bij welke rechtbank mijn klacht neerleggen bij probleem kinderen - scheiding

isabellepa
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

bij welke rechtbank mijn klacht neerleggen bij probleem kinderen - scheiding

#1 , 22 feb 2018 14:26

Mijn kinderen verblijven in verdeeld verblijf sinds 2 jaar tussen mij en hun vader.
Sinds 1.5 jaar gaat mij oudste naar de school met zijn fiest die hij voor zijn communicie heeft gekregen.
Nu laat zijn vader hem niet meer toe om op de dag van de switch naar mij (maandag) zmet d efiets naar school te gaan. Zijn vader wenst dus niet dat de fiets de week ook bij mij wordt gebruikt.
Dit is nieuw. Via dit forum heb ik advies gevraagd en kom ik tot de conclusie dat ik niets anders kan doen dan dit voor de rechtbank uit te klaren. maar welke rechtbank moet ik aanschrijven? Ik wens geen advocaatkosten te maken, dus zou dit zelf willen doen. De scheiding is uitgesproken door de Nederlandtsalige Rechtbank van eerste aanleg/familierechtbank te Brussel/257ste kamer . Moet ik mij daar wenden? wie kan mij daar wat informatie verlenen over de stappen? kan de griffier mij helpen om de klacht neer te leggen in de jusite vorm? is eer een website die de juiste informatie en templates geeft ?

Alvast dank voor de kostbare hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 22 feb 2018 17:59

Ik heb ook uw andere posting gelezen.
Was er eerder een vonnis bij de echtscheiding of een EOT, of enkel een mondelinge overeenkomst bij het uiteengaan?

Ik vraag me echter af of het wel de moeite is om naar de rechtbank te stappen voor het gebruik van enkel een fiets of een paar persoonlijke spullen.

Misschien is het dan nuttig om eerst eens alles rustig te overdenken hoe jullie in de toekomst met elkaar zullen willen omgaan als het over jullie kind gaat.
Door naar de rechtbank te stappen voor dergelijke situaties hypothekeer je reeds elke verder overleg.
Misschien eerst uw ex duidelijk maken dat het zo niet verder kan, dat de toekomst van jullie kinderen belangrijker is dan de discussie van 'eigendomsrechten', en dat er moet overlegd worden en duidelijke afspraken gemaakt moeten worden ook voor de toekomst, minstens tot de meerderjarigheid van jullie kinderen. Ik zou toch eerst proberen met een bemiddelaar: die kan meer positieve resultaten bereiken dan een rechter die enkel zou oordelen over het geschil.

Wil u toch doorzetten dan is hier het adres van de NL rechtbank van eerste aanleg te Brussel:
Familierechtbank


Adres:
Montesquieugebouw
Quatre Brasstraat 13
1000 Brussel

Griffie:
T. 02/519 86 41 F. 02/508 68 71
T. 02/508 75 48

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 22 feb 2018 23:42

Als de kinderen nu nig in het hoofdstedelijk gewest zijn ingeschreven (domicilie).
Het is dus steeds in de familierechtbank van het arrondissement waar de kinderen nu wonen.
Normaliter zal er in uw vonnis gezien echtscheiding met kinderen ook een regeling over de kinderen en uiteraard ook over het heen en weer hebben gestaan.

U kan inderdaad eerst proberen met praten ...vraag desnoods of het gesprek met een bemiddelaar kan.
http://www.neobemiddeling.be/
http://www.juridat.be/bemiddeling/
http://www.voba.be/
http://www.bemiddelingvzw.be/index.php? ... &Itemid=28

Reclame

Wilfried1954
Berichten: 213
Locatie: Schoten
Contacteer: Website

#4 , 24 feb 2018 13:10

Ik deel hier de mening van Franciscus. Het gaat om dingen die volgens mij rustig uit te praten zijn en waar het voor een rechtbank een dure en langdurige aangelegenheid zal zijn. Het is trouwens best mogelijk dat de rechter u een gerechtelijke bemiddeling zal opleggen. Dus zeker proberen met bemiddeling.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 24 feb 2018 18:25

“Art.384.De ouders hebben het genot van de goederen van hun kinderen tot aan hun meerderjarigheid of hun ontvoogding. Het genot wordt gekoppeld aan het beheer : het behoort toe , hetzij aan de beide ouders samen hetzij aan de ouder die belast is met het beheer van de goederen van het kind.”(Burgerlijk Wetboek=BW).

Ik ga ervan uit dat het beheer van de goederen(inclusief zijn fiets) van uw oudste kind aan beide ouders samen behoort.

“Art.629bis...§ 2. De vorderingen aangaande het ouderlijk gezag, de verblijfsregeling en de onderhoudsverplichtingen voor een minderjarig kind worden voor de familierechtbank van de woonplaats van de minderjarige gebracht, of, bij ontstentenis, van de gewone verblijfplaats van de minderjarige.” (Gerechtelijk Wetboek=Ger.W).

“Art.1034ter Het verzoekschrift vermeldt op straffe van nietigheid :1° de dag, de maand en het jaar;2° de naam, de voornaam, het beroep, de woonplaats van de verzoeker en, in voorkomend geval, zijn hoedanigheid en inschrijving in het handelsregister of ambachtsregister;3° de naam, de voornaam, de woonplaats en, in voorkomend geval, de hoedanigheid van de persoon die moet worden opgeroepen; 4° het voorwerp en de korte samenvatting van de middelen van de vordering; 5° de rechter voor wie de vordering aanhangig wordt gemaakt; 6° de handtekening van de verzoeker of van zijn advocaat. Art.1034quater. Op straffe van nietigheid wordt bij het verzoekschrift een getuigschrift van woonplaats gevoegd...Het getuigschrift mag niet vroeger gedagtekend zijn dan vijftien dagen voor het verzoekschrift. Het getuigschrift wordt door het gemeentebestuur afgegeven.”(Ger.W.).
Vergewis u ervan bij het afgeven van uw verzoekschrift op de griffie van de Familierechtbank dat dit verzoekschrift VORMELIJK correct is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 26 feb 2018 12:47

Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”