Gedragsstoornis bij kind, ex in buitenland, toestemming nodig voor therapie?

MiekeMarie
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Gedragsstoornis bij kind, ex in buitenland, toestemming nodig voor therapie?

#1 , 16 nov 2017 20:54

Hallo allemaal,
Ik ben reeds enkele jaren gescheiden, heb een zoon van 12.
De echtscheiding werd destijds geregeld via EOT. De ex woont in Nieuw-Zeeland.
Mijn zoon van 12 verblijft hoofdzakelijk bij mij hier in België en gaat volgens een vastgestelde regeling op bepaalde tijdstippen voor langere tijd naar zijn papa in Nieuw-Zeeland.
Het laatste jaar vertoont mijn zoon echt zorgelijk gedrag. Op aanraden van mijn huisarts zou ik hem best op een gedragsstoornis laten testen.
Ik heb dit voorgelegd aan mijn ex, maar die weigert pertinent. Volgens hem is er met zijn zoon helemaal niets aan de hand.
Volgens hem heb IK een probleem want waarom is er tijdens de 2x per jaar dat hij telefonisch contact heeft met de school van onze zoon dan nooit iets van gezegd door de leerkrachten?
Omdat het probleem steeds maar verergerde en de grootste zorg van onze zoon om mijn schouders terecht komt, heb ik uiteindelijk toch besloten om op eigen initiatief mijn zoon te laten testen. Deze testen werden afegnomen door een psycholoog, verbonden aan een erkend centrum. Uit het verslag van deze testen is "een sterk vermoeden gekomen" dat mijn zoon wel eens ASS en het syndroom van Asperger kan hebben.
Toen ik mijn ex dit meldde, heeft hij prompt klacht ingediend tegen de psycholoog omdat deze "zonder zijn toestemming" de testen heeft afgenomen.
Ook ikzelf ben op het matje geroepen via zijn advocaten en dien me te verantwoorden in deze.
Ik moet aantonen en bewijzen dat er een probleem is met onze zoon, want volgens mijn ex vertoont onze zoon dit gedrag niet als hij bij hem is.
Vraag is hoe moet ik in godsnaam bewijzen dat er iets aan de hand is als ik niet eens zonder toestemming van mijn ex de nodige hulp mag inroepen?
Is het in het belang van de gezondheid van het kind niet toegelaten om zonder toestemming van de "niet-zorgende partner" te zorgen voor hulp?
Iemand advies?
Ten einde raad...............

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 16 nov 2017 22:03

Waar en bij wie op het matje geroepen?

MiekeMarie
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 nov 2017 11:06

Schrijven ontvangen van zijn advocaten om me op de vingers te tikken.
Ik zie het als een waarschuwing dat de EOT niet nageleefd werd.
In alle geval trekt de hulpverlening nu hun handen af van alles want het probleem is niet "acuut" genoeg én geen toestemming van beide ouders.
Maar, ik wil gepaste hulp voor mijn zoon. Weet niet meer op welke manier ik dit kan aanpakken?

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 17 nov 2017 12:29

Familierechtbank misschien.

MiekeMarie
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 nov 2017 14:49

Dank voor uw reacties !
Ik informeer me in alle geval verder bij mijn advocaat. Voor mijn andere 2 kinderen van groot belang dat er in alle geval iets ondernomen wordt.

eylis
Berichten: 8840

#6 , 17 nov 2017 16:58

een psycholoog kan geen diagnose stellen. en als zeker geen ASS.... Een psycholoog kan alleen een vermoeden hebben van een bepaalde stoornis in een bepaalde richting en aan de hand daarvan kan hij doorverwijzen naar een (neuro)psyhiater die een grondige diagnose kan stellen. Wellicht is het daarom dat de andere ouder steigert. hij kan deze "diagnose" perfect naast zich neerleggen en u zal inderdaad moeten bewijzen via een neuro-medische test dat uw zoon inderdaad een ASS-stoornis heeft én in welke mate. Daar kan een behandelend klinisch psycholoog dan weer de behandelingsaanpak op voorstellen. Uw psycholoog had dat moeten zeggen....

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 17 nov 2017 17:17

U zal dan inderdaad best naar de familierechtbank moeten als vader niet bijdraait.
Voor de rest zie Eylis.

Terug naar “Echtscheiding”