Uitspraak jeugdrechter

Nieuwsgierig aatje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Uitspraak jeugdrechter

#1 , 04 feb 2018 05:01

Beste,
De zoon van mijn man is exclusief geplaatst bij de moeder door we jeugdrechter.. hij betaald ook alimentatie.. nu twee jaren verder wilt de moeder en kind zelf terug een co - ouderschap regeling.. mijn man is blij dat hij zijn zoon weer regelmatig ziet. Maar mag en gaat dit zomaar? Moet dit eerst niet officieel gemaakt worden.. ? Kunnen ouders dit op eigen houtje aanpassen? Welke voor/ nadelen heeft dit voor mijn ex? Ik dacht uitspraak rechter mag je niet zomaar zelf veranderen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 04 feb 2018 07:27

In het kort: Ja het kan.

De moeder heeft volledige voogdij en de vader heeft niets te zeggen. De moeder kan ervoor kiezen om contact met de vader toe te laten (zie het zoals contact met een nonkel of tante, het mag maar moet niet). Ze kan evenwel morgen kiezen om hier opnieuw mee te stoppen. Uw man heeft dus geen recht op het contact.

Je kan de zaak terug laten voorkomen bij de jeugdrechter om een nieuwe overeenkomst te bekomen.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 04 feb 2018 09:28

Voogdij bestaat niet meer in onze wetgeving. Het heet exclusief ouderlijk gezag. En zelfs in dat uitzonderlijke geval heeft de vader nog steeds inspraak op opvoedkundige beslissingen via de jeugdrechter. Nu moet er wel onderscheid gemaakt worden tussen het ouderlijk gezag en de omgangsregeling. totaal géén omgang tussen ouder en kind lijkt mij als vonnis quasi nooit voor te komen omdat het indruist tegen de basisrechten van elke ouder en kind: omgang met elkaar. Dus enerzijds moet je goed nakijken welke omgangsregeling er in het vonnis vermeld stond. Wellicht was er enkel exclusief verblijf bij de moeder uitgesproken. dus dat het kind bij de moeder woont. Dat betekent niet dat het kind geen omgang met de vader kon hebben. Dus dat moet je eerst goed nakijken in het vonnis. Maar dan: als vader en moeder die verblijfsregeling willen aanpassen: dienen ze samen de vraag in bij de familierechter om die te laten homologeren. LEt wel: maak er een duidelijke omschrijving van: ofwel met een omgangsregeling: volgens welke regelmaat brengen vader en kind tijd met elkaar door en wààr. (in gevallen van exclusief ouderschap van de moeder zal dit zo'n afspraak moeten worden) Ofwel met een de verblijfsregeling: volgens welke formule verblijft het kind bij de vader: dus mét overnachtingen.

Reclame

Nieuwsgierig aatje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 feb 2018 17:09

Beste Eylis,
Wat als ze het niet ga homologeren en een onderling contract opstellen en ondertekenen ? Is dit ook voldoende? Of kan de moeder dit gewoon terug ongedaan maken omdat een uitspraak van de rechter zwaarder is dan een onderling contact?

Franciscus
Berichten: 38590

#5 , 05 feb 2018 18:05

Het is zoals @Eylis reeds heeft geschreven.
Er is gezag co-ouderschap en en verblijf co-ouderschap.
Gezagsco-ouderschap worden zelden geweigerd.
Dus wat staat er juist in het vonnis.
Nu als de ouders zelf een nieuwe overeenkomst hebben (maken) dan kan dat perfect . Is geldig tussen hen maar is gezien geen vonnis niet tegenstelbaar aan derden - voor de rest perfect ok.

Terug naar “Echtscheiding”