Schenking

denevda
Topic Starter
Berichten: 55

Schenking

#1 , 18 jan 2018 07:17

Ik heb voor mijn huwelijk een schenking gekregen van mijn ouders. Ik heb een handgeschreven brief van hen in mijn bezit waarbij ze verklaren dat dit een schenking aan mezelf is.
Evenwel werd dat geld op een gezamenlijke rekening gestort.
Nu oordeelt de notaris-vereffenaar dat dit een schenking betreft aan mezelf en mijn ex-partner aangezien deze op een gezamenlijke rekening werd gestort. Met de handgeschreven brief van mijn ouders wordt geen rekening gehouden.
Kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 18 jan 2018 09:32

Je kan wel bewijzen wanneer het geld op de gezamelijke rekening gestort werd doch niet dat dit een schenking aan u was omdat die brief evengoed "gisteren" kon geschreven geweest zijn. Vandaar dat het nog altijd "veiliger" is om schenkingen te formaliseren met de uitwisseling van aangetekende brieven.

Voorts Is het geld van die schenking vermengd geraakt met het gemeenschappelijk geld. Misschien is het opgebruikt om een auto te kopen of om te leven. Zelfs als er een huis mee gefinancierd werd is dit niet aantoonbaar tenzij de notaris het in de akte opgenomen heeft.

'k Denk dat je er vrede zal moeten mee nemen dat het geld in de gemeenschap gestopt wordt voor de verdeling.

denevda
Topic Starter
Berichten: 55

#3 , 18 jan 2018 10:18

Misschien even aanvullen dat de brief destijds aangetekend aan mezelf werd verstuurd. De brief stak niet in een envelop, maar werd gevouwen tot omslag. Daarmee kan ik toch bewijzen dat deze niet van 'gisteren' is.
Bijkomend heb ik toen een handgeschreven bedankbrief gemaakt en op dezelfde manier aangetekend en gevouwen tot omslag aan mijn ouders verstuurd. Ik ondertekende alleen.

Dit lijkt me dan toch duidelijk te gaan over een gift aan mezelf, niet?

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 18 jan 2018 11:54

Geschonken geld mag gerust gebruikt worden voor een gezamenlijk doel. Maar bij beëindiging van de relatie , niet door overlijden, dient er toch rekening mee gehouden worden. Ik ben niet akkoord met de opinie van die notaris in deze. Als TS deze bewijzen voorlegt, zal hij steeds gelijk krijgen.
en zijn schenking vooraf recupereren. Als het om een bankgift, via overschrijving, gaat, kan de datum bewezen worden.
En btw, bankgift met aangetekende brieven is passé.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Echtscheiding”