kan mijn ex aan het school vragen om de foto's van ons dochter wazig te maken op de site voor mij?

laurake
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

kan mijn ex aan het school vragen om de foto's van ons dochter wazig te maken op de site voor mij?

#1 , 24 nov 2017 14:16

hoi ,
ik weet niet goed hoe ik moet beginnen ,

kan mijn ex aan het school vragen om de foto's van ons dochter wazig te maken op de site voor mij?
zodat ik ze niet kan zien,


onze vonnis daar staat ekel in dat haar hoofdverblijf bij de papa is ,
maar over mij staat er verder niets in ,
alleen alimentatie betalen,

daardoor verbied hij mij alle contact met mijn dochter. :cry: :cry:

ik sta machteloos
ik weet niet meer wat te doen
ik heb filmpjes dat mijn dochter mij heeft doorgestuurd ( stiekem )
waarin staat dat ze mij mist en mij wilt zien !! :cry: :cry:

kan iemand mij raad geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 24 nov 2017 17:11

Normaal vraagt een school via het schoolreglement aan de ouders of zij al dan niet beeldmateriaal van uw kind openbaar mogen maken via hun media. Iedere ouder kan ten alle tijde vragen dat hun kind wordt afgeschermd overeenkomstig de privacywet. Daar hoeft geen enkele reden opgegeven te worden om dit te motiveren. U, als ouder, kan echter wel op school vragen om beeldmateriaal van uw dochter te ontvangen of toegang te krijgen tot bvb. een gesloten facebookgroep of andere mogelijkheden die de school kan aanbieden..

Als ouder hebt u ook uw rechten t.a.v. uw kind, zelfs al werd het exclusief gezag toegekend aan de andere ouder.
Art. 373. Wanneer de ouders samenleven, oefenen zij het gezag over de persoon van het kind gezamenlijk uit.
Ten opzichte van derden die te goeder trouw zijn, wordt elke ouder geacht te handelen met de andere ouder wanneer hij, alleen, een handeling stelt die met gezag verband houdt behouden de bij de wet bepaalde uitzonderingen.
Bij gebreke van instemming kan een van beide ouders de zaak bij de familierechtbank aanhangig maken.
De rechtbank kan een van de ouders toestemming verlenen alleen op te treden voor een of meer bepaalde handelingen.

Art. 374. § 1. Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag gezamenlijk uitoefenen en geldt het in artikel 373, tweede lid, bepaalde vermoeden.
Bij gebreke van overeenstemming over de organisatie van de huisvesting van het kind, over de belangrijke beslissingen betreffende zijn gezondheid, zijn opvoeding, zijn opleiding en zijn ontspanning en over de godsdienstige of levensbeschouwelijke keuzes of wanneer deze overeenstemming strijdig lijkt met het belang van het kind, kan de bevoegde familierechtbank de uitoefening van het ouderlijk gezag uitsluitend opdragen aan één van beide ouders.
Hij kan eveneens bepalen welke beslissingen met betrekking tot de opvoeding alleen met instemming van beide ouders kunnen worden genomen.
Hij bepaalt de wijze waarop de ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent, persoonlijk contact met het kind onderhoudt. Dat persoonlijk contact kan enkel om bijzonder ernstige redenen worden geweigerd. De ouder die niet het ouderlijk gezag uitoefent, behoudt het recht om toezicht te houden op de opvoeding van het kind. Hij kan bij de andere ouder of bij derden alle nuttige informatie hieromtrent inwinnen en zich in het belang van het kind tot de familierechtbank wenden.
In elk geval bepaalt de rechter de wijze waarop het kind wordt gehuisvest en de plaats waar het in het bevolkingsregister wordt ingeschreven als hebbende aldaar zijn hoofdverblijf.
§ 2. Ingeval de ouders niet samenleven en hun geschil bij de familierechtbank aanhangig wordt gemaakt, wordt het akkoord over de huisvesting van de kinderen door de rechtbank gehomologeerd, tenzij het akkoord kennelijk strijdig is met het belang van het kind.
Bij gebrek aan akkoord, in geval van gezamenlijk ouderlijk gezag, onderzoekt de rechtbank op vraag van minstens één van de ouders bij voorrang de mogelijkheid om de huisvesting van het kind op een gelijkmatige manier tussen de ouders vast te leggen.
Ingeval de rechtbank echter van oordeel is dat de gelijkmatig verdeelde huisvesting, niet de meest passende oplossing is, kan zij evenwel beslissen om een ongelijk verdeeld verblijf vast te leggen.
De rechtbank oordeelt in ieder geval bij een met bijzondere redenen omkleed vonnis, en rekening houdend met de concrete omstandigheden van de zaak en het belang van de kinderen en de ouders.
Als er één ouder is die exclusief het ouderlijk gezag uitoefent, dan kan de andere ouder wel nog mee beslissen over bepaalde onderdelen van het ouderlijk gezag die door de rechter zijn vastgelegd.

