Verdeling - vereffening na samenwonen

jennyke3
Topic Starter
Berichten: 103

Verdeling - vereffening na samenwonen

#1 , 07 feb 2018 20:07

Beste

Mijn pro-deo dient een aanvraag in ivm de verdeling vereffening volgens het samenlevingscontract

50% âssief actief op datum vd beëindiging vd samenleving dit moest binnen de 6 mndn aan mij uitbetaald worden ( ten laatste op 6 dec 2014 )

Tegenpartij geeft gelijk aan dat ze niet akkoord gaan en willen concluderen

Ondertussen zijn wij al meer dan 3 maanden ah wachten op conclusietermijnen vd rechtbank, Er zou ook nog geen notaris aangesteld zijn. IS DIT NORMAAL?

Hij verkoopt het huis 3.2j later ( in aug 2017) minstens 100000€ onder de schattingswaarde ( het stond online 100000€ lager dan de schattingswaarde ) die ik had laten uitvoeren op mijn kosten omdat hij dit niet wilde doen

Mijn deel zou minstens 200000€ + nog andere gelden die afgescheiden zijn van het contract

1) Hij wil nu gaan zeggen dat de woning veel lager is verkocht dan de schattingswaarde ( ik heb geen kennis vd werkelijke prijs en de bijhorende kosten, ook niet moest er ook zwart geld betaald zijn geweest )
2) De verkoopprijs speelde voor hem geen rol zolang het bedrag genoeg was om de openstaande lening te kunnen vereffenen, ik krijg zelfs geen cent nadat de woning verkocht is, integendeel er word voor zijn vriendin gelijk een nieuwe wagen gekocht
3) Gezien ik in dec 2014 al mijn deel had moeten hebben kan ik dan opdraaien vh verlies van mijn deel vd waarde per juni 2014? Omdat hij veel lager heeft verkocht? Er stond niet ih contract dat de woning verkocht moest worden,
4) Was het vorig jaar niet verkocht of als hij er zelf in zou wonen dan was er ook geen verkoopprijs , dan was ook de schattingswaarde van toepassing
5) Houd een rechter rekening met de verkoopsprijs 3j na de datum dat mijn deel moest uitbetaald zijn geweest en deze dan van het contract afwijkt?

grts

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 feb 2018 14:47

Beste

Mijn pro-deo dient een aanvraag in


Mijn deel zou minstens 200000€ + nog andere gelden die afgescheiden zijn van het contract
zou hier graag een vraagje aan willen toevoegen
-mag advocaat enkel ereloon vragen op basis van pro-deo, of mag deze na de verdeling een volwaardig ereloon vragen?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

jennyke3
Topic Starter
Berichten: 103

#3 , 08 feb 2018 15:05

volgens ik gehoord heb mogen ze enkel met je inkomsten rekening houden en niet met wat je gaat krijgen
maar weet wel als je een zaak wint de tegenpartij de kosten aan je pro deo moet betalen, als er ih vonnis staat dat de verliezende partij moet betalen, soms ih zo dat elk zijn eigen kosten moet betalen


"Indien u door het optreden van de advocaat geldsommen ontvangt die, indien zij voorhanden waren op de dag van de aanvraag tot juridische bijstand tot gevolg zouden hebben dat u niet in aanmerking zou zijn gekomen voor een pro-Deoadvocaat, zal de advocaat u met toestemming van het Bureau voor Juridische Bijstand onder bepaalde voorwaarden een vergoeding aanrekenen"

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 08 feb 2018 19:41

Hij heeft het huis alleen verkocht dus stond het huis voor 100% op zijn naam. Mocht je mede eigenaar geweest zijn dan kon er niet verkocht worden.

Begrijp ik goed dat in het samenlevingskontrakt staat dat alles gemeenschappelijk is; ook het huis? Raar dat de notaris dit niet doortrok door een notariële akte van gemeenmaking. Misschien zeiden jullie neen op dat advies wegens de kosten.

Als het huis volgens u verkocht is onder de prijs dan rest je enkel nog een rechtsgang met aanstelling van een expert (door u voor te schieten) om uw ex te proberen laten veroordelen voor verkoop onder de prijs. Een goede eerste indicatie zou zijn mocht je kunnen achterhalen of registratie aan de kopers een navordering doet van “te weinig” betaalde registratierechten wegens onder de marktprijs verkocht.

Uw schatting heeft geen bewijswaarde omdat eenzijdig aangestelde experten niet tegenstelbaar zijn (in mensentaal : niet door de tegenpartij noch rechter ge accepteerd worden als zijnde juist)

Wat adviseert uw advocaat?

jennyke3
Topic Starter
Berichten: 103

#5 , 24 feb 2018 19:48

1) idd 100% op zijn naam
2) er staat niet gemeenschappelijk in, er staat 50/50 passief actief eender op wiens naam het staat of wanneer het aangekocht is, dus alles 50/50 voor of tijdens het contract aangekocht op datum van stopzetting contract dus per 5 juni 2014 en niet op de verkoopsdatum/prijs per aug 2017
3) hij wilde geen berekening laten doen het stond thans in het vonnis dat het gedaan moest worden
4) reden dat de notaris dat niet gedaan heeft was omdat hij wilde vermijden dat mijn kinderen zouden kunnen erven
ivm de advokaat ik ben nog ah wachten op een datum ze hebben geen haast op de rechtbank

jennyke3
Topic Starter
Berichten: 103

#6 , 06 mar 2018 09:44

ondertussen al meer dan 4 ndn op termijnen ah wachten

ik vind dit niet echt normaal de wet was veranderd dat verdelingen vereffeningen veel sneller afgehandeld zouden worden

grts

Terug naar “Echtscheiding”