Weg bij vader

Tal123
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Weg bij vader

#1 , 25 feb 2018 14:49

Hallo, ik heb een vraagje...

Ik ben een kind van 14 maar mijn ouders zijn uit elkaar en hebben co-ouderschap, maar ik wil niet meer bij mijn vader wonen.
Mijn moeder weet dat maar ik zelf weet niet wat ik kan doen:
Heb ik recht om te beslissen bij wie ik ga wonen?
Bij wie/wat kan ik terecht om te zorgen dat ik niet meer bij mijn vader moet wonen?, mijn vader weet zelf niet dat ik deze beslissing wil maken want hij zou er nooit mee akkoord gaan.

Danku voor de mensen dat antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 25 feb 2018 18:56

als 14 jarige kan u momenteel zelfs niks beslissen, zonder een aangepaste uitspraak van de rechtbank moeten beide ouders zich houden aan de afspraken met betrekking tot co-ouderschap

als u op eigen houtje toch bij u moeder gaat wonen en het is tijd om naar u vader te gaan en u wilt niet, dan zal u vader telkens een PV laten opmaken en staat hij sterker als de zaak voor de rechtbank komt

u moeder en vader zal opnieuw naar de rechtbank moeten gaan om de afspraken met co-ouderschap aan te passen, u zou dan normaal ook gehoord worden door de rechter wat u zelf wilt en die zal daar zeker in de mate van het mogelijk rekening houden

eylis
Berichten: 8840

#3 , 25 feb 2018 20:22

Je bent 14 jaar, dus minderjarig. Voor de wet dragen jouw ouders samen het ouderlijk gezag. Dat betekent dat zij allebei het recht en de plicht hebben voor je te zorgen, je op te voeden en een relatie met je op te bouwen en te onderhouden. Dat is ook jouw recht én plicht. Verwar het co-ouderschap niet met de verblijfsco-ouderschap. Het co-ouderschap is dat ouderlijk gezag. Daar kan je niet onderuit. Wanneer jij bij je vader bent, neemt hij beslissingen in jouw belang. Dat dit verschilt van de aanpak van je moeder is best mogelijk, maar draagt toe tot jouw ontwikkeling en ligt geheel in de lijn van de wetgeving en de bescherming van het kind. Het verblijfsco-ouderschap is de 50/50 verdeling van het verblijf. Als één van de ouders dit wenst (om zijn of haar recht en plicht tot opvoeden ten volle te kunnen uitoefenen) dan moet een rechter dat toestaan. Het is immers zowel het recht en plicht van de vader als van de moeder. Dat jij liever bij je moeder bent is jouw persoonlijke gevoel, maar daarom niet in jouw belang. Als je bijvoorbeeld liever niet naar de tandarts of naar een bepaalde school zou gaan , zijn het ook jou ouders die daarin beslissen. dus neen, jij kan dat niet beslissen. Een rechter kan wel naar jouw mening luisteren waarom je niet meer bij je vader wil verblijven. Maar meestal luistert hij dan ook tussen de regels door wat dit werkelijk betekent. Is het iets strenger bij papa? Is door de scheiding de band tussen jou en je papa minder close geworden? Misschien zijn dat dan juist redenen om méér tijd bij je vader door te brengen. En dat zijn beslissingen die rechters dan soms ook nemen. Dus is dat 50/50 verblijfsco-ouderschap misschien nog zo erg niet.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”