persoonlijke spullen kinderen - vader wilt fiets niet afgeven

isabellepa
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

persoonlijke spullen kinderen - vader wilt fiets niet afgeven

#1 , 05 feb 2018 12:40

Graag advies over wat ik moet doen of hoe ik moet reageren op volgende feiten :
ik ben gescheiden en de kinderen verblijven 50% van hun tijd bij hun vader. Bij switch op maandag wilt de vader niet meer dat mijn zoon maandagochtend vertrekt met zijn fiets naar school.
Sinds 2 jaar fietst mijn zoon van beide huizen van en naar school. De fiets heeft hij voor zijn plechtige comunie gekregen, als cadeau die hij kreeg langs de kant van de familie van zijn vader. Voor zijn communie heeft hij ook een boekentas, telefoon, portefeuille, pennenzak,.../ gekregen, maar dan van de familie langs mijn kant.
Nu wilt de vader van mijn zoon, na 2 jaar, niet meer dat mijn zoon met de fiets op maandagcohtend naar school gaat want hij is op maandagavond terug bij mij voor 1 week en gebruikt dan zijn fiets die mijn zoon voor zijn communie heeft gekregen.

Ik zeg aan de vader van mijn zoon dat dit de persooonlijke spullen zijn van mijn zoon, zoals zijn bril. Bijkomend geef ik hem als argument dat ook zijn boekentas hem volgt, ook al is dit een cadeau dat van mij familie komt. Bijkomend element is dat hij nu reeds 2 jaar naar school fietst met dezelfde fiets van zijn communie, ongeacht of het nu een pare of onpare week is.

Nu ineens die verandering. Hij wilt mij gewoon raken maar hierdoor maakt hij heeft leven heel moeilijk voor mijn zoon. Hij wilt dat ik 50% van die fiets betaal, maar ik zeg hem dat dit een cadeau was die hij voor zijn communie heeft gekregen.

Wat KAN ik doen ? Hoe kan ik dit oplossen. Praten heb ik al veel gedaan maar hij blijft op zijn standpunt. Een 2de fiets kopen is geen oplossing want maandag is switchdag en dan kan hij niet met 1 fiets rijden. IK wens en kan geen kosten maken voor een advocaat. Wat kan ik zelf ondernemen opdat dit teruig zoals vroeger gaat? Kan ik naar de politierechtbank of vrederechtbank hiervoor stappen?

Bedankt voor de hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 05 feb 2018 12:59

indien gewoon praten niet helpt kan u altijd een verzoeningspoging proberen bij de vrederechter, is kosteloos en gaat naar Belgische normen redelijk snel.

de vader is niet verplicht hierop in te gaan en als er geen overeenkomst word gemaakt bij de verzoeningspoging kan er ook niets worden afgedwongen.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 05 feb 2018 13:58

Is dit ondertussen niet de exclusieve bevoegdheid van de familierechtbank, of vergis ik mij?
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 05 feb 2018 15:09

Neen is familierechtbank.
Kan zonder advocaat ...

eylis
Berichten: 8840

#5 , 05 feb 2018 19:48

Meldt formeel het volgende aan de vader: De fiets wordt vooral gebruikt om naar school te rijden vanaf beide woningen. Dit is dus een functioneel vervoermiddel voor dagelijks gebruik. Daarnaast wordt het ook gebruikt voor de vrijetijdsbesteding. Bepaalde persoonlijke spullen zoals schoolgerief, bepaalde uitrustingen, later misschien een laptop worden bij gelijk verdeeld verblijf dus over en weer meegenomen. Dat is de gang van zaken bij gedeeld verblijf. In de praktijk worden zulke zaken samen aangekocht (en dus gefinancierd) door de ouders samen. Maar dit was dus een geschenk van een ander familielid. Dan nog blijft de fiets een heen-en-weer-voorwerp, gezien hij noodzakelijk is om naar school te rijden. Vertel er bij dat de vader dit gerust mag natrekken bij een neutrale juridisch deskundige zodat hij weet welke reactie een rechter door de band geeft op dergelijke weigering om gebruiksvoorwerpen mee te geven bij de verblijfswissel.


Terug naar “Echtscheiding”