welk vonnis wordt gebruikt bij Davo

elodie
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

welk vonnis wordt gebruikt bij Davo

#1 , 14 dec 2017 23:01

Mijn man heeft uit zijn vorige relatie een dochter van ondertussen 14.

Wij zijn ondertussen 12 jaar samen en hebben zelf 2 dochters van 11 en 5 jaar oud.

Vanaf het moment dat zijn ex wist dat mijn man een nieuwe relatie had, heeft ze alles maar dan ook letterlijk alles in het werk gesteld om zijn kind bij hem weg te houden. Niet thuis zijn als de dochter opgehaald moest worden, deur niet opendoen, ....

Nochtans was er een vonnis dat hij 2 weekends per maand van vrijdag tot zondagavond zijn dochter mocht zien.

Maar daar werd niet aan gehouden, klachten ingediend, meldingen gemaakt...

Geld wou zij van ons niet aannemen, met de stelling, als ik zijn geld aanneem moet ik ze meegeven.
Een keer deurwaarder gehad omdat een ziekenhuis rekening van de dochter niet betaald was, wij wisten uberhaupt niet dat zij opgenomen was, dus wij bellen om te vragen of we financieel moesten bijstaan. Neen, ons geld hadden ze niet nodig .

In 2013 nog een laatste poging gedaan om via advocaten een bezoekregeling te krijgen voor zijn dochter maar ondertussen zat de haat tegenover ons al zo diep. Dus op aanraden van de sociale assistente hebben we haar een brief geschreven om haar te zeggen dat ze hier altijd welkom is, brief van 2 A4 bladen vol.

Ook toen werd er niks gemeld van geld.

2014 krijgen wij een verzoek van haar advocaat met de eis , 300 EUR per maand.
Vanaf januari 2015 betalen we dan ook 250 EUR per maand voor een meisje dat we niet mogen zien. De rechter noemde het van mijn man zijn ex haar kant, pathogeen gedrag dat verder gaat dan ouder verstoting.

Dus nieuw vonnis met een nieuwe regeling voor de alimentatie .

Nu krijgen we vandaag van de ex een mail dat zij davo gaat inlichten en achterstallen zal opeisen van 2014 en 2013 aangezien ze 5 jaar terug kan gaan in de tijd?

Maar wat ik dacht was dat het oude vonnis van 2004 teniet gedaan werd door het nieuwe vonnis van 2015.
Ben ik hier fout in?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lawstudentBXL
Berichten: 56
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 dec 2017 00:30

Beste

Volgens mij zal het vonnis niet retroactief terugwerken. Het nieuwe vonnis zal slecht uitwerking hebben vanaf 2015. Indien u daarvoor gehouden was om onderhoudsgelden te storten volgens een vonnis, zal u op het moment van het nieuwe vonnis deze bedragen nog steeds verschuldigd zijn.

Iemand anders eventueel een idee? Iemand uit de praktijk? Laat maar weten!

Groeten
Student Master of Laws - afstudeerrichting "Sociaal recht"

Geen allesweter, wel een passie voor het arbeidsrecht. Shoot!

Jabbe
Berichten: 586

#3 , 21 dec 2017 14:03

Er is mij een en ander toch niet duidelijk.
Wat staat er eigenlijk in het vonnis van 2004 inzake het betalen van een onderhoudsbijdrage voor zijn dochter?
Geld wou zij van ons niet aannemen, met de stelling, als ik zijn geld aanneem moet ik ze meegeven.
Maar het onderhoudsgeld, indien opgelegd in het vonnis, moest toch wel maandelijks worden gestort of is dat nooit gebeurd?

Misschien is dat de reden dat tegenpartij dreigt met DAVO. Maar als het vonnis vermeldt wat er wanneer moest worden betaald, kan de ex toch gewoon een deurwaarder aanspreken, of was er al een procedure via DAVO?

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”