Hoe EOT wijzigen

Davy1976
Topic Starter
Berichten: 52

Hoe EOT wijzigen

#1 , 09 feb 2018 22:44

Hallo allemaal,

Ik ben in 2005 gescheiden van mijn toenmalige vrouw en we hadden samen 1 dochtertje.
Onze echtscheiding hebben we via een EOT (echtscheiding onderlinge toestemming) geregeld en de bepalingen betreffende onze dochter waren verdeeld in drie blokken betreffende alimentatie en bezoekrecht.

Nu toen mijn dochter 10 jaar werd wou ze graag week om week bij ons zijn. Mijn ex-vrouw en ik hebben dat toen mondeling geregeld met de afspraak dat ik de alimentatie zou laten vallen, zij het kindergeld mocht houden en dat ik de helft van onkosten qua gezondheid, hobby, school enz. zou meedragen.

Nu zou ze er toen ook akkoord mee gaan om alles in een officieel kader te laten gieten bij een advocaat of notaris want uiteindelijk verlies ik de mogelijkheid om mijn dochter gedeeltelijk ten laste te hebben bij de jaarlijkse aangifte van de personenbelasting.

Tot op heden (mijn dochter is nu 15 jaar) is daar nog steeds niets van in huis gekomen omdat ze altijd wel een uitvlucht heeft. Nu moet u weten dat ik invalide en alleenstaande ben.
Omdat ik invalide ben word mijn uitkering berekend als alleenstaande met een kind ten laste, ik dien dus aan te tonen dat ik ofwel een co-ouderschapsregeling heb ofwel dat ik minstens 115 euro alimentatie betaal om te kunnen spreken van het ten laste hebben van mijn kind.
Tot vorig jaar hebben we dat in samenspraak met de mutualiteit kunnen oplossen door een handgeschreven briefje van mijn ex-vrouw door te geven waarin staat dat ik maandelijks 150€ alimentatie betaal aan haar, dit wel cash wel te verstaan. Die 150€ is het bedrag dat in onze EOT is bepaald.

Nu stelt zich het probleem dat vanaf dit jaar de mutualiteit dergelijke verklaringen niet meer mag/wil accepteren en dat enkel 12 bankuitreksels van alle maanden van vorig jaar nog worden aanvaard. Met andere woorden moet ik nu dus op die manier bewijzen dat ik alimentatie betaal. Iets wat ik uiteraard onmogelijk kan daar ik gewoon de helft van alle kosten draag omdat mijn dochter week om week bij me woont.

Nu zou ik dus graag zelf de huidige regeling op papier willen zetten en laten homologeren op de familierechtbank om de kosten een beetje te drukken van een notaris of advocaat zodat dit ter vervanging kan gelden of als bijlage van de indertijd afgesloten EOT. Dit zou mijn ex-vrouw zonder problemen willen doen omdat hier bijna geen kosten aan verbonden zijn. Als ik zelf de kosten van een notaris zou kunnen betalen deed ik dat maar mijn loon is nu plots al 2 maanden gehalveerd en ik krijg net genoeg om mijn huur en de rekeningen van mijn dochter te betalen.

Is er iemand die me hiervan een voorbeeld kan bezorgen van een dergelijk document of weet waar ik dit kan terugvinden? Ik zou u heel dankbaar zijn.

Alvast heel vriendelijk bedankt voor eventuele antwoorden.


Met vriendelijke groeten

Davy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Davy1976
Topic Starter
Berichten: 52

#2 , 12 feb 2018 05:33

Is er niemand die me aan een voorbeeld kan helpen?

Wilfried1954
Berichten: 213
Locatie: Schoten
Contacteer: Website

#3 , 15 feb 2018 15:16

Vermits je een laag inkomen hebt kan je vermoedelijk rechtsbijstand krijgen. Je zou een overeenkomst kunnen laten opstellen door een familiale bemiddelaar die met rechtsbijstand werkt. Voor de homologatie kan je dan ook rechtsbijstand krijgen, dan zijn de rolrechten ook maar de helft. Dan kost het je in totaal bijna niets (enfin toch weinig).

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”