problematisch puberende dochter wilt niet meer komen, aangezien ze bij ons niet meer mag uitgaan tot beter rapport

Donny
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

problematisch puberende dochter wilt niet meer komen, aangezien ze bij ons niet meer mag uitgaan tot beter rapport

#1 , 04 feb 2018 09:20

Mijn dochter van 17.5 is heel zwaar aan het puberen, ze verbleeft om de twee weekends en woensdagen bij mij, de rest bij de mama. Haar rapportpunten gaan zienderogen achteruit. Het enige wat haar nog interesseert is uitgaan naar discotheken, alcohol en sociale media. Al de rest is voor haar niet relevant. Wij hadden met haar de afspraak gemaakt, indien haar rapportpunten nog meer achteruit gaan, zij niet meer de toestemming krijgt om uit te gaan, zolang tot ze een beter rapport heeft. Op school heeft ze al problematische afwezigheden, en schrijven de leerkrachten me aan wegens niet luisteren en de klas op stelten zetten. Met gevolg, omdat ze de mama volledig kan domineren, en haar zin kan doen, dat de mama nu meld dat mijn dochter niet meer wilt komen, en dat ik er niks aan kan doen vanwege haar leeftijd. Dit weekend heb ik me aangeboden, en de dochter was niet thuis, de mama heeft gezegd dat het de dochter haar beslissing is, en zij er totaal voor niks tussen zit, en zij haar ook niet kan verplichten en dit ook niet zal doen, want anders zou ze bij haar weglopen.

Mijn vraag is dan ook, kunnen we hier inderdaad niks aan doen, of bestaan er toch mogelijkheden zodat mijn dochter haar toekomst niet volledig verpest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 feb 2018 09:41

Jeugdrechtbank?

eylis
Berichten: 8836

#3 , 04 feb 2018 09:45

Meldt aan de moeder dat ze wel degelijk wettelijk verplicht is de dochter op de omgangsdagen actief mee te geven. Daarmee bedoel ik: haar te verplichten mee te gaan met u. Laat de moeder weten dat ze wel degelijk juridisch vervolg kan worden als ze het vonnis niet uitvoert. Vertel haar wel dat je uiteraard begrijpt dat het niet eenvoudig is om een puberende dochter te laten luisteren. Maar dat de dochter dus duidelijk gebruik maakt van de situatie dat ze bij mama zowat haar zin doet en zich bij papa aan de regels moet houden. Probeer samen ouder te zijn (dat zijn jullie ook) en dus samen afspraken te maken over wat mag en niet in beide huishoudens. De makkelijkste manier is voorwaarden verbinden aan comfort. Zakgeld enkel mogelijk bij redelijk gedrag: geen zatte toestanden meer. "Vroeg" thuis van feestjes ? Kan best, maar niet elk weekend. Schoolperikelen: 0 tolerance en met de schooldirectie een attitudecontract opstellen (neem contact met de directie: ze zullen u uitleggen wat dat betekent) Handel nu, want over een paar maanden doet ze inderdaad haar zin wat de omgangsregeling betreft. Anderzijds kan de moeder dan wel eisen dat ze op bepaalde dagen bij u verblijft als de dochter expliciet te kennen geeft bij de moeder te willen wonen. De moeder kan dat als voorwaarde stellen.

Reclame

Donny
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 feb 2018 11:26

helaas wilt de moeder hier niet in meewerken, ze zegt gewoonweg de kracht niet meer te hebben ( kankerpatient in behandeling chemo ), ondertussen heb ik men job verloren, en heb geen enkel inkomen aangezien de werkgever weigert de C4 op te sturen ( vakbond is hiermee bezig, maar is al 2 maand ) en volg het outplacement zoals het hoort, en deze vallen op de woensdagen van het co ouderschap, waardoor de moeder zegt dat ik mijn plichten niet nakom

eylis
Berichten: 8836

#5 , 04 feb 2018 13:18

Gezien de zware gezondheidstoestand van de moeder, zou ik haar zelfs voorstellen om tijdelijk jullie dochter (bijvoorbeeld een tweetal maanden) bij jullie thuis te herbergen met woensdagnamiddagen bij de mama. De situatie omdraaien dus. De moeder kan dan op krachten komen en jullie kunnen van de periode gebruik maken om de pedagogische punten op de i te zetten. Misschien ziet de moeder dat wel zitten, maar heeft ze daar zelf niet aan gedacht. Mag het wettelijk? Jawel. Een tijdelijke logeerpartij waar jullie het samen over eens zijn, mogen jullie zeker beslissen. De dochter zal merken dat het jullie menens is. En nog een belangrijke: Vertel dit samen met de moeder aan de dochter. Vertel dat deze situatie zolang zal duren als nodig is om "leefbaar" te leren samenleven. en een donderpreekje waarbij je haar duidelijk maakt dat het absoluut minabel is om van de zware gezondheidsproblemen van haar moeder gebruik te maken om het uit te hangen, mag gerust....

Donny
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 feb 2018 17:53

Helaas wilt de moeder hier geen enkel initiatief in nemen, en laat alles zijn beloop gaan, en heeft ons goed te kennen gegeven dat ze doet wat haar dochter wenst te doen, aangezien ze bijna 18 is.

eylis
Berichten: 8836

#7 , 04 feb 2018 18:29

Neem als vader dan contact op met de school en vraag een onderhoud met de directie. Vraag om hun standpunt over de inspanningen en attitude van je dochter. Vraag of met deze attitude een voortgezette opleiding tot de mogelijkheden behoort. Vraag welke mogelijkheden zer zijn om haar studiehouding aan te passen. Vraag of er een attitudecontract kan afgesloten worden. En of het CLB ingeschakeld kan worden. Ook het CLB kan hier contextuele ondersteuning bieden, zeker gezien de moeder herstellende is. Deze stappen mag je als vader ondernemen. Daarna kan je de moeder wijzen op de consequenties voor de studieresultaten van jullie dochter én de conclusies van schooldirectie én CLB. Meld ook dat je nu alles wil ondernemen om die studies te laten slagen, maar dat als blijkt dat de dochter geen ernstige inspanningen doet van haar kant je zelfs wettelijk ontheven kan worden van je plicht om haar studies na het secundair onderwijs te financieren.

Donny
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 feb 2018 19:06

ik heb al goede tips van jullie ontvangen, en ga zeker kijken of school en clb kan meewerken. Over de gezondheidstoestand van de moeder, ze is in behandeling, heeft al verschillende operaties ondergaan ( hersenen en longen ) en krijgt chemo, maar heb totaal geen weet of zij al herstellende is, of nog volop de strijd aan moet gaan. Deze informatie geeft zij mij ook niet door. Maar gezien het feit dat zij zelfs de kracht niet meer heeft om onze dochter tot orde te roepen, zodat zij terug het juiste pad op gaat, en alles toegeeft, laat mij bij mij toch enkele vraagtekens achter

eylis
Berichten: 8836

#9 , 04 feb 2018 19:38

wel dan onderneem jij de stappen naar de school en CLB, Dat mag je.

Terug naar “Echtscheiding”