In principe mag de ouder die niet het exclusieve ouderlijke gezag geniet, wel persoonlijk contact houden met het kind. Voorts kan die ouder eveneens toezicht uitoefenen op de opvoeding van het kind. Slechts in zeer uitzonderlijke gevallen en op grond van bijzondere ernstige redenen kan het persoonlijk contact met het kind geweigerd worden.
Bent u toevallig in die situatie?

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 24 nov 2017 17:21

Men heeft verblijfs co-ouderschap en gezagsco-ouderschap ..
Dit laatste gaat u inderdaad nog hebben of u moet uit de ouderlijke macht zijn gezet.

Reclame

laurake
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 dec 2017 21:14

op het vonnis staat enkel dat haar hoofdverblijf bij de vader is en dat ik moet betalen
ook dat alles wat met haar te maken heeft moeten we samen beslissen.
zoals peratie's enz schoolreis ....

ik ben niet uit mijn ouderlijk macht gezet.

over die foto's de jaren voordien kon ik ze op de site van het school nog zien nu plots dees jaar niet

we zijn al 5 jaar uitéén

hij houd ze verborgen voor mij ,
ik mag van hem haar niet zien , horen ...

eylis
Berichten: 8840

#5 , 08 dec 2017 21:33

Voor zover ik de situatie kan inschatten is het op zijn minst zeer eigenaardig dat er geen omgangs- of verblijfsregeling uitgesproken is in het vonnis. Dat druist immers in tegen het basisrecht én plicht van elke ouder om zijn kind op te voeden en er een relatie mee op te bouwen. Had je een advocaat om je rechten te verdedigen? Een rechter zal nooit nalaten om een (minimale) omgangsregeling uit te spreken, dat zou me zéér sterk verwonderen. Als er wél een omgangsregeling is (per vonnis) en de andere ouder verhindert j e contact te hebben, kan je daar (met een copij van het vonnis) meteen klacht voor neerleggen bij de politie. Het negeren van een vonnis en het niet naleven van de omgangsregeling zijn immers misdrijven.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 08 dec 2017 21:43

Inbreuk familieverlating art 391 bis.
U zou dus al 5 jaar aangifte kunnen gedaan hebben als die weigering al zo lang duurt.

Jabbe
Berichten: 586

#7 , 13 dec 2017 16:28

onze vonnis daar staat ekel in dat haar hoofdverblijf bij de papa is ,
maar over mij staat er verder niets in , alleen alimentatie betalen,

daardoor verbied hij mij alle contact met mijn dochter. :cry: :cry:

Het hoofdverblijf is enkel opgelegd om een officieel adres voor het kind vast te leggen, niet om de andere ouder het recht op omgang met het kind te ontzeggen. Blijkbaar misbruikt uw ex die interpretatie.
Gezien er geen exclusief verblijfs- en of gezagsrecht is toegekend, kan u klacht neerleggen tegen de weigering op omgang met uw kind.
Hou daarom alle bewijzen (zoals o.a. die filmpjes) goed bij de hand. laat zeker PV opmaken.

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 13 dec 2017 22:18

Trouwens men kan tegenwoordig een 'verblijfsadres' opgeven voor de kinderen in de gemeente waar de andere ouder woont. Heeft oa als voordeel dat men beter weet wie aanwezig is of kan zijn bij rampen.

http://desdalex.be/inschrijving-minderj ... -adressen/

laurake
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 jan 2018 18:03

jabbe:

ja ik heb die direct opelagen mocht hij die verwijderd hebben,
van de zmer had ik ze effe gehoord maar blijkbaar heeft hij dit ontdekt ,

we hebben zelfs 1 keer live kunnen chatten met camera en ze zag hoe mijn plusdocher en ik met elkaar omgaan,
toen zei ze zelfs dat zij dat relatie niet heeft met haar plusmama ( en een triestige blik)

2 jaar geleden was mijn moeder gestorven zelfs dat hebben ze ginder haar nooit verteld.
dat had ik gezegt . ze was in shock e aan het huilen.
mijn hart brak dat ik ze niet kon trooten .

want eind augustus zei ijn docher dat ze er niet veel meer op mocht want ze heeft dees jaar frans en daarom gaat het niet .
vond ik raar,
nu 4 maand later heb ik al ondertussen veel vriendschap verzoeken gekregen van haar schoolvriendinnen.
En bij hun zie ge wel dat mijn dochter in die filmpjes mees staat te dansen en zingen. en ook nieuwe filmpjes .

een vriendin zei type mij zelf dat ze tegen haar had gezegd dat ze mest zeggen dat ze mij miste,

is dit geen teken?

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 16 jan 2018 18:13

U zal de zaak eens met een advocaat moeten bespreken want op een aantal vragen hebben we hier nog geen antwoord gekregen ( of er is geen vonnis) en u geeft ook niet aan fat u al juridische stappen hebt gezet.
Ga dus best naar een advocaat met uw vonnis en zorg dat u dan de nodige stappen zet om uw dochter te zien.

Terug naar “Echtscheiding”