Afwerken woning gedurende scheiding

dindon
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Afwerken woning gedurende scheiding

#1 , 13 nov 2017 21:10

Beste,

Gezinswoning gekocht in 2009, gehuwd 2012 wettelijk stelsel, in 2016 samen kleine rijwoning 'als investering' aangekocht die nu volop in renovatie is. In 2017 mevrouw zet de scheiding in gang :shock: . We zijn al de eerste keer voorgekomen bij de familierechter.

Ik zou die rijwoning - dat dus niet de gezinswoning is - nu verder willen afwerken om er dan zonder madam in te trekken :D. De verdeling van de overige woning zou wel eens lang kunnen duren, want mevrouw denkt dat ze recht heeft op de helft. Ik heb al duizenden keren uitgelegd dat er een handgift van mijn papa in zit (jaja, met papieren, een dankuwel papa briefke en betaald via overschijving en zo). Madam heeft nu haar tweede advocaat, het lijkt een slimme want die eist nu de helft van de woning op :roll:. Ik weet natuurlijk dat de notaris uiteindelijk de verdeling van vastgoed doet, we zijn dus nog niet bij de nieuwe patatjes.

Wat doe ik nu best? Ik twijfel nu aan wat mijn - overigens heel charmante - advocaat adviseert: die zegt 'pakt een gazet, en trek foto's van de toestand van het huis'. Dan kan je wel verder renoveren, want uw vermogens zijn toch gesplitst vanaf de eerst echtscheidingseis. 'Moar pas op, want de bewijslast ligt bij u' zegt ze er nog bij.

Ik heb nu aan Meester Google wat advies gevraagd, en begint 't benaawd te krijgen. Blijkbaar adviseren de meeste advocaten om geen werken meer uit te voeren tot aan de verdeling, maar met de 'wijsheid' en 'redelijkheid' van madam kan dat dus nog effe duren.

Ik denk dus om een landmeter een staat van bevinding te laten opmaken, en dat ik nadien de woning verder afwerk. Ik heb begrepen dat onze inkomsten nu reeds gescheiden zijn. Zal ik en passant ook nog een andere beëdigd schatter een schatting van de woning laten doen? Dan heb ik toch 2 schattingen (en een hoop kosten...). Misschien nog een schattingske van een immomakelaar er bij?

Zou mevrouw dan nadien recht hebben op de meerwaarde van de woning nadat ik er een liefdesnestje van heb gemaakt?

Bedankt.



PS: vergeef me voor het gebrek aan ernst, de scheiding is zo al lastig genoeg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 nov 2017 16:28

Ik denk dat je jezelf heel wat problemen op de hals haalt wat bewijslast betreft, als je nu de waarde van de woning gaat verhogen door erin te werken... De waarde wan de woning zal mogelijk ook stijgen na verloop van tijd, zonder dat je er in werkt. Als de verdeling dus nog even op zich laat wachten, hoe ga je dan achteraf het onderscheid maken tussen de waardeverhoging door de werken, en de waardeverhoging die niet aan de werken te wijten is, maar puur aan het feit dat vastgoed stijgt in waarde?

Is het niet mogelijk om er nu in te trekken, zonder er verder in te werken (ondertussen sparen indien mogelijk), en er pas terug in werken eens alles achter de rug is? Het zal veel extra getouwtrek voorkomen, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”