Hoederecht Spanje - rechtzaak België?

Karmann
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Hoederecht Spanje - rechtzaak België?

#1 , 01 dec 2017 13:44

Hallo,
Ik ben frank, 39 jaar oud en wonend in Andalusië, Spanje. Sinds een maand of 2 zit ik in een scheidingsprocedure met mijn ex partner (niet getrouwd). Zij is Spaanse, en we hebben samen een zoon van 4 jaar die ook Spaans is. Onze eerste rechtzaak is eind januari, tot dan zitten we in een schemerzone ivm onze zoon. Omdat het ouderlijk huis van haar vader is, ben ik eruit gezet en woont mijn zoon bij haar. Zij heeft hier dan onmiddellijk het hoederecht en ik moet toelating krijgen om mijn zoon te zien. We proberen nu tot een overeenkomst to komen ivm visites. Ze weigert om de kerstvakantie te delen, omdat ze schrik heeft dat ik mijn zoon naar België zou nemen en niet zou terugkeren. Ik was dat niet van plan, maar omdat zij daar zo'n schrik voor heeft is mijn vraag de volgende. Wat zou er gebeuren moest ik mijn zoon in de auto nemen en naar België rijden? Kan onze scheidingsprocedure dan in België worden verder gezet? Co-ouderschap is hier heel moeilijk te verkrijgen, maar in België de regel...
Dank bij voorbaat!
Frank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 01 dec 2017 15:41

U zou kunnen beticht worden van ouderontvoering als u niet de toestemming van de andere gezagsdragende ouder hebt om uw zoon naar belgië mee te brengen (al wou u enkel op familiebezoek). Spanje en België zijn gebonden door het Haags Kinderontvoeringsverdrag (Verdrag van ‘s-Gravenhage van 25 oktober 1980 betreffende de burgerrechtelijke aspecten van internationale ontvoering van kinderen):
Een internationale kinderontvoering is het ongeoorloofd overbrengen of achterhouden van een kind in het buitenland zonder toestemming van de (andere) gezaghebbende ouder. Men spreekt dan van (internationale) kinderontvoering, kindontvoering, ouderlijke of parentale ontvoering.

Zonder instemming van beide ouders die het ouderlijk gezag dragen, dan wel van de personen die het ouderlijk gezag van een kind uitoefenen kunnen kinderen niet naar het buitenland reizen. De toestemming kan verleend worden door de rechter.

De rechter kan ook een verbod opleggen om met kind naar het buitenland te reizen of hieraan strenge beperkingen of voorwaarden kopelen. De rechter kan bevelen dat op de identiteitskaart van het kind vermeld wordt dat het niet naar het buitenland mag reizen zonder uitdrukkelijke toestemming van [...] bv. beide ouders. De schending van deze voorwaarden impliceert eveneens internationale kindontvoering.
Om te voorkomen dat een ouder zich schuldig maakt aan kinderontvoering, moet deze vóór het verlaten van het land overleggen met de andere ouder. Echter, als de ouders er niet samen uitkomen, zal de rechter uitsluitsel moeten geven. Deze toestemming moet gevraagd worden vóórdat de kinderen kunnen vertrekken.

U kan beter daarom een Spaanse advocaat raadplegen naar uw mogeljkheden.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”