Heb ik recht op deel van het huis?

tombel
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Heb ik recht op deel van het huis?

#1 , 05 feb 2018 11:14

Goedemiddag,

Ik/we zitten met een vraag.
Mijn vrouw en ik hebben besloten dat scheiden de enige oplossing is.

Op gebied van ons kind is er geen discussie, hierover zijn we het eens.
Maar op gebied van het huis zijn er onenigheden.

Het huis staat op haar naam [reeds voor we elkaar kende]
Na het huwelijk [2010] hebben we de lening laten herzien en bijgeleend voor de renovatie [welke ik uitgevoerd heb] en ben ik meegegaan als mede ontlener.
We zijn getrouwd met gemeenschap van goederen.

het huis heeft een waarde van 240000 en er staat nog 140000 open bij de bank.

Nu is mijn vraag: heb ik recht op een bedrag? en hoe kan ik dit bedrag berekenen?

Alvast bedankt om me hiermee te helpen.

Groeten
Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 05 feb 2018 13:03

Je bent waarschijnlijk getrouwd volgens het wettelijk stelsel. Dus zonder huwelijkscontract. Dit wil zeggen scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten. In mensentaal : wat jij en zij bewijsbaar hadden voor het huwelijk blijft van jullie. Idem voor schenkingen en erfenissen. Alles wat evenwel binnenkwam tijdens het huwelijk is van elk de helft en dit onafhankelijk van hoeveel elkeen verdiende/bijkluste.

Voor het huis lijkt dit mij fair: schat de waarde van het huis toen je trouwde en kijk na hoeveel kapitaal er toen nog openstond. Dit verschil is van haar. De huidige waarde ken je : 100.000€. Trek daar het geschatte bedrag uit vorige paragraaf van af. Dit is de meerwaarde die samen tijdens het huwelijk gerealiseerd werd. Zij “moet” je daarvan de helft uitbetalen.

De volledig correcte berekening is iets ingewikkelder omdat je ook nog leningskosten hebt om je uit de lening te schrijven etc. doch als je t eens bent over het principe dan is de grootste hindernis genomen.

tombel
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 feb 2018 20:24

Sirkii,

Bedankt voor deze uitleg,

Zo kunnen we toch al een beetje een berekening maken waar we ons beide in kunnen vinden.

Nogmaals bedankt!

Reclame

Wilfried1954
Berichten: 213
Locatie: Schoten
Contacteer: Website

#4 , 07 feb 2018 20:53

Een tweede mogelijkheid is, als er geen consensus is, een expert-schatter het huis te laten schatten op de momentele waarde, en een tweede bedrag te laten schatten zonder de renovatiewerken. Het verschil is de gezamenlijke aanwinst. Een situatie die regelmatig voorkomt.

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#5 , 07 feb 2018 22:49

Beste

Toch een zwaar voorbehoud voor de redeneringen die hier gemaakt worden. De meerwwarden die op eigen goederen ontstaan behoren NIET tot het gemeenschappelijk vermogen.
Maximaal : er dient een correctie te gebeuren voor de verrijking die haar vermogen gemaakt heeft door jou betalingen en werken. Haar eigen vermogen dient dit terug te betalen aan het gemeenschappelijk vermogen waarop de verdeling moet volgen.
Absoluut niet zo simpel.
Je woonde in haar huis wat op zich een voordeel voor jou inhield ( te begroten op 50 % van e normale huurwaarde)
Je betaalde mee en werkte mee aan de verbouwing wat op zich ook een kwantificeerbare waarde heeft (in mindering te brengen van voorgaande voordeel)
Beiden vallen te verdisconteren.
Wel stellig : de meerwaarde op HAAR eigendom hoort u niet toe.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Echtscheiding”