Termijnen echtscheiding

Qualifar
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Termijnen echtscheiding

#1 , 03 dec 2017 10:03

Gezien er toch wel wat tegenstrijdige info te vinden is op het www stel ik mijn vraag hier.

Feitelijk gescheiden sinds 01 augustus 2017 na een huwelijk van 12jaar.
EOT is intussen volledig opgesteld bij de notaris, woning verkocht en een verblijfsregeling uitgewerkt voor de kinderen.
Morgen gaan we beiden terug naar de notaris om de EOT te ondertekenen en veronderstel het "verzoekschrift tot scheiding" in te dienen. Weet niet echt wat de notaris in Petto heeft...

Zoals ik het verstaan meen te hebben stuurt de notaris het verzoekschrift met z'n bijlages door naar de Familierechtbank en dienen we beiden te verschijnen binnen de maand, dus ergens eind december, begin januari. Begin februari zal de termijn van onze feitelijke scheiding echter dan 6 maand bedragen. Dienen wij dan nog steeds een tweede maal te verschijnen na 3 à 4 maanden? (April 2018) waarna er nog een beroepstermijn is van een maand gevolgd door de inschrijving in het Rijksregister? Juni / Juli 2018?

Of dienen wij slecht 1 maal te verschijnen binnen de 30 dagen na het ontvangen van het verzoekschrift tot scheiding.

Hoelang is de gemiddelde termijn na de zitting eer er een uitspraak is mbt de scheiding, en dan meer bepaald voor het Gerechtelijk Arrondisement te Gent?
Of sla ik de bal volledig mis en graag een woordje uitleg in dat geval.

Q

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 dec 2017 10:25

Je moet slechts 1x verschijnen als je nog geen 6 maanden feitelijk gescheiden bent.
Het vonnis wordt meestal uitgesproken een 3 à 4 weken na de zitting, de meeste rechters vermelden de datum tijdens de zitting.

Qualifar
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 dec 2017 10:43

@Laryge:
als ik het goed begrijp, 1 x verschijnen binnen de 30 dagen, maand wachten op uitspraak met vervolgens 1 maand beroepstermijn?

Reclame

licen
Berichten: 68

#4 , 05 dec 2017 10:16

Weet wel dat de tijd om te verschijnen kan verlengd worden door vakantie ect.

Nicolas2020
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 dec 2017 09:28

Ter info, bij ons is de akte door de notaris doorgestuurd naar de rechtbank begin november. Verschijnen voor rechtbank is 1 februari! Dus die termijn van 'binnen de maand' zou ik met een korreltje zout nemen ... .Betreft rechtbank Mechelen.

Qualifar
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 jan 2018 16:05

Intussen is blijkbaar één en ander verandert in de "planning"...
Doordat ik niet op de zitting aanwezig kon zijn werd er een aandere datum voorgesteld. Deze datum ligt echter na de termijn dat we 6 maanden niet meer samenwonen (officieel) en door de rechtbank werd meegedeeld dat het een schriftelijke procedure zal worden.

De rechtbank zou ons een brief sturen.
Ik veronderstel dat dit dan eerstdaags zal zijn gezien we morgen, 1 februari, net 6 maanden gescheiden leven...
Iemand een idee wat deze brief concreet betekent? Het vonnis? Iets anders?

Q

Terug naar “Echtscheiding”