nog niet gescheiden maar kind is meegenomen

frankbik
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

nog niet gescheiden maar kind is meegenomen

#1 , 25 nov 2017 11:45

Mijn echtgenote heeft al enkele jaren een affaire met een andere man.
Uiteindelijk heeft ze besloten om enkele weken geleden bij deze man in te trekken, wat haar goed recht is.

Er is echter een kind van 6 jaar in het spel. Ik heb haar laten weten dat ik wil dat ons kind bij mij in huis blijft wonen tot we tot een akkoord zijn gekomen (zonder of met advocaten). Zij wil echter onmiddellijk met een week/week regeling van start gaan, maar ik ga hier dus niet mee akkoord. Ik houd haar niet weg van haar kind en heb haar laten weten dat ze haar kan komen bezoeken wanneer ze wil en kan meenemen, zolang mijn dochter voorlopig elke avond in haar eigen bed slaapt.

Gisteren heeft ze ons kind zonder mijn toestemming van school gehaald en meegenomen.
Ze weigert een adres te geven waar ze woont.

wat kan ik hier aan doen? heb ik het recht om naar de politie te stappen? ik sta hier niet zomaar om te springen want een politieinterventie kan mogelijks heel traumatiserend zijn voor mijn dochter en dat wil ik helemaal niet.
maar is dit legaal? kan zij ons kind zomaar meenemen zonder dat ik weet waar ze wonen en zonder dat ik hier mee akkoord ben?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 25 nov 2017 12:59

Een fifty/fifty gedeelde verblijfsregeling (bvb dus week om week) is in afwachting van een officiele afspraak, de meest objectieve. Beide ouders oefenen immers samen het ouderlijke gezag evenredig uit.: het co-ouderschap. Deze rechten en plichten kunnen dus het eerlijkst uitgeoefend worden als beide ouders over evenveel tijd beschikken. Op welke manier je ex de relatie beeindigd heeft, heeft wettelijk geen invloed op de verblijfsregeling van uw gezamenlijk kind. Wat je voorstelt, druist helemaal in tegen het standaard co-ouderschap (waar in principe iedereen recht op heeft) Wettelijk gezien verhinder je dus haar ouderlijke rechten uit te oefenen en dat kan je voor een uiteindelijk rechterlijk vonnis zuur opbreken. Je zou er zelfs voor gestraft kunnen worden. Ga dus mee in deze week/week regeling. Het zou misschien wel handig zijn als je minstens wist waar je ex woont. Anders is het ook moeilijk realiseerbaar voor het ophalen/terugbrengen. In de regel is het makkelijk dat de ouder bij wie het kind de volgende week verblijft, het kind ophaalt. en de week daarna is het de andere ouder die het kind komt ophalen. Dan weet je best wel waar ze verblijven. Je kan wel en PV laten opmaken bij de politie waarin je verklaart dat je ex met jullie kind vertrokken is, maar dat je ex weigerde een adres mede te delen en de verblijfswisselmodaliteiten te bespreken. Hieruit blijkt dan wel dat je ex niet bereid is tot ouderlijke samenwerking en communicatie.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”