Spaargeld kinderen bij scheiding

vanja
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Spaargeld kinderen bij scheiding

#1 , 15 jan 2018 10:00

Beste,

Mijn ex-partner en mezelf hebben in de voorbije jaren een centje gespaard voor onze kinderen (3).
Wij deden dit via spaarfondsen die op maandelijkse basis werden aangekocht.
Een deel van de kinderbijslag werd aldus aangewend om fracties van beleggingsfondsen aan te kopen en op een beleggingsrekening aan te houden.
Deze beleggingsrekening stond op naam van mijn ex-partner en mezelf met in de tweede naamlijn, de naam van het desbetreffende kind.
De stortingen gebeurden automatisch telkens nadat de kinderbijslag werd ontvangen.
In totaal werd op die manier al zowat 18.000 euro gespaard, gemiddeld elk dus 6.000 euro.

In de overeenkomst die wordt opgemaakt zou mijn ex-partner dit geld nu willen gebruiken om de studies van de kinderen te betalen, kosten die voorzien zijn door beide partners te betalen volgens een verdeelsleutel voor de buitengewone kosten.
Ik ben hier niet mee akkoord aangezien het oorspronkelijk onze bedoeling was dit geld later te gebruiken om de kinderen een duwtje in de rug te geven als ze de woning zouden verlaten en op eigen benen gaan staan.

Dat de rekening op onze beide namen staat, maar met een duidelijke verwijzing naar het kind, heeft alles te maken met het feit dat we wilden voorkomen dat de rekeningen, op 18-jarige leeftijd van de kinderen, automatisch in hun handen zouden openvallen. Je weet immers bij aanvang nooit wat en hoe ze zullen zijn ze bij hun meerderjarigheid. Dit werd ook zo door de bank voorgesteld.
We wilden ervoor zorgen dat het gespaarde geld wel degelijk aan hen zou toekomen en kunnen gebruikt worden voor eigen gebruik, eenmaal op zelfstandige benen.

Kan mijn ex nu zomaar aanspraak maken op de helft van dit bedrag?
Strikt juridisch staat de rekening op ons beide namen, maar door de verwijzing naar het kind is het duidelijk dat het de bedoeling was om een spaarbedrag per kind op te bouwen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jan 2018 10:47

Aangezien de rekening op beide namen staat, denk ik dat jullie elk over de helft van die bedragen kunnen beslissen. Enkel de verwijzing naar het kind is geen bewijs dat er een overeenkomst was om het geld op die effectenrekening als spaargeld te beschouwen. Het zou ook kunnen betekend hebben dat jullie aan het sparen waren om later de studies van de kinderen te kunnen betalen.

Persoonlijk vind ik het niet erg netjes van uw ex om aan de spaarcenten van de kinderen te zitten, laat dit duidelijk zijn, maar of je hier puur juridisch iets kan aan doen? Als uw ex het financiëel niet breed heeft, zou ik er ergens wel kunnen inkomen dat hij nu dit geld voor de studies van de kinderen wenst te gebruiken, maar bon. Ik ben zelf vader, en ik denk dat ik het er toch héél moeilijk mee zou hebben om aan het spaargeld van de kinderen te komen, eerlijk gezegd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

vanja
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jan 2018 11:46

Dank voor je reactie Gebruiker21. Ik vind het ook niet netjes. Hij heeft voldoende inkomen, maar wil eigen inkomen niet gebruiken ten koste van het spaargeld van de kinderen. Hij gelooft ondertussen zijn eigen leugens door te stellen dat het 'steeds de bedoeling was om dit te gebruiken voor de studies'. Daar was eerder nooit sprake van en die claim is er maar gekomen op het moment dat de verdeling van de bijdrage voor de 'buitengewone kosten' is vastgelegd geworden.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jan 2018 12:30

Ik vrees dat het moeilijk zal worden om ervoor te zorgen dat hij niet aan het spaargeld zit. Maar de helft van het spaargeld behoort jou toe, zou ik zo denken. Ik denk dat je best zo snel mogelijk deze situatie veilig stelt door voor de kinderen effectenrekeningen te openen die enkel op jouw naam staan, en daar de helft van de bedragen op de andere effectenrekeningen naar over te dragen. Waarschijnlijk zal je daar wel het akkoord van uw ex voor nodig hebben, maar als hij dit niet wil geven, en je stapt naar de rechtbank, zal de rechter hoogst waarschijnlijk wel oordelen dat je recht hebt op de helft van die bedragen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#5 , 15 jan 2018 18:56

Strikt juridisch staan die beleggingen op jullie naam en niet op naam van de kinderen. Derhalve dienen deze gelden dus ook in de vereffening-verdeling verrekend te worden.
Intenties zijn één ding. De juridische realiteit een andere. helaas soms...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 jan 2018 13:40

Strikt juridisch staan die beleggingen op jullie naam en niet op naam van de kinderen. Derhalve dienen deze gelden dus ook in de vereffening-verdeling verrekend te worden.
Zo denk ik er ook over. Ik vind het dan ook wel wat vreemd dat die verdeling nog niet gebeurd is (tenzij de echtscheiding nog maar héél recent is, natuurlijk, en die zaken nog moeten geregeld worden).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

venteke
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 jan 2018 14:01

zelfde situatie hier ....
kindergeld ging op de vrouw haar rekening, zo naar mijn rekening en dan op een rekening voor de kinderen (bellegging in fondsen).
Nu is het zo dat, als beide partijen "afzonderlijk" de handtekening geplaatst hebben, maw beiden titularis zijn op het contract, deze zelfde beide partijen ook kunnen doen wat ze willen ...
Maw, jij kan naar je bank gaan, deze rekening stopzetten, een nieuwe aanmaken en dit bedrag overzetten.

groeten

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 jan 2018 14:50

Maw, jij kan naar je bank gaan, deze rekening stopzetten, een nieuwe aanmaken en dit bedrag overzetten.
Dit kan, maar als de ex hier een probleem van maakt en voor de rechtbank zijn deel van die rekening(en) terugeist, gaat hij zo goed als zeker de helft van de tegoeden toegewezen krijgen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

vanja
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 jan 2018 14:46

Dank voor alle reacties. Voorlopig zijn we er nog niet uit.

Terug naar “Echtscheiding”