Wie betaald het kwijtingsrecht ten gevolge van gedwongen tenuitvoerlegging ?

rulina
Topic Starter
Berichten: 83

Wie betaald het kwijtingsrecht ten gevolge van gedwongen tenuitvoerlegging ?

#1 , 04 jan 2018 15:41

In een vonnis van 2005 kregen we een ontvangstmachtiging om toekomstige achterstallen te vermijden via loondelegatie. Dus we hadden hiervoor een uitvoerbare titel.
om beslag en kosten via de gerechtsdeurwaarder, in de Franse landstaal te voorkomen stond in verzoekschrift
Ik heb meermaals aangedrongen om de ontvangstmachtiging in orde te maken voor de
kinderen, zodat we geen gerechtsdeurwaarder meer nodig hadden.
Toch werd er een aanzienlijke achterstand opgebouwd, die uiteindelijk bij de notaris verrekend werd.
Van de GDW kreeg ik te horen “ik heb geen ontvang machtiging moeten uitvoeren in het kader van uw zaak, en moest mijn tussenkomst stoppen”.
Bij de notaris tekende we een dading dat vanaf dan alles correct betaald zou worden
Niettemin slaagde de tegenpartij er weer in een aanzienlijke achterstand op te bouwen.
Er waren twee uitvoerbare titels en een tegenpartij met gekende inkomsten
Indien er kordaat opgetreden was via loonbeslag en loondelegatie, had het dossier lang kunnen afgesloten worden,
elke maand opnieuw liep de achterstal op.
En moest er opnieuw loonbeslag gelegd worden ten gevolgen van de achterstallige onderhoudsgelden in de loop van de jaren
Het lopend onderhoudsgeld kreeg ik nog steeds niet op mijn rekening.
Telkens werd mij voorgehouden dat het dossier snel zou afgehandeld worden. Niet dus.

Na eindeloze mails, rekeningen, herberekeningen, vragen, verkeerde afrekeningen, vergissingen, verstrooidheden, etc. werd het achterstallige bedrag ingehouden door mijn raadsman.
Waar het om draait is dat wij volgens mij een akkoord hadden tot slot van alle rekening, alles inbegrepen.
Ondertussen heb ik het dossier daar doen afsluiten en loopt het via Nederlands talige deurwaarder, naar Franstalige deurwaarder en loopt het loonbeslag gewoon door, en krijg ik eindelijk de alimentatie via via op mijn rekening gestort.
loondelegatie is strikt gezien niet meer nodig wordt me gezegd, tenzij je de tussenstap van de deurwaarder wilt vermijden.
Het probleem: dat deze zou moeten betekend worden aan de werkgever in franstalig gebied, dus in het Frans.

Anderzijds wordt er nu door de franstalige GDW maandelijks kwijtingsrecht ingehouden zo’n 30€ per maand
De tegenpartij betaalde jarenlang niet, zodat beslag onder derden gelegd werd. De derde beslagene betaald nu eindelijk aan de gerechtsdeurwaarder.
Op die betaling is het kwijtingsrecht verschuldigd ?
gevolg van tegenpartij zijn oorspronkelijke wanbetaling, waardoor gedwongen tenuitvoerlegging noodzakelijk was.
Wie moet dit uiteindelijk betalen?
Moet ik onkosten betalen voor jarenlange onwil van een ander?
Nooit interesten op al de achterstallen ontvangen, geen enkele bijzondere medische kost zoals in vonnis vermeld.
De Gerechtsdeurwaarderskosten werden door mij correct voorgeschoten.
Ik acht mezelf niet verantwoordelijk voor de lange aansleep van dit dossier

Met vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jan 2018 16:11

Het kwijtingsrecht is een kost van tenuitvoerlegging die ten laste komt van de partij tegen wie de tenuitvoerlegging gevorderd wordt.

rulina
Topic Starter
Berichten: 83

#3 , 04 jan 2018 23:06

Hartelijk dank voor het antwoord

mvg

Reclame

rulina
Topic Starter
Berichten: 83

#4 , 05 jan 2018 08:52

kan ik dit wettelijk omkaderd ergens terug vinden?

Want door de Nederlandstalige GDW wordt het uitgelegd als " wij ontvangen ...euro van onze confrater, hetgeen wij U maandelijks doorstorten.
Op elke betaling die onze confrater ontvangt, houdt hij kwijtingsrechten in."

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 jan 2018 11:52

Artikel 1024 van het Gerechtelijk Wetboek :
De kosten van tenuitvoerlegging komen ten laste van de partij tegen wie de tenuitvoerlegging wordt gevorderd.

De gerechtsdeurwaarder heeft gelijk. Op het bedrag dat hij ontvangt houdt hij kwijtingsrechten in. Dit betekent dat de schuld van uw schuldenaar vermindert met het betaalde bedrag min de kwijtingsrechten en niet met het totaal betaalde bedrag.

rulina
Topic Starter
Berichten: 83

#6 , 05 jan 2018 15:49

Artikel 1024 van het Gerechtelijk Wetboek :
De kosten van tenuitvoerlegging komen ten laste van de partij tegen wie de tenuitvoerlegging wordt gevorderd.
Hij dus ?
De gerechtsdeurwaarder heeft gelijk. Op het bedrag dat hij ontvangt houdt hij kwijtingsrechten in. Dit betekent dat de schuld van uw schuldenaar vermindert met het betaalde bedrag min de kwijtingsrechten en niet met het totaal betaalde bedrag.
schuld is ondertussen ingelopen
De tegenpartij betaalde jarenlang niet, zodat beslag onder derden gelegd werd
er is sinds eind vorig jaar enkel nu nog de maandelijks te betalen alimentatie hiervoor blijft het beslag onder derden lopen

Neem dat ik recht heb op 200€ alimentatie en ik krijg maandelijks 180€ doorgestort.
Dan wordt er toch opnieuw maandelijks nieuwe schuld opgebouwd ?
Moet men dan niet 220€ van zijn loon afhouden, als er op die betaling kwijtingsrecht verschuldigd is ?
gevolg van tegenpartij zijn oorspronkelijke wanbetaling, waardoor gedwongen tenuitvoerlegging noodzakelijk was.
en mij 200€ doorstorten?
Of zie ik dat verkeerd.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 jan 2018 16:06

Mijn praktijk van de tenuitvoerlegging dateert nog van de tijd dat je voor het lopende onderhoudsgeld geen beslag onder derden kon leggen. Toen stelde dit probleem zich dus niet. De gerechtsdeurwaarder maakte zijn afrekening, met inbegrip van de kwijtingsrechten, over aan de schuldenaar (dus hij).
Bespreek dit met de gerechtsdeurwaarder.

rulina
Topic Starter
Berichten: 83

#8 , 06 jan 2018 10:19

Ik wist tot voor kort ook niet dat dat ging voor lopende OHG
Volgens de GDW : "is het voorlopig beter om voor de veiligheid van het loonbeslag te kiezen"

Dank je wel voor de hulp

Met vriendelijke groet

Terug naar “Echtscheiding”