Alimentatie verhogen

Emmajonah
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Alimentatie verhogen

#1 , 21 nov 2017 10:44

Beste,

Ik heb een kind van 16 jaar waarvoor ex alimentatie betaalt.
Ex heeft dit kind nog nooit gezien, neemt dus enkel financieel verantwoordelijkheid op.

Hij betaalt sinds 2016 200€/maand, daarvoor was dit 150€, heeft bedrag uit zichzelf verhoogd (op aanraden veronderstel ik).
Tot op heden heb ik alles gelaten hoe het was maar de laatste jaren beginnen de kosten toch echt wel op te lopen.

Ik heb dus kind 100% ten laste, krijg kindergeld en 200 alimentatie. Mijn loon is nog de helft niet van het zijne, kosten maandelijks berekend voor kind en alles in (orthodontie, school, studiereizen, zakgeld, kledij, bus abonnement, gsm, hospitalisatieverzekering, reizen, voeding, ...) kom ik toch op een kleine 600€ / maand dat kind mij kost. Het voelt niet meer eerlijk aan... Hij kijkt er niet naar om dus alles qua opvoeding komt op mijn schouders terecht en met een simpele 200€/maand is hij ervan af. Terwijl dit voor mij op 300€ komt (na aftrek kindergeld) + 100% bij mij + inkomensverschil van 50%.

Wat is nu eerlijk? Ik wil niemand uitzuigen maar wil zelf ook niet uitgeperst worden.
Iemand raad? Ervaringen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
edc1
Berichten: 50

#2 , 21 nov 2017 10:58

De calculator van de Gezinsbond kan u misschien helpen.

mamavan2schatten
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 nov 2017 16:32

Moet hij niet bijspringen in de buitengewone kosten?

Reclame

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#4 , 21 nov 2017 22:26

Als je van een kleine 600 € per maand spreekt denk ik dat het verschil niet groot zal zijn. Pak 580 € -116 € kinderbijslag - 200 € bijdrage vader = 264 € over. Jij hebt ook fscaal voordeel voor kind ten laste = circa 60 € per maand. Blijft ongeveer 204 € over voor u.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Emmajonah
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 nov 2017 07:42

Moet hij niet bijspringen in de buitengewone kosten?
Neen, er werd toen ze 1 jaar was een vast bedrag vastgelegd.

Emmajonah
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 nov 2017 07:45

Als je van een kleine 600 € per maand spreekt denk ik dat het verschil niet groot zal zijn. Pak 580 € -116 € kinderbijslag - 200 € bijdrage vader = 264 € over. Jij hebt ook fscaal voordeel voor kind ten laste = circa 60 € per maand. Blijft ongeveer 204 € over voor u.
Telt de tijdsverdeling en draagkracht niet mee?
Laat ons eerlijk zijn, kindjes zijn leuk maar ook hard werk, zal iedere ouder bevestigen lijkt me.
Ik neem mijn verantwoordelijkheid niet alleen financieel maar ook op alle andere gebied. Hij wil niks met haar te maken hebben, dat is niet mijn keuze, het lijkt me dan ook maar redelijk dat hij financieel iets meer gewicht in de weegschaal gooit. Of zie ik dat verkeerd wettelijk gezien?

Jabbe
Berichten: 586

#7 , 22 nov 2017 16:37

Ook een biologische vader die zijn kind niet heeft erkend, heeft op basis van zijn biologische vaderschap een onderhoudsplicht naar zijn kind toe. In dat opzicht maakt het dus voor het recht op kinderalimentatie niets uit of een kind wel of niet erkend is.
Als u geen overeenkomst op papier hebt, dan lijkt mij het beste dat u tracht hem te overtuigen om zijn bijdrage in de financiële onderhoudskost van jullie kind te verhogen tot een voor beide aanvaardbaar bedrag. Wie weet, komt hij toch over de brug.

Terug naar “Echtscheiding”