkheid hebben met elkaar een relatie op te bouwen en te onderhouden. Als u niet uit uw ouderlijke rechten bent ontzet (en dat denk ik niet) is dit een zéér eigenaardig vonnis en al helemaal voor 2012?. Want de kosten zonder overleg betreft: als de jongste naar school kan in zijn buurt (met openbaar vervoer) dan is de keuze voor internaat een beslissing die u samen neemt. als de ene ouder dat eenzijdig beslist, vermoed ik dat u dat niet moet bekostigen. Is er een probleem van studie-atittude of remediering, dan kunnen daar ook andere beslissingen voor genomen worden (bvb. bijles, studiebegeleiding) dus neen: als de vader dat eenzijdig beslist, dan is dat een kost eigen aan zijn huishouding. De ouder moet inderdaad communiceren over te maken bijzondere kosten. en liefst zelfs vooraf, indien mogelijk.

virginia
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 mar 2018 18:17

Is vonnis dat door strafrechter jeugdrecht werd beslist. Jongste kon perfect naar zijn oude school blijven gaan maar mijn ex deed vele overuren en zijn motto is na al die jaren, ik kon hem niet opvangen door mijn job terwijl hij al samenwonende was, anders was jongste zoon nooit aan hem toegewezen.. Hij was echter akkoord en is niet in beroep gegaan tegen het vonnis , na 6 jaar nu afkomen met excuses, is intussen hertrouwd, heeft zijn bedrijf verkocht en zich onvermogend laten verklaren, zijn salaris staat nu op mijn niveau en heeft alles naar buitenland gebracht. ( 800 000 euro)Rechter kijkt bij alimentatie naar inkomen en niet naar zijn vermogen, dus .... zal niets meer moeten betalen vanaf heden, vandaar plots de afrekening vermoed ik....Mijn ex beslist al die jaren alles éénzijdig. Ik heb het altijd voorgelegd en kreeg nooit reactie en deed dan mail dat ik ervan uitging dat hij dan akkoord was.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 10 mar 2018 19:32

Strafrechter jeugdrecht? waren er dan bepaalde feiten die een misdrijf omschreven feit omvatten?

virginia
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 mar 2018 20:24

neen, mijn ex was naar commissie bijzondere jeugdzorg gestapt en die wou de kinderen direct op internaat stoppen zonder verder onderzoek te hebben gedaan. Ik , die ze wel alleen heb opgevoed zou plots er niet meer voor kunnen zorgen. ik heb dat geweigerd. Men zei dat ik voor bemiddelingscommissie moest komen. Ik kreeg de keuze : akkoord met internaat (wat mijn ex dus altijd al wou, maar oudste van kinderen niet en ik ook niet) of rechtbank. Ik koos laatste, mijn ex verweet mij dat ik kinderen opstookte tegen hem, na lange weg waar men kinderen 2 maanden onder toezicht op internaat van rechtbank heeft geplaatst heb ik over de ganse lijn gelijk gekregen maar jongste was verblind door luxe bij de papa en heeft voorkeur gegeven daar te gaan wonen. De maatschappelijk medewerkers die de zaak hadden onderzocht waren op het einde overgeplaatst naar andere regio ..... en ik had plots andere rechter die van andere regio naar daar was overgeplaatst . Met geld bereik je veel hoor......maar eerlijkheid duurt toch het langst

Terug naar “Echtscheiding”