exclusief ouderlijk gezag

lola2016
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

exclusief ouderlijk gezag

#1 , 08 jan 2018 07:39

hallo

Sinds 2015 ben ik wettelijk gescheiden en ben ik alleenstaande van 3 dochters.
Hun vader had het recht ze 2 weekends te zien zonder overnachting, maar de laatste 2 jaar komt hij gewoon niet voor de kinderen.
Hij heeft geen enkele interesse in hun doen en laten en kibbelt over elke euro dat hij moet betalen van schoolfacturen.
Ik heb sinds de scheiding maandelijks een verslag laten opmaken door de politie dat hij de kinderen niet is komen ophalen.
De kinderen zijn totaal vervreemd van hem (voor de scheiding had hij ook nooit echt interesse in de meisjes).
Want hij dreigt wel van ze te komen halen als we op vakantie willen gaan . Tussen mijn ex en mijzelf is het zeer vijandig en tot hier toe is het me gelukt om de kinderen ertussen uit te laten , maar ze worden ouder , dus ook opmerkzamer.
Nu mijn vraag is , omdat ik het beu ben om maandelijks een verslag op te laten maken of ik een kans maak op "exclusief ouderlijk gezag".
En dat mijn kinderen zelf een keuze hierin kunnen maken ALS hij toch een keer hun zou willen ophalen.
Mijn dochters zijn "tweeling van 14 jaar en 1 dochter van 9 jaar"
Ik zoek gewoon duidelijkheid hierrond en wat het allemaal inhoudt voor mijn dochters, voor ik deze vraag stel aan mijn dochters.


M.v.g.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 08 jan 2018 10:36

Dat wil zeggen dat u naar de rechtbank zal moeten en dan hebt u buiten de 2 aangiften per maand ... als dat al zoveel jaren bezig is zijn dat al een pak meldingen ...
U hebt toch al die meldingsnummers?
Gaat uw ex naar de ouderdagen van de school?
Beslist hij mee (wat hij moet doen) over de belangrijkste beslissingen school enz
Hoe is de vakantie geregeld?
Alimentatie wordt wel betaald is er indexatie voorzien en wordt die betaald op vraag?
Vanaf 12 jaar kan dat ze kunnen het zelf vragen
http://www.elfri.be/hoorrecht-kinderen

PS weet hij nog op welke WE hij werkelijk recht heeft ... of is hij hierin de tel al kwijt?

Mvr1
Berichten: 47

#3 , 08 jan 2018 18:25

Nu, even terzijde, het is niet zo dat indien u exclusief ouderlijk gezag heeft, de omgangsregeling met de vader dan sowieso stopgezet wordt.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#4 , 08 jan 2018 22:38

Bij mijn weten :
Niet altijd want dat wil niet zeggen dat vader uit ouderlijke macht ontzet wordt.
Alleen dat een ouder alle beslissingen mag nemen. De andere ouder heeft nog wel recht op toezicht.

lola2016
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jan 2018 23:38

Nee ik wil toch wel een deur openhouden voor men dochters, maar hun wel zelf de keuze geven ALS hij toch ineens de interesse zou hebben om ze te zien. Zoals ik zei , ik heb 2 tienerdochters van 14 jaar .
Hij is zowiezo altijd op tijd sinds dat er loonbeslag is gelegd geweest , dus ik denk niet dat die zich daaraan terug zal aan riskeren.
En ja ik heb al een heel pakket van die verslagen.
School ,oudervergaderingen , vakanties is die nooit aanwezig (er is totaal geen interesse) ik stuur na elk rapport een sms met hun resultaten.

Franciscus
Berichten: 38603

#6 , 09 jan 2018 19:17

Ipv sms stuur een mail of gaat dat niet.
Wordt hij ook verwittigd van de school en andere activiteiten ..dus zeker de oudercontacten.
Vraag uitdrukkelijk dat hij daar ook naar toe komt. -hoeft niet samen met u te zijn kan zelf een ander uur kiezen.
Allemaal ondersteunend bewijs.
De 14 jarige kunnen dat zeker zelf verklaren tgo de rechter dus dat is geen probleem.

Terug naar “Echtscheiding”