Huisvrouw en in scheiding

Mdm1974
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huisvrouw en in scheiding

#1 , 27 jan 2018 19:01

Hoi,

Ik ben een huisvrouw van 43j en ben huisvrouw geworden omdat mijn man wou dat ik de zorg can onze 4 kids op mij nam. Nu staan we voor een scheiding maar heb blijkbaar nergens recht op?! Ik kan niet werken door zware rug en nekproblemen/operaties en ben ook erkend door het FOD met 8 punten. Momenteel woon ik dus nog ondr 1 dak met de persoon waarvan ik aan het scheiden ben. Eerst ging alles vriendschappelijk redelijk goed...maar sinds de eot is opgemaakt en neergelegd zijn de ruzies frequenter. Het is zo erg dat mijn kinderen (14 en 15j) hier psychisch enorm onder lijden. Iemand een idee waarvan ik een inkomen kan genieten? Bij het fod is het afgekeurd om een vervangingsinkomen te krijgen omdat ik nog onder 1 dak leef met mijn (ex)man. Ik wil hier zo snel mogelijk weg...maar een appartement huren is al even moeilijk omdat ik: 1) van een vervangsinkomen zal moeten genieten en 2) omdat ik geen loonfiches kan voorleggen. In de privé iets gaan huren is ofwel onbetaalbaar ofwel onvindbaar. Ik ben ondertussen ingeschreven voor een sociale woning waar er 8j wachttijd is en bij het sociaal verhuurkantoor van het ocmw...maar daar zeggen ze dat ik geen woonnood heb. Iemand die een uitweg weet voor mij aub? Ik zit door gans dit voorval momenteel al aan de antidepressiva omdat ik een einde aan mijn leven wou maken. Ik hoop dat iemand me toch hoop kan geven.....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tira00
Berichten: 929

#2 , 28 jan 2018 21:14

Ga raad vragen bij uw plaatselijk O.C.M.W.

artemis_77
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jan 2018 22:13

Hallo,
Ik ben geen jurist maar hulpverlener, en je verhaal greep me aan.
Misschien naast het OCMW ook eens aankloppen bij het plaatselijk Centrum voor Algemeen Welzijn? (http://www.caw.be/)
Bij zelfmoordgedachten is https://www.zelfmoord1813.be een plek waar hulp en veel info te vinden is.
Zoek genoeg steun in je omgeving en blijf hier zelf niet mee zitten.
Veel moed met deze situatie.
E.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38590

#4 , 31 jan 2018 22:18

Misschien ook eens gaan praten met de dienst SLAchtofferZOrg van uw lokale politiezone.
Is mogelijk een IFG situatie en dan kan men ook vlugger naar een opvanghuis.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358

Ik blijf me druk maken dat gemeenten nog steeds niet voldoende crisisopvang hebben om zelfs aan de ergste cases iets te doen.

Franciscus
Berichten: 38590

#5 , 01 feb 2018 17:56

Er is al een EOT dus een vonnis van de rechtbank en staat daar in wie in de gezinswoning mag blijven?
Dan kan u indien u mag blijven met de kinderen uw toekomstige ex laten buiten zetten -- wel na betekenen vonnis. (zeker nadat vonnis is overgeschreven in register burgerlijke stand)
Vraag info bij een www.caw.be want om een correct antwoord te geven moeten we over veel meer info beschikken.

Jackrussell
Berichten: 701

#6 , 01 feb 2018 22:35

In die EOT zal toch niet staan dat u met uw man onder één dak blijft wonen?

Isabelle123
Berichten: 39

#7 , 04 feb 2018 16:38

Waarom heb je geen partneralimentatie gevraagd? Je hebt attesten van FOD dat je niet kan werken en dus ben je behoeftig. Op basis van die attesten heb ik indertijd partneralimentatie toegewezen gekregen.

Terug naar “Echtscheiding”