Allimentatie na overlijden

tiana
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Allimentatie na overlijden

#1 , 14 nov 2017 22:13

Ik ben student en meerderjarig. Mijn ouders zijn gescheiden en ik woon wettelijk samen met mijn moeder. Mijn vader betaald haar alimentatie. Ik doe regelmatig een vakantie - of weekendjob. Omdat ik nog steeds studeer moet mijn vader alimentatie blijven betalen aan mijn moeder.

Mijn moeder is onlangs overleden, en nu vroeg ik mij af of mijn vader alimentatie voor mij, aan mij moet blijven betalen. En word ik hier dan op belast? ik ga inmiddels alleen wonen nu. Hij kan 80% inbrengen in zijn belastingen van het alimentatiegeld.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 14 nov 2017 22:16

Uw vader is u onderhoud verschuldigd tot het behalen van een diploma (binnen een normale termijn welteverstaan).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)


Reclame

tiana
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 nov 2017 23:34

Uw vader is u onderhoud verschuldigd tot het behalen van een diploma (binnen een normale termijn welteverstaan).
Betaal ik hier dan belastingen op aangezien het alimentatie nu rechtstreeks naar mij word gestord? Dit is dan een rechtstreeks inkomen voor mij...

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 14 nov 2017 23:38

Uw vader moet gewoon voorzien in uw levensonderhoud zoals alle ouders dat doen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 nov 2017 09:09

Je hebt altijd al dat bedrag zelf moeten aangeven. Ook minderjarigen moeten zelf een aangifte doen als ze alimentatie krijgen (ook als dat aan de ouder betaald wordt). In de praktijk moet je er echter niet op betalen, tenzij het bedrag erg hoog is of als er een combinatie is met een vakantiejob.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 15 nov 2017 11:17

Aangezien de gevolgen aan de echtscheiding door het overlijden van de moeder vervallen hebben we nu een gewone ouder-kind relatie tussen een vader en zijn dochter die nog studeert en bij hem ten laste is (fiscaal).
Ik denk dat er dan fiscaal geen sprake meer is van alimentatie omdat het een persoon is die fiscaal ten laste is van de belastingsplichtige.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jabbe
Berichten: 586

#8 , 15 nov 2017 15:54

@tiana: Eerst en vooral mijn deelneming bij het overlijden van uw moeder.

Eigenlijk geldt hier hetzelfde principe als het nog studerende maar behoeftige kind dat apart gaat wonen.
Als u nog geen 25 jaar bent, dan wordt de kinderbijslag verder uitgekeerd aan diegene die het kind daadwerkelijk opvoedt?
Dat kan in principe aan u als u elders bent gedomicilieerd dan bij de moeder. Door het overlijden van uw moeder kan u nu het recht openen op verhoogde kinderbijslag als weeskind (op voorwaarde dat uw vader geen nieuw gezin vormt or hertrouwd is).

Gezien de onderhoudsgerechtigde is overleden, hoeft natuurlijk niet langer op diens rekening te worden gestort, maar op dat van het kind voor wie de bijdrage bedoeld is, net als in het geval waar het kind apart is gaan wonen.
Het is misschien wel aangewezen om die aanpassing in een onderlinge overeenkomst vast te leggen tussen uw vader en u.
A. OVERLIJDEN VAN DE ONDERHOUDSSCHULDENAAR
Bij overlijden van de onderhoudsschuldenaar dooft de onderhoudsverplichting uit. Vanaf dan kan het kind enkel nog beroep doen op zijn andere (nog levende) ouder. De bijdrageplicht van de ouders ex artikel 203 BW betreft immers een wettelijke onderhoudsverplichting met een essentieel persoonlijk karakter. Het gaat om een ‘onoverdraagbare’ verbintenis.

De wet zelf voorziet dat de langstlevende echtgenoot gehouden is tot de verplichting tot onderhoud ten aanzien van kinderen van wie hij niet de vader of de moeder is, binnen de grenzen van hetgeen hij verkregen heeft uit de nalatenschap van de vooroverledene en van de voordelen die deze hem mocht hebben verleend bij huwelijkscontract, door schenking of testament.
Gezien de onderhoudsschuldenaar nog leeft, blijft de onderhoudsverplichting onverminderd van kracht.
B. VOLTOOIING VAN DE OPLEIDING
Ingevolge artikel 203, §1 BW dienen de ouders naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen. Indien de opleiding niet is voltooid, loopt die verplichting door na de meerderjarigheid van het kind. In principe eindigt de onderhoudsplicht dus wanneer het kind een einddiploma van het hoger onderwijs verwerft: op dat moment verkrijgt het kind toegang tot de arbeidsmarkt. Dit begrijpt men in de regel onder een ‘voltooide opleiding’.
Wel geldt, ook na het behalen van een einddiploma, de gemeenrechtelijke onderhoudsplicht ex artikel 205 en 207 van het Burgerlijk Wetboek. Voorwaarde voor de toepassing hiervan is wel dat de kinderen behoeftig zijn. Dit is bijvoorbeeld het geval bij pas afgestudeerden die niet onmiddellijk werk vinden.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 15 nov 2017 16:05

Jabbe heeft de juridische onderbouw van mijn antwoord nogmaals met de grote precisie blootgelegd die we van hem gewoon zijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jabbe
Berichten: 586

#10 , 15 nov 2017 17:03

Ja, ik ben ongelooflijk :lol:
Sommige threads staan al een tijdje open voor ik effectief antwoord, en ondertussen zijn er al andere antwoorden tussen geslopen. Blij dat we mekaar kunnen aanvullen. :wink:

Terug naar “Echtscheiding”