terugvordering loon

sidvlch
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

terugvordering loon

#1 , 17 nov 2017 19:36

Ons huwelijk is op de klippen gelopen en de mama van mijn kids probeert het onderste uit de kan te halen.
Ik heb lang gesmeekt maar na 2 jaar eisen advokaat, psychologen en familie beetje assertiviteit van me.
En dat begint me te lukken. er werd me al veel duidelijk.

Mijn ex heeft 20000 euro terug gevraagd die ze 10 jaar voor ons huwelijk op onze gemeenschappelijke rekening heeft gestort.
Ik vraag ik me af of ik mijn loon dat het dubbel bedroeg dan haar loon, niet kan kunnen terug vragen in de periode voor ons huwelijk ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 17 nov 2017 21:03

Beste

Is kwestie van huwelijksvermogenrecht. Eigen vermogen bestaat uit tegoeden die elke partner had voor het huwelijk alsmede schenkingen/erfenissen die elkeen van de eigen familie kreeg. Gemeenschappelijk is alles wat u samen spaarde/kocht/verdiende tijdens het huwelijk. In beginsel kan zij die 20.000 dus terug vragen als vooafnale vooraleer verdeling van het gemeenschappelijk vermogen. Lonen tijdens het huwelijk zijn gemeenschappelijk. U kan dus niet uw meer loon als eigen vermogen recupereren. net omdat het geen eigen, maar gemeenschappelijk vermogen is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

sidvlch
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 nov 2017 21:58

Ik had al begrepen dat het loon uitgekeerd ijdens het huwelijk gemeenshappelijk goed is. Wat ik wou weten is of het uitgekeerd loon voor het huwelijk, dus tijdens het samenwonen, eigen vermogen is.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 18 nov 2017 09:18

Spaargeld gesoaard voor het huwelijk blijft eigen vermogen. Je moet.de inbreng wel kunnen bewijzen. Zij trouwens ook. Voorts hangt de terugvordering af van wat met dat geld gebeurde : als het bv opgedaan werd aan een ondertussen versleten auto dan is dat geld er niet meer. Ik zou de vraag van de ex gewoon negeren in de hoop dat ze voor 2.000€ geen rechtszaak aanspant. Kan jij gelijkaardige stortingen op de gemeenschappelijke rekening bewijzen ?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 nov 2017 10:36

Op het ogenblik van het huwelijk was dat geld al tien jaar geleden op de gemeenschappelijke rekening gestort. We weten niet wat er van dat geld nog op de gemeenschappelijke rekening stond op het ogenblik van het huwelijk of wat er met dat geld ondertussen gebeurd is. Toch wel nuttige informatie.
Het vertrekpunt voor de vermogens eigen / gemeenschappelijk is de huwelijksdatum. Als dat geld toen nog op de gemeenschappelijke rekening stond is dat m.i. op dat ogenblik in onverdeeldheid tussen de rekeninghouders en van ieder van hen voor de helft. Ik zie niet in waarom de vraagsteller die 20.000 euro zou moeten terugbetalen.

sidvlch
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 nov 2017 16:51

Kan jij gelijkaardige stortingen op de gemeenschappelijke rekening bewijzen ?
Wel mijn loon werd 10jaar lang op onze geweenschappelijke rekening gestort zonder dat we al getrouwd waren.

En wat er met die 20000euro is gebeurd ?
Wie weet da. Dat is ondertussen al 13 jaar geleden.

Mijn ex kan dat blijkbaar terug vragen maar mijn advokaat is er precies gerust in dat ze dat niet zal krijgen.....

Maar toch wou ik voor het geval dat ik die moet terug storten weten hoe het zit met mijn ingebracht loon op onze gemeenschappelijke rekening voor we getrouwd waren.

sidvlch
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 nov 2017 14:02

Dus ik denk dat ik mag verwachten dat de 20000euro gestort door mijn ex 10jaar voor een huwelijk niet terug zullen moeten worden betaald ?

Terug naar “Echtscheiding”