Verdeling goederen

ikbenik
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verdeling goederen

#1 , 06 feb 2018 21:13

Ik zit in een echtscheiding, notaris is via rechtbank aangesteld maar wil graag al wat snel duidelijkheid.

Ex is/was zelfstandig (eenmanszaak), ik werknemer, 2 kinderen, getrouwd gemeenschap v. goederen.

Voor het huwelijk had ik een deftige spaarrekening, eigen wagen, alle meubels.
Voor het huwelijk had ex schulden (csr) en enkel kledij.
Voor de zaak werd een lening aangegaan, waarbij ik waarborg heb getekend, en met dat geld materiaal aangekocht.

Situatie nu: ex heeft al het materiaal verkocht (zaak), zonder mijn weten en maar klein deel van geld gestort op de zakelijke rekening (Cash storting) Hij beweert dat er meer niet is. Verkoop is belachelijk weinig (wat mijn advocaat ook zegt) ondertss moeten leverancier nog betaald worden + die lening. Hij beweert dat ik mee zal instaan hiervoor? Kan dit zomaar? Verkopen voor weinig geld of geld in zak steken en de schulden laten verdelen.

Daarbij eist hij ook de rest van al het prive, zijn helft.
De auto voor huwelijk heb ik verkocht, met dat geld een nieuwe auto aangekocht met incl geld ontvangen van mijn moeder en geld van mijn spaarrekening.
2de wagen was erfenis van grootvader, is nadien verkocht en dat geld in 2de handswagen gestoken. Beide auto's staan op mijn naam. Heeft hij recht op helft van de wagens?

Meubels heb ik nog al de facturen, blijft dit van mij?
Wat met mijn spaarrekening voor het huwelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wilfried1954
Berichten: 213
Locatie: Schoten
Contacteer: Website

#2 , 08 feb 2018 19:45

Ik vermoed dat je gehuwd bent onder het wettelijk stelsel (dat is niet hetzelfde als gemeenschap van goederen). In dat geval is de volgende regel:

Alles wat je bezat van voor je huwelijk is en blijft eigen (maar als een gesprek niet mogelijk is en het moet voor de rechtbank moet je het wel kunnen aantonen). Alles wat een erfenis is blijft ook eigen (maar je moet het ook kunnen aantonen). Alles wat gekocht is tijdens het huwelijk is gemeenschappelijk ongeacht wie het betaald heeft en ongeacht op wiens naam de factuur staat.

Groeten, Wilfried

ikbenik
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 feb 2018 21:19

Bedankt voor de reactie.
Idd, getrouwd volgens wettelijk stelsel.
Dus dag voor huwelijk wat op mijn spaarrekening stond is terug vorderbaar?
Hoe zit het met schulden van de zaak (eenmanszaak) die tijdens scheiding is gesloten en op naam van partner stond.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”