onbetaalde schoolfacturen - all in alimentatie

iota
Berichten: 830

Re: onbetaalde schoolfacturen - all in alimentatie

#16 , 15 dec 2017 11:04

Er is geen vonnis.
Wel over de all-in alimentatie, niet over de ziekenhuis- en schoolfacturen, neem ik aan.
Het ziekenhuis en de school zullen die gdw als incasso naar Fons54 sturen omdat hij de ouder is van zijn kinderen. En de ouder die ze te pakken krijgen, moet betalen, wat hen betreft. Het is niet hun probleem hoe de ex'en de betalingen onderling regelen.

Maar als er geen vonnis is, kan die gdw dus ook niets aanslaan als TS niet betaalt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#17 , 15 dec 2017 13:31

Stel dat ik beslis om de facturen te betalen. Moet ik het volledige bedrag betalen of mijn deel, 50 %?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#18 , 15 dec 2017 17:04

Je zal het volledige bedrag moeten betalen, en de helft terug vorderen van u ex.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#19 , 18 dec 2017 17:31

Heb de helft van de hoofdsom betaald. Mijn naam wordt van het dossier geschrapt.

Jabbe
Berichten: 586

#20 , 21 dec 2017 15:24

Ik had nog niet gehoord van een "all-in" alimentatie tenzij men hiermee de hogere maandelijkse forfaitaire onderhoudsbijdrage bedoelt waarmee alle kosten van het kind kunnen worden gedekt.
Maar als die zowel gewone als buitengewone kosten dekt (waardoor het maandelijkse alimentatiebedrag hoger uitvalt dan in de doorgaans gekende situaties), dan zitten de schoolkosten er al in vervat.
Daarom vind ik het maar gerechtigd dat u die (halve) som kan recupereren bij uw ex, gezien u anders twee maal betaalt.
Maar zonder haar expliciete toestemming mag u dit niet eenzijdig verrekenen in de onderhoudsbijdrage.

Ik zou haar alvast met AS vragen dat u van haar verwacht dat zij de som terugebetaalt die u hebt voorgeschoten.
Ook voor de ziekenhuisfactuur kan u eisen dat zij die vereffent, gezien u reeds betaalt (hebt) via de all-in (incl. buitengewone medische kosten).

De dreiging door uw ex met het zwaard van Damocles, daar moet iets mee gebeuren gezien zij u willens nillens wil laten opdraaien voor haar schulden.

De familierechter doet uitsluitsel over hoe de kosten moeten verdeeld worden; dit is vastgelegd in het vonnis en daar is geen discussie over want all-in; gezien de facturen op adres van mevrouw waren betekend moet zij die betalen; uw aandeel in die kosten zitten reeds vervat in de all-in formule. Daarom denk ik dat voor openstaande facturen waarover discussie is men niet bij de familierechter moet zijn, maar eerder bij de vrederechter, maar dat is mijn idee.

Als ouder bent u beide onderhoudsplichtig; als men de schulden niet kan opeisen bij de ene ouder, dan kan men evengoed bij de andere opeisen. Dat is het recht van de schuldeiser. Tussenslotte moet deze ook zijn facturen betalen voor geleverde diensten. Verrekening bij het ziekenfonds kan pas als die kosten vereffend zijn. De wet laat u toe om als ouder die kosten te betalen :| en zelf trachten te recupereren bij de andere ouder, zelfs al woont die op de achterzijde van de maan.

Misschien is het mogelijk dat u bij de familierechter kan verzoeken om het vonnis te laten aanpassen waarbij de all-in formule kan worden vervangen door de 'klassieke formule' en waardoor u niet langer een hoog forfaitair bedrag moet betalen, maar enkel die extra kosten die door haar moeten worden bewezen, en waarvoor u naar vermogen en in verhouding bijdraagt. Dat vermijdt achteraf recupereren.

Misschien hebben anderen nog een beter idee?

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#21 , 21 dec 2017 18:44

Schoolfactuur heb ik nog niet betaald. Incasso laat mij even gerust.
Ziekenhuis factuur is wel betaald, de helft.
Vrederechter is goed idee, maar welke? Mijn woonplaats of die van haar laatste?

Franciscus
Berichten: 38602

#22 , 21 dec 2017 19:30

Familierechtbank dus --vrederechter is niet meer bevoegd.
Als ik me niet vergis had uw ex hier in BE toch nog een advocaat...
Ook haar GDW moet haar adres hebben gezien zij eerst de kosten moet betalen en die worden dan van u teruggevorderd.

Maar is er totaal geen vonnis.... gezien kinderen lijkt me dat toch onmogelijk.
Ook gezien haar verhuis naar buitenland had u toch al lang de nodige PV's kunnen laten opmaken door politie en dan was door parket wegens familieverlating en ouderontvoering al lang een procedure opgestart.

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#23 , 21 dec 2017 20:11

Kinderen zijn meerderjarig. Ze heeft het slim gespeeld...
Moet ik haar dagvaarden of gewoin verzoekschrift indienen?

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#24 , 21 dec 2017 20:13

Ik wil geen alimentatie herziening. Gewoon een vonnis dat zegt dat ik de kosten mag inhouden op de alimentatie.

Franciscus
Berichten: 38602

#25 , 21 dec 2017 20:16

http://www.elfri.be/juridische-informat ... erechtbank

Kinderen zijn meerderjarig maar u weet blijkbaar nog altijd niet of ze nog naar school gaan....
ook deze info moet worden doorgegeven.
Kennen hun leeftijd niet dus kan zijn dat ze al werken.

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#26 , 21 dec 2017 21:03

Neen. Ze volgen hoge studies. Ik krijg geen resultaten, maar ik weet dat ze het goed doen.

