Pensioen

VictoriaII
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Pensioen

#1 , 21 nov 2017 10:24

Beste,
Mijn vrouw is leerkracht in het secundair en geeft al 20 jaar les. Daarvoor heeft ze 2 jaar in de privé gewerkt. Wegens lichamelijke ongeschiktheid wordt ze op pensioen gezet. Ze kan er niets tegen inbrengen omdat het medisch voor haar onmogelijk is. Het is erkent als langdurige ernstige ziekte met verlies zelfredzaamheid 7 punten. Niet te geloven, maar ze is nog steeds net niet voor de helft benoemd. Volgens de vakbond komt ze op 49.35 % belangrijkheid van de loopbaan. Hierdoor verliest ze zelfs het gewaarborgd minimum pensioen. Ze zal het vanaf nu moeten stellen met 686 Euro per maand. Dit is onmogelijk. Valt hier niets meer aan te doen ?
Alvast bedant
Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 21 nov 2017 13:43

Als je hier geen verzekering voor hebt, heb je inderdaad een probleem.

Een job zoeken die je vrouw nog kan uitvoeren, of berusten in het feit dat ze een stuk minder geld krijgt per maand, zijn de 2 opties.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 21 nov 2017 21:47

Het is een schande. Ik heb dergelijke situatie reeds aangemeld bij de minister en andere politici, maar voorlopig zonder resultaat.
De vergoeding voor een persoon, op pensioen wegens medische redenen, maar die niet getrouwd is bedraagt ongeveer 1400 €.
Oplossing die een persoon die ik ken heeft gedaan, ook na opmerkingen van de pensioendienst : echtscheiding en de dag na betekening wettelijke samenwoning gaan tekenen. Voor die maand krijgt men het hogere bedrag. Straf omdat in de reële situatie niets verandert.
Die mensen stonden te wenen toen de rechter hun echtscheiding uitsprak.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 24 nov 2017 08:21

Victoriall

Wacht even met de echtscheiding aan te vragen.

U meldt dat uw echtgenote slechts voor iets minder dan de helft vast benoemd is in het onderwijs. Mag ik daaruit afleiden dat zij uren in het onderwijs presteerde waarvoor zij niet vast benoemd is?

Indien dit het geval is, heeft zij voor de niet vast benoemde uren recht op een ziekte- of invaliditeitsuitkering van het ziekenfonds.
In principe kan een pensioen niet samen ontvangen worden met een ander vervangingsinkomen. Maar, er bestaat een uitzondering voor de pensioenen wegens lichamelijke ongeschiktheid.
Sinds 2015 is er wetgeving die toelaat dat een pensioen wegens lichamelijke ongeschikt mag worden gecumuleerd met een ander vervangingsinkomen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

VictoriaII
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 nov 2017 09:36

Beste,
Bedankt voor je reactie. We proberen onze weg hierin te vinden.
Hoe meer ik opzoek hoe moeilijker het wordt.
Hopelijk worden we geholpen.
Dank

Terug naar “Echtscheiding”