Alimentatie kinderen

laatstenieuwe
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Alimentatie kinderen

#1 , 28 jan 2018 13:50

Beste,
Ik ben gescheiden in 2008 en heb 2 kinderen (dochter van 22 en zoon van 19 ondertussen). Mijn ex-man heeft altijd netjes de alimentatie voor de kinderen betaald. In juni 2016 heeft mijn zoon (19 jaar inmiddels) zijn middelbaar afgewerkt en in februari 2017 is hij beginnen werken in Euro Disney. Mijn ex-man heeft dan de alimentatie voor mijn zoon stopgezet, wat normaal is. Op 5 januari heeft mijn zoon ontslag ingediend en is terug thuis komen wonen bij mij met de bedoeling direct aan de slag te gaan nieuw werk te vinden. Ik heb toen aan mijn ex-man voorgesteld of hij niet tijdelijk de alimentatie weer kon opstarten. Dat wou hij niet. Mijn zoon is nu alleen gaan wonen en volop werk aan het zoeken. We hebben ook een dossier opgestart bij de vakbond/RVA om een werkloosheidsuitkering aan te vragen als schoolverlater. Mocht dit nu niet in orde komen, zijn wij dan niet verplicht om als ouder toch nog financieel in te staan voor mijn zoon om te voorzien in zijn levensonderhoud? Maw is mijn ex-man dan uiteindelijk toch niet verplicht om weer alimentatiegeld te betalen (die dan uiteraard rechtstreeks naar mijn zoon zou gaan)?

Graag uw antwoord.

MVG

Dominique

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 28 jan 2018 15:22

Nee, dat zijn de ouders wettelijk niet verplicht. De meerderjarige is immers na zijn studies gaan werken en heeft dan zelf zijn ontslag ingediend. Zelfs als hij ontslagen zou zijn geweest zijn de ouders dat niet verplicht omdat een volwassene zich bij ontslag bij de RVA inschrijft en opnieuw werk zoekt. Tracht even de logica van deze wetgeving te volgen, want tot hou oud zouden ouders dan verplicht zijn hun meerderjarige kinderen na ontslag weer te onderhouden? 25, 35, 45 jaar? Daar zou dus geen objectieve eindleeftijd op kunnen geplaatst worden. Een belangrijk detail: uw zoon zal op de RVA op de vingers getikt worden, want er zal gevraagd worden waarom hij zich nu pas inschrijft als schoolverlater met een hiaat van meer dan een jaar in zijn tijdslijn. Ik raad ernstig aan de periode van een jaar als werknemer NIET te verzwijgen, want ze zullen dat onderzoeken en dan wordt hij geschorst. Immers hij heeft zelf zijn ontslag gegeven bij een werkgever (dus geen recht op werkloosheidsuitkering) en hij probeert dat te verzwijgen. Ik krijg de indruk dat deze jongeman niet echt vooruit gedacht heeft over de consequenteies van zijn beslissingen én er bovendien op rekent dat zijn ouders hem zullen helpen. Dat voorziet de wetgeving dus niet. Advies: dat hij zich meteen inschrijft op een aantal interimkantoren. Er is werk, misschien niet de droomjob. Maar hij kan aan de slag. Maar nogmaals formeel: de ouders zijn niet verplicht om hem financieel uit de nood te helpen. Dat was zijn eigen beslissing.

laatstenieuwe
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jan 2018 22:34

Mijn zoon heeft zich na het middelbaar wel bij de VDAB ingeschreven en heeft zijn wachttijd van een jaar gedaan. Hij heeft 11 maanden gewerkt en daar is de VDAB ook van op de hoogte. Dus deze jongeman heeft gedaan wat hij moest doen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 28 jan 2018 22:36

En dus is uw ex niet meer verplicht om alimentatie te betalen.

laatstenieuwe
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 jan 2018 11:14

Bedankt voor de reacties.

eylis
Berichten: 8837

#6 , 29 jan 2018 18:17

poster: dan stond er een foutje in je eerste post: daarin meldde je dat je zoon zich "als schoolverlater" een werkloosheidsuitkering zal aanvragen bij de RVA: maar dat is hij dus effectief niet. Vandaar mijn reactie.

Terug naar “Echtscheiding”