schoolkosten

Ingeborgh
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

schoolkosten

#1 , 29 jan 2018 19:30

In mijn akte EOT staat niet expliciet dat mijn ex-man mee moet betalen voor de schoolkosten.
Mijn zoon studeert aan UCLL, kosten vorig jaar 800 euro, dit jaar opnieuw 800 euro
Ik heb mijn ex gevraagd om de helft terug te betalen en hij negeert mijn vraag.
Is hij verplicht om te betalen nu het niet expliciet in de EOT staat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 29 jan 2018 19:46

u heeft zelf het antwoord al gegeven

als het er niet expliciet instaat dat de andere partner mee moet betalen kan u dat niet afdwingen.

wilt u dat het toch een verplichting word dan zal u terug naar de rechtbank moeten

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jan 2018 13:53

Wat staat er letterlijk in de overeenkomst? Helemaal niets betreffende schoolkosten of buitengewone kosten?
Ik kan me dat nogal moeilijk voorstellen?

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 31 jan 2018 14:08

Wie heeft uw EOT opgesteld? Een notaris? Indien er echt geen buitengewone kosten worden vernoemd en er is slechts een modale kinderalimentatie is dat een belangrijk hiaat in een deugdelijk EOT . Er bestaat natuurlijk ook de "all-in formule" voor de maandelijkse kinderalimentatie. Dan is die maandelijkse betaling zo hoog, dat daar àlle kosten mee gefinancierd moeten worden. Sommige ouders beslissen daartoe: want dat maakt dat de volledige som aan alimentatie (dus ook de inbegrepen buitengewone kosten) fiscaal aftrekbaar zijn voor de betalende ouder. Vaak heeft het ook te maken met het feit dat er bijvoorbeeld een ruime hospitalisatieverzekering is en dat er tussen de ouders onderling nog andere financiele regelingen zijn. In zo'n geval ligt de kinderalimentatie voor een (studerend) kind makkelijk 250 à 500 euro per maand hoger dan de modale som). Maar indien dat niet het geval is, zal het EOT toch herbekeken moeten worden. Staat er in het EOT enkel "buitengewone kosten" worden gedeeld: dan mag je er van uitgaan dat studiekosten daar wél onder vallen. Geen enkele rechter zal vonissen dat de studiekosten daar niet onder vallen. Laat aan de andere ouder weten dat hij zich best informeert bij een objectieve juridisch deskundige. Die zal hem hetzelfde vertellen.

Ingeborgh
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 feb 2018 08:46

In de EOT is enkel een vermelding van medische kosten, niks ivm schoolkosten :(

EOT werd idd opgesteld door de notaris van mijn ex-man, intussen reeds 18 jaar geleden :)

eylis
Berichten: 8840

#6 , 04 feb 2018 16:10

staat er wél de vermelding "biezondere kosten"? Krijgt u een ruime kinderalimentatie? Want dan kunnen studiekosten daar onder vallen.

Terug naar “Echtscheiding”