Regeling omtrent oppikken zoon bij ex

club25
Topic Starter
Berichten: 84

Regeling omtrent oppikken zoon bij ex

#1 , 11 dec 2017 13:39

Er doet zich een probleem voor m.b.t. het ophalen van mijn zoon bij zijn vader tijdens vakantieperiodes.

Gedurende 7 jaar (sinds onze scheiding) is dit steeds zonder enige uitzondering strikt op dezelfde manier verlopen, nl. de wissel verloopt steeds via school of tijdens vakantieperiodes bij mama of bij papa thuis. Mijn ex is hier altijd enorm strikt in geweest, in die mate zelfs dat ik mijn zoon zelfs geen minuut te vroeg zou meegekregen hebben dan klokslag het uur van wissel.

In het vonnis van de rechtbank staat vermeld: “Tijdens vakantieperiodes wordt het kind respectievelijk opgehaald bij Mevr. … (indien bij mama) of bij Dhr. … (indien bij papa)”.

Nu heeft mijn ex-partner sinds enkele maanden een vriendin. Hij deelde me mee dat ik mijn zoon tijdens de Kerstvakantie bij de wissel daar (bij zijn vriendin) zal moeten komen ophalen. Zijn vriendin woont op ongeveer een half uur rijden van waar hij woont (ze wonen niet samen).

Ik vraag me af of dit zomaar kan. Jarenlang verloopt de wissel thuis en nu opeens beslist hij dat dit bij zijn vriendin zal doorgaan. Ik heb er in het verleden steeds voor gezorgd dat ik thuis was op momenten dat het wissel van mijn zoon was, ook al kwam mij dit niet altijd goed uit, afspraak is afspraak. Ik vraag me ook af waar dit gaat eindigen. Hij kan de volgende keer misschien zeggen dat ze aan zee zitten en ik mijn zoon daar dan ook maar moet komen ophalen. Kan dit zomaar? Ik zou liever vasthouden aan de vast regel nl. wissel gaat door thuis. Kan ik dit weigeren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 11 dec 2017 18:17

Beste

De afspraken in het vonnis gelden als wet tussen partijen.
Dus neen : dat kan niet éénzijdig gewijzigd worden.
Als u zich aan het vonnis wil houden is dat uw goed recht.
Aan de andere kant is het leven eenvoudiger als u overeenkomt. Dan kan het geven en nemen worden. Maar aan u om uit te maken wat haalbaar is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

club25
Topic Starter
Berichten: 84

#3 , 12 dec 2017 11:34

Er staat geen adres bij dus enkel bij x of y en gebrek aan communicatie of goeie wil is te wijten aan hem dus daar moet men niet op rekenen. Meneers wil is wet.

Reclame

club25
Topic Starter
Berichten: 84

#4 , 14 dec 2017 15:58

Beste

De afspraken in het vonnis gelden als wet tussen partijen.
Dus neen : dat kan niet éénzijdig gewijzigd worden.
Als u zich aan het vonnis wil houden is dat uw goed recht.
Aan de andere kant is het leven eenvoudiger als u overeenkomt. Dan kan het geven en nemen worden. Maar aan u om uit te maken wat haalbaar is.
U zegt dat de afspraken gelden als wet tussen partijen maar zoals ik al in mijn bericht aangaf staat er bij opgehaald bij Mevr X of Meneer Y zonder specificatie van adres maar ik veronderstel dat de wet daarin duidelijk is dat het toch gaat over de woonplaats waar Meneer Y woont. Zo kan hij in een vakantieperiode bv in Oostende zitten en zomaar zeggen aja kom hem maar halen wat hij nu doet omdat hij bij zijn vriendin zit.

wat kan je hieraan doen want zopas is de wissel verlopen en had tegen ex gezegd ik zal u het adres nog bezorgen en toen heeft mijn vriendin gezegd dat da zomaar niet kan en toen herhaalde hij nogmaals ik zal het adres bezorgen. Dus hij denkt dat hij met alles wegkomt

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 14 dec 2017 18:41

Ik denk dat je er redelijkerwijze mag vanuit gaan dat bij X of Y als finaliteit de vaste domicilie is. Geen vakantie-adres of verblijfplaats.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 14 dec 2017 18:58

Correct - alleen als wijzigingen door beide partijen worden aanvaard en dus wederzijds al eens kan gebeuren.
Anders is een eenzijdige wijziging niet van toepassing.
Ook een verhuis waar een van de partijen ineens een grotere afstand moet afleggen zonder overleg zal niet gesmaakt worden voor de rechtbank.
Stel uw ex in kennis dat zonder voorafgaandelijk overleg en akkoord het afhaaladres volgens vonnis dat van de vader is en dat hij maar moet zorgen dat kind op zijn adres aanwezig is. De vriendin kan perfect op adres vader zijn.

Vader heeft nog tijd genoeg om dat te regelen.

Terug naar “Echtscheiding”