Franciscus
Berichten: 38602

#27 , 21 dec 2017 22:48

Maar weet u waar ze die volgen?
Als er een vonnis wat toch moet zijn ( u spreekt van vrederechter) dus toch al eventjes geleden. Waren de kinderen toen al meerderjarig?
Bij verhuis is er aan de gemeente toen een adres doorgegeven in buitenland.
Mogelijk daarna bij Belgische ambassade ook de wijzigingen ...BUZA kan u misschien wel helpen voor adres mits doorsturen vonnis ...best eerst bellen en dan mailen.

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#28 , 22 dec 2017 10:18

De situatie met mijn ex en kinderen is altijd ingewikkeld geweest en deels ook door mijn eigen schuld, ik besef dat wel.
We waren eerst feitelijk gescheiden. De kinderen woonden bij mijn ex, maar ik zag ze regelmatig. Zelf had ik toen geen domicilie. Ze heeft de scheiding aangevraagd terwijl we elkaar nog regelmatig zagen, maar ik had er geen weet van wegens geen domicilie. Vonnis bij verstek dus met een heel hoge alimentatie voor de kinderen, all in én alimentatie voor haar. Ik betaalde haar sowieso maandelijks een som, maar had geen weet van een vonnis. Toen ik administratief in orde was, werd het vonnis betekend: exclusief ouderlijk gezag aan mijn ex, alimentatie voor de kinderen. Ineens kwam DAVO ook om achterstallige alimentatie te innen. Dit was in 2012 – 2013. Kort daarna kreeg ik te horen dat de kinderen in het buitenland studeren (middelbaar nog, op internaat....). Ik reisde af, maar toegang werd mij geweigerd, op school ook geen contact mogelijk....enz. Ondertussen heb ik wel de alimentatie voor haar kunnen aanvechten en een vonnis voor de kinderen bekomen met co-ouderschap en een beetje vermindering van de alimentatie. Gezien kinderen in buitenland verbleven kon geen omgangsregeling uitgesproken worden (onder voorbehoud, zo stond in het vonnis...). Na ettelijke mails met school in buitenland kreeg ik ineens te horen dat ze niet meer school lopen daar. Toen heb ik in alle paniek ALLE scholen in Vlaanderen aangeschreven en bleek dat ze ineens naar de andere kant van ’t land verhuisd was. Kinderen waren al + 15, gebrainwashed tot en met door de ex en wilden geen contact met mij. Contact met ex was altijd met ups en downs, van dreigementen tot poeslief zijn en af en toe mij wat info gunnen over de kinderen. Juni 2015 kreeg ik rapport van kinderen opgestuurd waarin ik las dat ze gemist zullen worden en “veel success in de VS”. Advocaat van ex beweerde dat ze alleen op vakantie waren, maar in september zag ik trouwfoto’s van haar op social media. Ze heeft zich hier niet uitgeschreven, maar ze werden allemaal ambtelijk geschrapt, haar CSR werd herroepen...enz. Er is dus een Belgisch vonnis waarin staat dat ik een all in alimentatie moet betalen voor mijn kinderen, laatste vonnis van begin 2016. Toen ze 18 werden en bij gebrek aan bewijs verderzetting studies ik stopte met alimentatie te betalen (na herhaaldelijk info gevraagd te hebben aan haar...), schakelde ze een GDW in. Ze bezorgde een foto van de voorpagina van de toelating tot studies van 1 van de kinderen en voor de gdw was die genoeg om te innen (met alle extra kosten natuurlijk voor mij...). Ik weet wat en waar de kinderen studeren en ook dat dit betaald wordt door de overheid (ze heeft het zelf gezegd).

Jabbe
Berichten: 586

#29 , 22 dec 2017 13:41

Er is duidelijk al heel wat gebeurd met veel kopzorgen. Hebt u toen juridisch advies en bijstand ingeroepen?

Maar daarmee weet u natuurlijk niet wanneer de kinderen dan hun studies daadwerkelijk beëindigen en een inkomen verwerven.
Wat ik alvast zou aanraden is dat bij ieder nieuw schooljaar via aangetekend schrijven een bewijs wordt gevraagd van verdere studies en dat tot dan de alimentatie verder gestort wordt op een geblokkeerde rekening.

Als er toch een GDW aan te pas zou komen, dan kan de beslagrechter ingrijpen want u toonde aan dat u niet onwillig was in het betalen en dat u daarmee vermijd nutteloze betalingen ter verrijking van uw ex uit te voeren; althans dat verwacht ik toch in ons rechtssysteem.

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#30 , 22 dec 2017 14:21

Alimentatie betalen stoort mij helemaal niet omdat het over mijn kinderen gaat en het is normaal dat ik mijn steentje bijdraag, ik heb ze tenslotte gemaakt :lol:
Maar de periode waarin ik haar maandelijks betaalde en ze tegelijkertijd ook van DAVO geld trok was bijvoorbeeld over. Of zoals nu met de onbetaalde facturen waarvoor ik op het matje geroepen word terwijl ik een all in alimentatie betaal.

Ik kan de alimentatie ook inbrengen bij de belastingen, dus op het einde van de rit kom ik er zo slecht nog niet uit.

Ivm ziekenhuisfactuur waarvan ik de helft van de hoofdsom betaald heb: ze vroeg mij om bewijs van betalingen te sturen naar haar advocaat die mij ging zeggen hoe veel ik per maand in vermindering kan brengen op de lopende alimentatie. Niets meer gehoord...Ik heb ze nu gezegd dat ik maandelijks 90 euro ga inhouden, dan is het op een jaar betaald. Ben benieuwd naar de reactie als ik het effectief doe begin januari.

Terug naar “Echtscheiding”