vruchtgebruik igv schenking - scheiding

le.samourai
Topic Starter
Berichten: 14

vruchtgebruik igv schenking - scheiding

#1 , 13 nov 2017 09:37

Mijn ouders zijn overeengekomen dat ze de ouderlijke woning schenken aan hun kinderen als naakte eigendom en dat mijn moeder het vruchtgebruik behoudt.
Nu is onze vraag ivm het vruchtgebruik, wat als ze hertrouwt? Indien het wel zou overgaan op de nieuwe partner, is het eventueel mogelijk dat mijn ouders dat op voorhand kunnen uitsluiten?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota
Berichten: 830

#2 , 13 nov 2017 11:12

Vruchtgebruik dooft uit bij het overlijden van de vruchtgebruiker, dus no worries!

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 13 nov 2017 15:31

“Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap.“(21 maart 1804 Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk“,B.W. Haar kinderen kunnen met haar nu overeenkomen dat dit vruchtgebruik in dat geval van rechtswege naar hen overgaat. Raadpleeg hierover best een notaris.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”