gekke rekensom en kunnen we dat zo oplossen?

Gebruiker36
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

gekke rekensom en kunnen we dat zo oplossen?

#1 , 11 nov 2017 13:54

Wij gaan scheiden (waren wettelijk samenwonend), we hebben een woning en betalen nu 500 euro voor de lening. Stel : ik ga bij nieuwe partner wonen, kan mijn ex dan gewoon blijven wonen in 'ons' huis , en de 500 euro verder afbetalen? We moeten nog 5 jaar lening betalen, daarna willen we t huis verkopen en het bedrag in 2 delen. Betekent dat dan dat zij slechts 250 euro 'huur' aan mij betaalt? (250 euro van mijn lening + 250 euro andere helft lening) of betaalt ze eigenlijk 500 euro huur want ze betaalt de volledige 500 euro verder af aan de bank? dank jullie wel voor advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 11 nov 2017 15:00

door de band gaat het als volgt: de "blijver" betaalt de helft van de lening maandelijks af en de "vertrekker" de andere helft. Maar de "blijver" betaalt aan de "vertrekker" maandelijks de helft van de huurwaarde van de woning. En daar moet je het dus wel eens over geraken. Want de huurwaarde zal wel hoger liggen dan slechts 500 euro per maand.... Als je akkoord raakt zou het kunnen betekenen dat de "blijver" de lening afbetaalt én de lopende kosten zoals KI, verzekeringen, groot onderhoud/herstellingen.

Gebruiker36
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 nov 2017 15:14

dankjewel voor reactie. Ik begrijp wel niet waarom de blijver slechts de helft van de huurwaarde zou moeten betalen en niet de volledige huurwaarde

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 11 nov 2017 16:45

omdat de "blijver" zelf wél het verblijfsgenot van de woning heeft natuurlijk.....

iota
Berichten: 830

#5 , 11 nov 2017 18:23

Ik begrijp wel niet waarom de blijver slechts de helft van de huurwaarde zou moeten betalen en niet de volledige huurwaarde
De woning is voor 50% van de blijver. Dan zou de blijver 50% van de huur aan zz moeten betalen en 50% aan de vertrekker...

Gebruiker36
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 nov 2017 17:14

voorbeeld 1: de vertrekker betaalt 250 euro (helft lening) en ontvangt 400 euro (helft huur), dus uiteindelijk: 150 euro ten voordele van vertrekker
voorbeeld 2: blijver betaalt volledige lening (500 euro) en geen huur: geen voordeel voor de vertrekker.
Dus financieel interessanter om huur te vragen + zelf helft van lening te betalen

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 13 nov 2017 17:43

Als eigenaar betaald u wel mee de belastingen op het pand.

Terug naar “Echtscheiding”