co-ouderschap

Gerrydebie
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

co-ouderschap

#1 , 21 nov 2017 14:42

Hallo,

Ik ben vader van 2 kinderen van 5 en 15 jaar.
Ben ondertussen 4 jaar gescheiden van mijn ex-vrouw.
Wij hebben co-ouderschap met als wisseldag op maandag. De ene doet de kinderen naar school en de andere haalt ze na school op.
Bij vrije dagen op maandag dienen de kinderen om 9u afgezet te worden thuis bij de respectievelijke ouder.
Sinds ongeveer 2 jaar is ze van de kempen (waar we altijd gewoond hebben) naar Stabroek verhuisd.
Beide kinderen gingen tot 2 weken terug altijd in Zandhoven naar school.
De week dat de kinderen door de mama opgehaald moesten worden heeft ze beide om 12u van school gehaald. Dit omdat ze die dag een afspraak had bij een andere School bij haar in de buurt (Kalmthout) om de oudste zoon achter mijn rug in te schrijven. Ze wil de oudste niet enkel van school doen veranderen maar ook van studierichting, dit houdt in dat mijn zoon van het 4de middelbaar BSO hout naar het 3de middelbaar elektromechanica TSO zou moeten gaan aangezien hij een grote achterstand heeft wat betreft de basisvakken van het TSO.
Ik ga hier niet mee akkoord aangezien hij in het verleden van TSO naar BSO is overgeschakeld doordat de richting te zwaar voor hem was. De voornaamste reden van mijn ex-vrouw is om de kinderen dicht bij haar te hebben en het liefst voor haar alleen met een weekend regeling om de 14 dagen!
Beide kinderen gaan sinds 6nov namiddag niet meer naar school, telkens legt ze een doktersattest voor.
Vorige week maandag 13 nov moesten de kinderen terug naar mij komen maar ze heeft beide kinderen zonder mijn toestemming bijgehouden! Ze verbiedt elk contact met beide kinderen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 22 nov 2017 16:00

U kan om te beginnen als (gezagshebbende) ouder bij de respectievelijke scholen uw weigering om in te schrijven kenbaar maken.
Hebt u een co-ouderschapsregeling per vonnis verkregen of op basis van een overeenkomst, bvb EOT?

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 22 nov 2017 21:55

Klopt direct doen.
Kan niet zonder overleg.. zoeg dat u vonnis bijvoegt en verwijs naar onderstaande omzendbrieven.
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13584
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13824

Rechtbanken houden niet van dit soort eigengereide optredens.

Reclame

Gerrydebie
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 dec 2017 09:18

Ondertussen is het voorgekomen op de rechtbank en uitspraak volgt 21 december.
Nu is het ondertussen de 5 de week dat ze de twee kinderen weghoud van mij.
Gisteren was wisseldag en stond ik aan de school van mijn oudste zoon 15 jaar maar zij slaagt er telkens in
met hem af te spreken dat hij toch met haar mee gaat.
Dus voor de zoveelste keer stond ik aan school voor niets.
Mijn kleinste zoon 6 jaar was weer niet op school en dat zal zeker voor de rest van de week weer zo zijn omdat ze weet dat ik hem dan weghaal.
Zij gaat hier week op week telkens zwaar in de fout en toch kan je hier en België er weinig aan doen.
Ik heb aan mijn advocaat ook gevraagd dit in kortgeding laten voor te komen maar zij vreest een beetje dat mijn ex het ouderschap dan zal aanvechten.
Zeker omdat oudste zoon ondertussen 5 weken bij haar is en zij tijd genoeg heeft gehad om op hem in te praten.
Weet echt niet wat te doen ook in mijn advocaat heb ik niet zo heel goei vertrouwen meer.
Denk dat ze een beetje aan de brave kant is.

alice1234
Berichten: 16

#5 , 13 dec 2017 12:52

ik kan enkel stellen dat ik ook mijn samenwerking met mijn advocaat heb beëindigd. Of dat de best keuze was dat kan ik nog niet zeggen maar ook een ex die me voor de familierechtbank daagt na 6 jaar en ik ben dat schipperen, onderhandelen en braaf zijn dik beu.
Die ex heeft ooit een van de kinderen bij mij afgezet omdat hij dat kind niet meer kon verdragen. Ik goeie ziel geen pv laten opmaken en nu ben ik daarmee toch half gezien nu hij me voor een totaal anders iets voor rechtbank sleept
Als je in je recht denk te staan: laat alles registreren zou mijn raad nu zijn en stop advocaten hun loon te laten ontploffen door elk voorstel, tegenvoorstel, voorstel op papier te laten aanrekenen met wat studie-uren als extra.

goeie moed

en wat mij betreft mag de rechtbank eens onderhoudsgelden / kindergelden / teruggaves belastingen gaan loskoppelen van het opvoeden van kinderen.

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 13 dec 2017 13:59

Als u de kinderen niet meekrijgt dient u aangifte te doen bij politie wegens familieverlating en niet opvolgen van vonnis.
Niet betalen alimentatie is strafbaar.
Niet meegeven van de kinderen is evenzo strafbaar ( niet gaan halen is dat niet)

Jabbe
Berichten: 586

#7 , 13 dec 2017 16:07

Gisteren was wisseldag en stond ik aan de school van mijn oudste zoon 15 jaar maar zij slaagt er telkens in
met hem af te spreken dat hij toch met haar mee gaat.
Dus voor de zoveelste keer stond ik aan school voor niets.
Naar mijn mening vind ik niet dat dat voor niets is geweest. Als hij u gezien heeft, dan weet hij wel dat u er was voor hem, ook al koos hij ervoor met zijn moeder mee te gaan. Ga er van uit dat hij zelf nog niet weet hoe met die situatie om te gaan, zeker in de puberteit. Verschiet niet als hij op een dag plots bij u aan de deur klopt om te mogen intrekken of contact te houden buiten moeder om.
Uw jongste zoontje is nog te jong om hetzelfde te ervaren als zijn broer, en is nu wellicht heel beinvloedbaar; jongens en meisjes reageren verschillend op dergelijke situaties. Dus op de lange termijn is alles nog mogelijk, alhoewel ik begrijp dat dat op dit moment schrale troost is.

Dit soort situaties kwam vanmorgen nog aan bod op Hautekiet (Radio 1), en Justitie loopt op dat vlak mank; bovendien maken gehaaide advocaten alsook onervaren raadslieden de situatie voor de (meestal gedupeerde) ouders er niet beter op.

Terug naar “Echtscheiding”