Hoger beroep alimentatie echtgenote

Indy1
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Hoger beroep alimentatie echtgenote

#1 , 02 feb 2018 17:54

De familierechter oordeelde dat mijn ex-man me alimentatie moet betalen
Ex man is in hoger beroep gegaan
Moet hij nu de tijd dat het hoger beroep loopt me geen alimentatie betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 feb 2018 18:06

U kan eisen dat hij ondertussen betaalt. Het vonnis is immers uitvoerbaar, ook al werd beroep aangetekend. Als het vonnis in hoger beroep hervormd wordt, en de alimentatie verminderd wordt, moet u het te veel ontvangen onderhoudsgeld terugbetalen.

Indy1
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 feb 2018 18:19

Eisen? Moet dit dan opnieuw via de rechtbank?
En wat als hij het niet doet?
Heb me eens laten vertellen, dat er een nieuwe wet is die, als het gaat om alimentatie, verplicht te betalen ook al wordt er beroep aangetekend maar vind daar nergens iets van terug.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 feb 2018 19:47

Art. 1322/1 Gerechtelijk Wetboek.
De beslissing die uitspraak doet over een uitkering tot onderhoud is van rechtswege uitvoerbaar bij voorraad, tenzij de familierechtbank hierover anders beslist op vraag van een van de partijen
U moet dus geen nieuwe procedure doen. Met 'eisen' bedoel ik dat u aan de tegenpartij moet laten weten dat u erop staat dat dat hij betaalt. Als hij het niet doet kan u laten uitvoeren door een gerechtsdeurwaarder of eventueel de tussenkomst van DAVO vragen. Zie hiervoor http://www.secal.belgium.be/

Fons54
Berichten: 445

#5 , 03 feb 2018 10:00

Via gdw gaat sneller. Met Davo kan het maanden aanslepen.

Indy1
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 feb 2018 15:07

Dankjewel voor de info Scorpioen en Fons54!

Terug naar “Echtscheiding”