onbetaalde schoolfacturen - all in alimentatie

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

onbetaalde schoolfacturen - all in alimentatie

#1 , 12 dec 2017 11:02

Ik betaal all in alimentatie voor mijn kinderen.
Mijn ex heeft geen schoolfacturen betaald waardoor deze, met serieuze vertraging wel, uiteindelijk bij mij belanden. Incasso meldt mij dat ze gemandateerd werden tot invoidering van 4 onbetaalde facturen (+/- 1.200 EUR)

Ex woont ondertussen met de kinderen in de VS.

Ben ik verplicht om deze facturen te betalen? Of de helft er van?Ik heb een gerechtelijk vonnis betreffende de all in alimentatie.


Betaling afrekenen met de te betalen alimentatie is geen optie, ex gaat hier niet mee akkoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 12 dec 2017 21:43

Van welk jaar dateren de facturen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 12 dec 2017 22:12

facturen van voor of na de scheiding / vonnis.

PS een incasso beschikt niet over een vonnis en u hebt nooit iets getekend inzake overdracht van schulden.

Eens lezen:
http://economie.fgov.be/nl/consument/Sc ... /index.jsp

Reclame

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#4 , 13 dec 2017 08:11

Facturen dateren van schooljaar 2013-14 en 2014-15. Gescheiden in 2012. School heeft vonnis.

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#5 , 13 dec 2017 08:14

Ze hebben eerder dit jaar een brief gestuurd, ik belde hen en verwees naar mijn ex. Gisteren een mail om te betalen. Ik verwees ze weer naar mijn ex.

Sirkii
Berichten: 5410

#6 , 13 dec 2017 09:11

Als er een vonnis is waarin staat dat jij moet betalen had je beroep moeten aantekenen om dit te betwisten. Dit vonnis lijkt uitvoerbaar zodat het uitgevoerd zal worden (met alle bijkomende deurwaarderskosten vandien)

Doorverwijzen naar je ex is als er een uitvoerbaar vonnis is verloren moeite. Deurwaarder moet het vonnis uitvoeren (in opdracht van de school).

Je kan op je beurt een vordering instellen bij je ex maar daar ze in de US woont wordt dit ws een onmogelijke opdracht. Niet leuk maar zo is het nu eenmaal.

Onder voorbehoud : je hebt een "all-in alimentatie" vonnis : Ik zou het schoolgeld inhouden op de alimentatie. Laat ze maar terug naar België komen om in te vorderen: je hebt immers een "all-in alimentatie" uitspraak. Onder voorbehoud omdat ik niet gans thuis ben ik de vorderingsprocedures van achterstallige alimentaties.

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#7 , 13 dec 2017 19:04

Er is geen vonnis. Maar waarschijnlijk gaan ze mij dagvaarden want bedrag is vrij hoog (1100 euro). Mijn ex weigert om het te verrekenen met de te betalen alimentatie en indien ik het doe schakelt ze de deurwaarder in, vanuit de VS (Belgische deurwaarder).

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#8 , 14 dec 2017 14:34

Welke rechter kan beslissen dat ik de betaling van facturen aangaand de kinderen mag verrekenen met de te betalen alimentatie?

Er zijn namelijk 2 rechtzaken die boven mijn hoofd hangen indien ik, als ouder, de facturen niet betaal.

Ziekenhuis – ingreep zonder tussenkomst mutualiteit
Schoolfacturen – onbetaalde facturen van schooljaar 2013 – 2014 en 2014 – 2015.

Daar ik een all in alimentatie betaal, zou mijn ex de facturen moeten betalen, alleen heeft ze dit blijkbaar ‘vergeten’ en woont ondertussen in de VS.

Facturen betalen en verrekenen met de lopende alimentatie weigert ze pertinent en is dus geen optie.

Ziekenhuis dreigt al een jaar met dagvaarding en zullen ze waarschijnlijk ook doen.
Inning van schoolfacturen loopt via incasso.

Ik weet niet meer wat doen,ik betaal maandelijks een redelijke som en dan komt nu nog een paar k erbovenop.

Is het de familierechter die kan beslissen dat ik de sommen die ik betaal mag verrekenen met de alimentatie?
Of moet ik de dagvaarding afwachten en zal de rechter van die zitting deze beslissing kunnen (mogen) nemen?


Ook, als ouder, ben ik verantwoordelijk voor het volledig betalen van deze facturen of alleen voor 50%? Wat staat er in de wet hierover? Want 100 % betalen en dan terugvorderen van mijn ex is ook niet van toepassing daar ze in de VS woont en dus moeilijk is.

Alvast bedankt.

Milo72
Berichten: 1016

#9 , 14 dec 2017 14:48

Facturen betalen en verrekenen met de lopende alimentatie weigert ze pertinent en is dus geen optie.
Waarom zou dit geen optie zijn ? Omdat zij het weigert ? Jij kan even "pertinent" weigeren om het niet te verrekenen.

Zoals Sirkii zei: betaal de verschuldigde alimentatie minus de kost voor die fakturen. Breng haar hiervan op de hoogte (aangetekend). Als ze er echt een probleem van wil maken, zal ZIJ moeten procederen.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#10 , 14 dec 2017 14:58

Facturen betalen en verrekenen met de lopende alimentatie weigert ze pertinent en is dus geen optie.
Waarom zou dit geen optie zijn ? Omdat zij het weigert ? Jij kan even "pertinent" weigeren om het niet te verrekenen.

Zoals Sirkii zei: betaal de verschuldigde alimentatie minus de kost voor die fakturen. Breng haar hiervan op de hoogte (aangetekend). Als ze er echt een probleem van wil maken, zal ZIJ moeten procederen.

Neen, ze moet niet procederen, ze moet alleen een mail sturen naar de deurwaarder die dan de achterstallige alimentatie zal komen innen. Ik heb het al meegemaakt, ik weet waarover ik het heb. En in dit specifiek geval heb ik de deurwaarder al gecontacteerd met de vraag of hij hiermee rekening zou houden (vraag tot betaling vanwege school, ziekenhuis...). Zonder uitdrukkelijk akkoord van mijn ex zal hij toch de achterstallen innen, met alle extra kosten erbij natuurlijk.

Vraag blijft dus, welke rechter kan beslissen dat ik mag verrekenen?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 14 dec 2017 15:45

Een rechter mag u daar geen informatie over geven, je kan gratis juridisch advies krijgen in justitiehuis van u regio of bij een advocaat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38599

#12 , 14 dec 2017 19:30

Is zo wie zo de familierechtbank .. gezien alleen over alimentatie of zijn er nog zaken die u wil voorbrengen kan het de jeugdkamer zijn.
Was er omgangsrecht voorzien in vonnis?
Extra probleem kan de echtgenote gedagvaard worden in Amerika -- is daar een adres van gekend?
Die deurwaarder zal dat wel kennen zeker?

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#13 , 14 dec 2017 21:11

Adres is bekend, maar niet officieel. In België zijn ze ambtelijk geschrapt. Kinderen zijn meerderjarig.

Fons54
Topic Starter
Berichten: 445

#14 , 14 dec 2017 21:13

Ik wil geen alimentatie herziening. Alleen bevestiging dat ik eventuele schulden van haar, gerelateerd aan kinderen, mag verrekenen met de alimentatie. Tot nu toe lopen deze kosten tot 4000 euro, maar wie weet wat er nog gaat volgen...

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 15 dec 2017 09:50

Er is geen vonnis. .
Wie heeft dan het bedrag van de alimentatie bepaald? En op welke basis kan ze die dan via DW opeisen?

Terug naar “Echtscheiding”