EV tov Gemeenschappelijk vermogen

Costana
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

EV tov Gemeenschappelijk vermogen

#1 , 03 jan 2018 13:35

Beste

Ik had onderstaande vragen ivm een echtscheiding na een huwelijk met wettelijke stelsel:

- hoe start ik de procedure op voor een EOT (in het beste geval): samen naar de notaris?
We wonen nog beiden samen op dezelfde domicilie

- appartement waar we inwonen hebik volledige gekocht voor het huwelijk.
Hypotheek wordt afbetaald adhv van schenkingen van mijn ouders (overschrijving van hun bankrekening naar mijn zichtrekengen) uitgevoerd voor de huwelijksdatum. Kunnen zich hier problemen stellen? Ikzelf heb nog alle bankuittreksels.

- de auto die zij gebruikt, aangekocht tijdens het huwelijk, werd ook aangekocht met gelden die vrijgekomen zijn van een belegging van mezelf van voor het huwelijk. Bankoverzicht geeft de waarde aan van deze belegging huwelijksdag -1 dag. Wordt dit geaccepteerd om aan te tonen dat het EV is?

- aankoop schilderij, eveneens met vrijgekomen gelden van de belegging zoals hierboven. Factuur en uittreksels nog in mijn bezit. EV ?

- groot deel van de meubels zijn aangekocht onv mijn ouders, deze kunnen uit het gemeenschappelijk vermogen ontrokken worden veronderstel ik?

- dag voor het huwelijk had ik een mooi spaarboekje en ook nog wat liquide op de zichtrekening, dit betreft EV?

- wat zal als gemeenschappelijk vermogen beschouwd worden?

Ik veronderstel:
mijn loon sinds het huwelijk (werd netjes doorgestort naar de gemeenschappelijke rekening)
de intresten van beleggingen vanaf de huwelijksdatum - wat met intresten die pas uitbetaald worden na het einde van de looptijd?
andere niet aantoonbare vermogens - wat met stortingen die ik ontving van mijn ouders?

Ikzelf heb, gezien ze in het begin geen inkomen had, steeds alle rekeningen betaald en doe dit nog steeds daar zijn maar een gering inkomen heeft via een deeltijdse job, wordt hiermee rekening gehouden?

alle bankuittreksels zijn nog beschikbaar evenals de overzichten van de beleggingen op datum van huwelijksdatum -1.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5417

#2 , 03 jan 2018 22:21

Eigen vermogen is bewijsbaar vermogen dat van u was voor je trouwde of dat je erfde/geschonken kreeg van uw ouders.

Auto, schilderij,... zijn van u als je kan bewijzen (of overeenkomt) dat deze door eigen vermogen betaald werden.

De meubels: misschien was het de intentie van je ouders om dit aan jullie beiden cadeau te doe .

Opbrengsten uit eigen bermogen gaan naar de gemeenschap. Het gegeven dat jij meer bijdroeg aan de gemeenschap dan zij is irrelevant: alle aangroei van vermogen is gemeenschappelijk.

Hypotheek: staat het appartement nog op uw naam (zonder dus fiscale aftrek van hypotheek op haar naam) ?

Best een bemiddelaar inschakelen om tot een verdelingsovereenkomst te komen. Je zal ook wel alimentatie verschuldigd zijn als zij weinig inkomsten heeft.

Costana
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jan 2018 11:48

dank voor uw reactie

Een bemiddelaar leek mij ook aangewezen.

Maar om het een en ander al voor te bereiden had ik graag geweten of het voldoet om aan te tonen dat bedrag X reeds op de zicht/spaar/effectenrekening stond voor de huwelijksdatum.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”