Vraag ivm alimentatie na wijziging domicilie

JimVekemans
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Vraag ivm alimentatie na wijziging domicilie

#1 , 21 nov 2017 11:03

Alvast bedankt voor u tijd.

Ik ben na aanhoudende meningsverschillen tussen mij en mijn moeder verhuisd.
Mijn domicilie heb ik aangepast. Dat stond eerst bij de moeder en nu dus bij mijn vader.
Ondanks dat mijn domicilie bij mijn vader staat teken ik een contract voor 12 maanden op kot te gaan.
Ik verblijf op dat kot ook in de weekends en in de vakanties (ik ga er dus eigenlijk wonen).
Mijn moeder ontving van mijn vader de laatste 4 jaar een alimentatie van 150 euro per kind, plus indexering.

Nu is de vraag wat er verandert aan de alimentatie nu ik bij mijn vader gedomicilieerd sta.
Volgens mijn moeder moet elke ouder de helft van de alimentatie rechtstreeks op mij storten.
Volgens mij is het zo dat mijn moeder nu 150 euro aan mijn vader moet doorstorten omdat ik bij hem gedomicilieerd sta.

Zou iemand de situatie wat kunnen verhelderen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 21 nov 2017 11:11

U moet uw domicilie naar het kotadres veranderen, u woont immers daar en niet bij uw vader. Sommige studentensteden kunnen daar moeilijk over doen, maar aangezien u er permanent verblijft, moeten ze de wetgeving wel toepassen.

JimVekemans
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 nov 2017 11:31

U moet uw domicilie naar het kotadres veranderen, u woont immers daar en niet bij uw vader. Sommige studentensteden kunnen daar moeilijk over doen, maar aangezien u er permanent verblijft, moeten ze de wetgeving wel toepassen.
Ik zit in Hasselt op kot, en oorspronkelijk was het ook de bedoeling om aanvraag te doen voor een leefloon en dan mijn domicilie op het kot te zetten. Dat was mogelijk, maar ik kwam niet in aanmerking voor een leefloon dus ik betaal het eigenlijk momenteel met weekendwerk, alimentatie, kindergeld en het belangrijkste: studietoelagen.

Indien ik zonder leefloon iets wou zoeken als student (stoppen met studeren en gewoon gaan werken in de plaats is geen optie), zou ik geen studietoelagen krijgen. Door domicilie bij mijn vader te zetten krijg ik studietoelagen en met dat geld kan ik de huur van mijn kot betalen.

In het kort: Ik ben gedomicilieerd bij mijn vader en huur een kot. Eigenlijk ben ik dus gewoon een normale kotstudent die zelf de kosten dekt. Andere kotstudenten blijven toch ook gedomicilieerd bij hun ouders?

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 21 nov 2017 11:45

U moet uw domicilie naar het kotadres veranderen, u woont immers daar en niet bij uw vader. Sommige studentensteden kunnen daar moeilijk over doen, maar aangezien u er permanent verblijft, moeten ze de wetgeving wel toepassen.
Ik zit in Hasselt op kot, en oorspronkelijk was het ook de bedoeling om aanvraag te doen voor een leefloon en dan mijn domicilie op het kot te zetten. Dat was mogelijk, maar ik kwam niet in aanmerking voor een leefloon dus ik betaal het eigenlijk momenteel met weekendwerk, alimentatie, kindergeld en het belangrijkste: studietoelagen.

Indien ik zonder leefloon iets wou zoeken als student (stoppen met studeren en gewoon gaan werken in de plaats is geen optie), zou ik geen studietoelagen krijgen. Door domicilie bij mijn vader te zetten krijg ik studietoelagen en met dat geld kan ik de huur van mijn kot betalen.

In het kort: Ik ben gedomicilieerd bij mijn vader en huur een kot. Eigenlijk ben ik dus gewoon een normale kotstudent die zelf de kosten dekt. Andere kotstudenten blijven toch ook gedomicilieerd bij hun ouders?
Met het verschil dat die andere kotstudenten tijdens weekends en/of vakanties nog wel naar huis komen. U hebt (als ik het correct begrijp) uw domicilie bij uw vader gezet, zonder daar te wonen of gewoond te hebben, om een financieel voordeel te krijgen. Dat is domiciliefraude.

JimVekemans
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 nov 2017 12:09

Met het verschil dat die andere kotstudenten tijdens weekends en/of vakanties nog wel naar huis komen. U hebt (als ik het correct begrijp) uw domicilie bij uw vader gezet, zonder daar te wonen of gewoond te hebben, om een financieel voordeel te krijgen. Dat is domiciliefraude.
Ik denk dat er inderdaad iets mis wordt begrepen.
De wijkagent is komen controleren of ik er wel effectief woonde, hij heeft me bevestiging gegeven dat alles in orde was. Er is ook een kamertje bij mijn vader waar ik kan slapen dus het is niet uit noodzaak voor te overleven dat ik op kot ga, dat doe ik voor de rust tijdens het studeren (mijn vader spreekt luid en dat leidt enorm af).
Ik ben meestal in het weekend bij mijn vriendin, dat was al zo voor de domicilie wijziging. In de vakanties verblijf ik inderdaad het merendeel op kot maar dat had net zo goed ook kunnen zijn om te studeren want examens zijn net na kerstmis en herexamens lopen tot eerste week van september.

De mogelijkheid van het geld gewoon te sparen en bij mijn vader te wonen was er altijd maar ik heb gekozen om het niet te doen omdat ik me niet voldoende kan concentreren op die manier. Die keuze staat toch los van hoeveel alimentatie mijn moeder aan mijn vader moet betalen of vergis ik me daarin?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 nov 2017 12:36

Het is niet omdat de wijkagent heeft geweest dat je nu geen domicilie fraude pleegt, pas daar toch mee op !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Echtscheiding”