Wie moet kids id betalen?

Porcupine
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Wie moet kids id betalen?

#1 , 07 mar 2018 16:41

Hallo

Ex-man en ik hebben wekelijks co-ouderschap. Kids hebben hun domicilie bij mij, ik krijg alimentatie voor de kinderen en er is ook een kindrekening voor verblijfsoverstijgende kosten. Nu moeten de kids nieuwe kids id hebben. Ex-man beweert dat ik dit moet betalen omdat ik alimentatie van hem krijg.
Ik had voorgesteld van de kindrekening of kosten in twee.
Weet iemand hoe dit zit?
Voor elke kost die niet expliciet in het akkoord vermeld staat, is er discussie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 07 mar 2018 17:49

Een kindrekening is een bankrekening geopend op naam van beide ouders exclusief bedoeld om alle kosten ifv de kinderen te betalen, uitgezonderd de verblijfskosten (bvb. wonen, energie en voeding). De kosten verbonden aan de Kids-ID of de eID zijn volgens mij verblijfsoverschrijdende kosten die perfect met de kindrekening kunnen worden betaald. Tenslotte gaat de ID-kaart mee met het kind, waar of bij wie het ook verblijft.
Voor andere betwisten kan u ook eens de lijst op nazien van de Familierechtbank te Antwerpen.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 07 mar 2018 17:52

Volgens mij valt zoiets onder algemene kosten.
Zijn zeker geen bijzondere kosten - school of gezondheid.
Wat er in vonnis of overeenkomst staat weten we natuurlijk niet?
Wie betaald dokterskosten ?

Nu lees ik wel dat het week om week is... dan kan men ook redeneren in wiens week men naar gemeente gaat die betaald net als in wiens week men naar de kapper gaat. Dat zijn dus kosten die niet aan specifiek aan verblijf verbonden zijn.
Ofwel betaald de ouder in wiens week ofwel beide lijkt me normaal.

Alimentatie heeft ook iets te maken met het verschil van inkomen tussen partijen om het verblijf en die kosten te betalen.
Ook rekening houden dat de betaler 80% kan inbrengen in zijn belastingen.

(Enkele algemene opmerkingen)

Zie dat @Jabbe zelfde redenering volgde.

Reclame

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 mar 2018 18:30

Hangt er vanaf welke opsomming er in het vonnis staat onder buitengewone kosten - daarom is er ook een vonnis. Hoe wordt de kindrekening gevoed? Gelijke inbreng/ongelijke inbreng?
Een kids-id is in principe eigendom van het kind, en aangezien er co-ouderschap is, zou ik gaan voor elk de helft. Zomaar betalen met de kindrekening of geld afhalen van de kindrekening zou ik niét doen, want is tegen de regels van een kindrekening in: als de kost niet specifiek opgesomd staat in het vonnis, dan moeten beide ouders hun akkoord geven om een kost te betalen (maar dat staat meestal letterlijk in het vonnis).
Vraag jouw ex opnieuw de helft van de kost te betalen, desnoods via een AS.

djakote
Berichten: 7

#5 , 08 mar 2018 09:28

Langs de andere kant, is dit het echt waard om een AS voor te sturen?
Hier in de gemeente kost een kids-id €6,5, een AS kost al snel €5.
Pas op, ik heb ook een ex-partner die over alles dwarsligt, dus ik snap zeker je frustratie.
Maar je gaat er veel meer tijd en kosten in steken dan het waard is.

Porcupine
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 mar 2018 11:08

Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties!
Het is intussen veel duidelijker.
Ex-man verdient heel goed terwijl ik op minimum inkomen zit. Omdat hij kindalimentatie betaalt en ik de kids ten laste heb, vindt hij dat ik elke kost die niet specifiek in het akkoord staat, maar volledig zelf moet betalen.

Kiesha2012
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 mar 2018 11:52

Ik heb ook een dwarsligger van ex partner en heb dit zelf allemaal bekostigd voor de minste miserie

virginia
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 mar 2018 16:52

Indien je een minimuminkomen hebt en je valt onder bepaalde inkomensgrens(alimentatie meegerekend) kan je studietoelage aanvragen voor je kinderen, zou dit zeker ook eens bekijken. Kindergeld telt denk ik niet mee bij bepalen inkomensgrenzen voor studietoelage, zeker navragen bij bvb een OCMW of sociale dienst van je gemeente of bij ministerie zelf.

Terug naar “Echtscheiding”