Huis verkopen wat met eigen inbreng

spartaantje14
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Re: Huis verkopen wat met eigen inbreng

#16 , 21 dec 2017 16:24

de vraag is: wat staat er in die schulderkentenis ? ...
Schulderkentenis staat enkel dat een voorafname kan gedaan worden bij een verkoop.
Ook in het geval dat een van de partijen het huis wilt overkopen dat ik het deel van haar moest overkopen.

Maar er staat niets vermeld van wat als je het huis verkoopt en de opbrengst ervan is minder dan de inbreng,
staat nergens vermeld hoe dit afgehandeld wordt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#17 , 21 dec 2017 16:25

de vraag is: wat staat er in die schulderkentenis ? ...
Schulderkentenis staat enkel dat een voorafname kan gedaan worden bij een verkoop.
Ook in het geval dat een van de partijen het huis wilt overkopen dat ik het deel van haar moest overkopen.

Maar er staat niets vermeld van wat als je het huis verkoopt en de opbrengst ervan is minder dan de inbreng,
staat nergens vermeld hoe dit afgehandeld wordt.
Dat hoeft ook niet.
Er staat dat ze haar geld mag voorafnemen bij verkoop.
Dus zolang de verkoopprijs minstens 20 000 EUR bedraagt krijgt ze haar geld terug.
Daar is geen speld tussen te krijgen hoor.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12818

#18 , 21 dec 2017 16:26

Het verlies is (ongeveer) 20.000, zijnde de verkoopprijs - alle schuldeisers (inclusief de vriendin die voorrang had). Deze 20.000 moet m.i. door beide verkopers gelijk gedragen worden.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#19 , 21 dec 2017 16:36

Het verlies is (ongeveer) 20.000, zijnde de verkoopprijs - alle schuldeisers (inclusief de vriendin die voorrang had). Deze 20.000 moet m.i. door beide verkopers gelijk gedragen worden.
Dat blijkt uit geen enkele overeenkomst.
Het huis en de hypotheek zijn bovendien twee verschillende zaken.
En twee verschillende akten.

Dus:

-kosten hypotheek worden door beiden (ieder de helft) gedragen want ze is door beiden aangegaan
-schuldbekentenis kent ex onvoorwaardelijk het recht toe om 20 000 EUR vooraf te nemen van verkoopopbrengst
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Milo72
Berichten: 1016

#20 , 21 dec 2017 16:44

Dat hoeft er ook niet in te staan. Er staat een VOORafname. Dat betekent dat VOOR je begint te verdelen, EERST je vriendin die 20.500 € terugkrijgt.

(en dat gaat over berekeningswijze, NIET over tijdstip. De notaris heeft deze niet mee verrekend, dus moeten jullie dat zelf doen. Het resultaat is dat zij de 484€ van de notaris krijgt, en de helft van 20.500 - 484€, zijnde 10.008€ van jou.

We gaan't es helemaal uitrekenen...

Jullie kochten het huis voor X euro inclusief kosten, (bijvoorbeeld 233.500€).
Jullie leenden voor een bedrag van X - 20.500€. We gaan dit voor't gemak van rekenen nu even LENING noemen (in het voorbeeld 213.000€)

Aangezien na afrekening bij de notaris er nog 484€ over bleef, kunnen we afleiden dat jullie 484€ meer dan het geleende bedrag kregen.
De verkoopprijs is dus LENING + 484 € (in het voorbeeld 213.484)

Volgens de schulderkentenis moet haar eigen inbreng voorafgenomen worden. Met andere woorden, zij krijgt haar 20.500€ terug, en die wordt afgetrokken van de verkoopprijs. Dat geeft dus LENING + 484 - 20.500 (in het voorbeeld 192.984€)

Van dat bedrag moet de lening terugbetaald worden. Als we van het vorige bedrag de LENING aftrekken, blijft dus LENING - LENING + 484 - 20.500 = 20.016€ VERLIES (zoals je ziet speelt de verkoopprijs hier geen enkele rol meer in. Leuk he, wiskunde ...

Dit verlies dienen jullie beiden voor de helft (zijnde 10.008€) te bekostigen
- jij door 10.008€ aan haar te betalen
- zij doordat ze met die 10.008€ van jou en de 484€ van de notaris slechts 10.492€ van haar 20.500€ krijgt.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#21 , 21 dec 2017 16:50

@Milo72

Gelijkaardige berekening heb ik aan TS met een PB gestuurd.
Hij heeft me de juiste cijfers meegedeeld in zijn PB.
Ik kom ook op een bedrag van iets boven de 10 000 EUR die TS nog moet vergoeden aan zijn ex.

Ik beaam uw redenering waarmee u omgekeerd ook mijn redenering beaamt.

Als de ex dit voor Rechtbank brengt wint ze de zaak met brio.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Etak
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#22 , 21 feb 2018 21:04

Ik vermoed dat hier toch iets niet klopt
Eerst wordt de bank vereffend, dan, indien er overblijft kan er vooraf genomen worden
Maar wat indien er niets over blijft om te nemen na betaling van de hypotheek
Wie draagt de verloren inbreng, of wordt dit via een wetsartikel in 2gedeeld?

Terug naar “Echtscheiding”