Ex weigert Kids-ID mee te geven

Mimo
Topic Starter
Berichten: 26

Ex weigert Kids-ID mee te geven

#1 , 28 jan 2018 23:21

Elke keer als ik aan mijn ex vraag om mijn zoon zijn Kids-ID mee te geven krijg ik een excuus te horen.
Ze zegt dat die niet meer geldig is of dat ze die kwijt is.
Nu zou ik graag willen weten of er op dit moment een geldige Kids-ID is en tot wanneer die geldig is.
Hoe kan ik daar achter komen?
Kan ik gewoon in het gemeentehuis een afdruk vragen van die gegevens en in welk gemeentehuis moet dat zijn, die van mijn gemeente of van mijn zoon?

Ik zou die informatie dan gebruiken om aan te tonen dat ze loog over de geldigheid en het dan verder via de advocaten regelen.

Tweede vraag: ik heb via mijn eID log-gegevens gezien dat de gemeente waar mijn zoon woont mijn gegevens enkele maanden geleden heeft opgevraagd. Dat kan volgens mij enkel om de Kids-ID gaan.
Is de gemeente verplicht om te zeggen waarom ze mijn gegevens hebben opgevraagd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jan 2018 13:56

Vraag 1: jouw ex-partner is wettelijk gezien verplicht om de kids-id ter beschikking te stellen, anders gijzelt hij/zij de kinderen. Je kan bijvoorbeeld zonder niet op vakantie. Klein beetje redelijkheid vragen en concrete voorbeelden geven waarom je de kids-id wil. Meestal gaat het immers om 'angst' dat de kids-id zou misbruikt worden (wat eigenlijk niet kan, maar goed). Menselijkheid dus via concrete voorbeelden waarom je het vraagt.
Vraag 2: dat kan voor meerdere redenen zijn: attest van gezinssamenstelling,... Ik zou me daar op zich niet echt druk in maken. Ook daar: die gegevens kunnen en mogen niet misbruikt worden.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”