Belgisch vaderschapsrecht in het buitenland - kinderontvoering?

bollywood
Topic Starter
Berichten: 42

Belgisch vaderschapsrecht in het buitenland - kinderontvoering?

#1 , 23 jan 2018 14:34

Beste,

Ik heb negen jaar een relatie gehad met een niet-europese vrouw en hebben samen 1 kind geboren in Belgie. Dit kind heeft op de eerste twee maand na haar gehele leven in Duitsland gewoond. Wij zijn nooit getrouwd geweest noch hebben ooit een samenlevingscontract opgesteld. Wel zijn we in Belgie erkend als vader en moeder.

Pakweg zes maand geleden is de moeder terug naar Belgie vertrokken, heeft onze relatie beindigd en heeft het kind bij mij achtergelaten. Ze had ons kind eerst meegenomen maar gezien ze er niet voor kon zorgen heb ik dit terug mogen komen ophalen. Ik zorg nu momenteel alleen voor ons kindje en draag alle financiele kosten en ook bijna alle kosten als de moeder haar dochter komt bezoeken waar ze altijd welkom is. Echter wil de moeder nu plots ons kindje terug naar Belgie halen. Ik vrees dat dit de toekomst van Alexia erg zou schaden. Zeker gezien de moeder ook in de tijd dat we nog samen waren amper voor ons kindje zorgde. Nu als alleenstaande zou dit nog meer problematisch worden, zeker ook gezien ze nu wel werkt en ook nog een huishouden moet doen. Daarenboven heb ik ook schrik voor het effect op ons kindje voor alle veranderingen die het ze zou moeten meemaken op korte tijd: nieuwe huis, nieuwe leeftomgeving, nieuwe creche, nieuwe taal ect, Ik heb ook getuigenissen van de kinderopvang in Duitsland die de vooruitgang van ons kindje op sociaal vlak enkel maar bevestigen sinds ons kindje uitsluitend bij mij verbleef.

De moeder is echter nu bezig om een verhuis voor te bereiden. Daarbij beroept ze zich op het Duitse recht die stelt dat indien niet getrouwd en zonder apart papier de voogdij automatisch aan de moeder wordt toegezen. Ik vraag me echter af of het enkele feit van een verhuis naar Duitsland, mijn recht als vader zomaar teniet doet. Zeker gezien de moeder niet in duitsland meer verblijft.

Indien de moeder het kind bezoekt en naar Belgie meeneemt, kan dit ook onder kinderontvoering vallen of welke voorwaarden moeten hiervoor voldaan worden?

Mvg,
Frederik

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 23 jan 2018 18:53

ik vrees dat het Duits recht van toepassing is gezien kind daar woont dus best direct een Duitse advocaat onder de arm nemen;
Indien er echter al een Duits of Belgisch vonnis is zou dat helpen.
Bent u de wettige vader?

bollywood
Topic Starter
Berichten: 42

#3 , 24 jan 2018 15:04

Ja ik ben de wettige vader...

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 24 jan 2018 16:55

“Art.3.§1.De vaststelling of een natuurlijke persoon de nationaliteit van een staat heeft,wordt beheerst door het recht van de betrokken staat. Art.61.De Belgische rechters zijn bevoegd om kennis te nemen van de vorderingen betreffende de vaststelling of betwisting van een afstammingsband, naast de gevallen voorzien in de algemene bepalingen van deze wet, indien : 1° het kind bij de instelling van de vordering zijn gewone verblijfplaats in België heeft; 2° de persoon ten opzichte van wie de afstamming wordt aangevoerd of betwist, bij de instelling van de vordering zijn gewone verblijfplaats in België heeft; of 3° het kind en de persoon ten opzichte van wie de afstamming wordt aangevoerd of betwist, bij de instelling van de vordering Belg zijn.”(16 juli 2004 Wetboek IPR=Interntionaal Privaat Recht).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”