Moeder verplichten tot zorg dochter

KaMerken
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Moeder verplichten tot zorg dochter

#1 , 23 jan 2018 15:34

Hallo,

4 jaar geleden in goede omstandigheden gescheiden, de regeling voor de dochter (bijna 12j) was co-ouderschap. Na 1 jaar heeft de moeder resoluut voor haar nieuwe vriend, die 60km verderop woont, gekozen. Onhoudbare situatie voor de dochter, met onderlinge overeenkomst (bekrachtigd door rechtbank) woont mijn dochter officieel bij mij en gaat zij om de 14 dagen en de helft van de vakanties naar haar mama. De verblijfsregeling is op papier perfect geregeld.

De laatste 2 jaar maakt moeder geregeld (ong. 2 maal per jaar) zeer lange reizen waardoor mij dochter haar mama 6 tot 7 weken niet kan zien. Dan zwijgen we nog over de enkele "tussendoor" weekends. Mijn dochter wordt de weekends dat deze normaal naar haar mama gaat "gedropt" bij haar veel oudere meerderjarige zussen of broer (niet mijn kinderen) of haar meter (geen familie).

Dochter heeft een zéér lichte mentale beperking, waardoor ze heel veel belang hecht aan structuur en zo ook beter functioneert.

Is er een mogelijkheid om ervoor te zorgen dat de mama "verplicht" wordt om die weekends voor haar dochter te zorgen? Of, een mogelijkheid dat mijn dochter bij mij kan blijven ipv ergens gedropt te worden, om zo meer stabiliteit te creëren?

Alvast bedankt voor de reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38590

#2 , 23 jan 2018 19:52

Vanaf 12 jaar kan dochter vragen om gehoord te worden door de rechtbank.
Het is echter uw ex de moeder die beslist over waar jullie dochter tijdens haar periode verblijft.
Waar zet u jullie dochter af bij de moeder of komt deze de dochter halen? - wat ik eerder zou aannemen gezien het haar keuze was om te verhuizen.

KaMerken
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 jan 2018 09:04

De moeder (of vertrouwenspersoon) komt dochter halen en brengen, dat is wat er overeengekomen is. De realiteit is dat het 50% van de tijd één van haar andere dochters is.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”