Scheidingprocedure stopzetten

Katinka1990
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Scheidingprocedure stopzetten

#1 , 04 nov 2017 00:37

Hallo, mijn vriend was 20 jaar samen met zijn vrouw. Ze zijn uit elkaar gegaan nadat hij mij leren kennen heeft. Hij is altijd eerlijk geweest maar dat doet er niet toe. Samen hebben ze 2 kinderen van 11 en 17.
Ze besloten om te scheiden via de notaris.
Mijn vriend heeft heeft alles achtergelaten (auto,huis, spaargeld,etc). Er is nu vanalles getekend en het is wachten tot ze bericht krijgen dat ze naar de rechter moeten om te bevestigen. Maar alles is dus wel getekend. Ondertussen zijn er veranderingen in de situatie waardoor mijn vriend niet meer akkoord is met de zaken op papier.
Mijn vraag is: is het nog mogelijk om dingen aan te passen desnoods via een advocaat, voor alles naar de rechter gaat? Of is alles nu al officieel?

We nemen sowieso contact op met een advocaat maar misschien toch al ter voorbereiding deze vraag hier even stellen.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Katinka1990
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 nov 2017 00:43

Misschien een extra weetje: zijzelf zal nooit akkoord gaan met een nieuwe overeenkomst

Jabbe
Berichten: 586

#3 , 08 nov 2017 17:04

Tja, hij heeft al getekend.
Niet bevestigen (= niet tekenen) betekent dat de procedure wordt stopgezet. De overeenkomst heeft vanaf dan geen enkele juridische waarde meer.

Over welke zaken gaat het precies: verblijf kinderen, onroerend goed, ...?
Er wordt een scheidingsakte opgesteld. De afspraken uit deze akte kunnen nadien enkel nog gewijzigd worden via de rechtbank, en enkel betreffende de kinderen, of wanneer de omstandigheden bij de betalende partij ingrijpend wijzigen buiten diens wil om.
De akte (=de afspraken) moet minstens bepalingen bevatten over de volgende onderwerpen:

- De verblijfplaats van elk van beide echtgenoten gedurende de proeftijd.
- Het gezag over de persoon van de kinderen en het beheer van hun goederen.
- Het recht op persoonlijk contact tussen beide ouders en hun kinderen, zowel tijdens de proeftijd als na de scheiding.
- Alimentatie. (= voor de kinderen)
- Persoonlijk onderhoudsgeld. (= voor een partner)
- Regeling betreffende eigendommen en schulden.

De rechtbank kan bepalingen schrappen of wijzigen die nadelig zijn voor de kinderen, of die onwettig zijn.
[Houvast.be]

Reclame

Katinka1990
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 nov 2017 12:28

Het gaat vooral om de kinderen. Het eerste weekend na het tekenen worden de afspraken al niet nageleefd. Dochter wil niet mee (niet perse ex haar schuld, maar zeggen in het bijzijn van de dochter dat dit normaal is, lijkt mij ook verkeerd). Ook qua betaling loopt het direct verkeerd. Op papier staat dat hij niet meer moet betalen voor zijn vrouw vanaf zij een vriend heeft (zij werkt voltijds, betaling was vrijwillig omdat hij wou dat ze het goed had). Nog geen week na het tekenen op fb een relatiestatus maar telefonisch zeggen dat ze wilt dat hij blijft betalen.
Het papier is dus nog niet naar de rechter en ze leeft dus de afspraken al niet na.
We willen dus toch graag aanpassingen doen voor het naar de rechter gaat. Want als het nu al misloopt hebben we schrik naar de toekomst toe.

Jabbe
Berichten: 586

#5 , 10 nov 2017 14:26

Het gaat vooral om de kinderen. Het eerste weekend na het tekenen worden de afspraken al niet nageleefd. Dochter wil niet mee (niet perse ex haar schuld, maar zeggen in het bijzijn van de dochter dat dit normaal is, lijkt mij ook verkeerd). Ook qua betaling loopt het direct verkeerd. Op papier staat dat hij niet meer moet betalen voor zijn vrouw vanaf zij een vriend heeft (zij werkt voltijds, betaling was vrijwillig omdat hij wou dat ze het goed had). Nog geen week na het tekenen op fb een relatiestatus maar telefonisch zeggen dat ze wilt dat hij blijft betalen.
Het papier is dus nog niet naar de rechter en ze leeft dus de afspraken al niet na.
We willen dus toch graag aanpassingen doen voor het naar de rechter gaat. Want als het nu al misloopt hebben we schrik naar de toekomst toe.
Er is getekend, dus zal tegenpartij al die mooie voordelen (auto, huis, spaargeld en dan nog een financiële ondersteuning) niet willen laten schieten, denk ik. Wat niet wil zeggen dat het niet mogelijk is, maar dan moeten beide partijen wel bereid zijn tot wijziging.
Om bij onderlinge toestemming te kunnen scheiden, zijn de echtgenoten gehouden om 2 overeenkomsten op te stellen waarin zij hun onderlinge afspraken vastleggen, te weten:

1. Een vermogensrechtelijke overeenkomst of regelingsakte (art. 1287 Ger. W.) enerzijds;

2. Een familierechtelijke overeenkomst (art. 1288 Ger. W.) anderzijds.

De procedure wordt ingeleid door middel van het neerleggen van een verzoekschrift, inclusief bijlagen, waaronder de beide overeenkomsten.

De overeenkomsten verliezen hun bindende kracht wanneer van de echtscheidingsprocedure afstand wordt gedaan.
De regelingsakte is opgesteld door een notaris. De notariële akte is immers een authentieke akte, die ook een “uitvoerbare titel” is. Dit betekent dat partijen elkaars afspraken kunnen afdwingen, zonder beroep te doen op een rechtbank.
Op papier staat dat hij niet meer moet betalen voor zijn vrouw vanaf zij een vriend heeft.
Staat dit zo letterlijk beschreven?

"De overeenkomst gesloten op grond van artikel 1288, 4°, van het Gerechtelijk Wetboek, waarbij de ene echtgenoot zich ertoe verbindt om de andere een uitkering tot levensonderhoud, die geen wettelijke alimentatieschuld is, te betalen, is uitsluitend onderworpen aan de regels van het verbintenissenrecht.

Mevrouw heeft een relatiestatus. Ik denk nu niet dat een relatieaanduiding op een website direct ook aanleiding kan geven tot een opheffing van een overeengekomen bepaling.
Want wat is de definitie van "vanaf dat zij een vriend heeft"? Aan welke voorwaarden dient te worden voldaan? Gaat het om het hebben van een puur liefdesrelatie of gaat het om een duurzame relatie (waarbij vriend deelt in het huishouden van mevrouw)?
Ik kan goed begrijpen dat uw vriend wil dat zijn ex het goed heeft, dat wilde ik ook voor mijn ex indertijd. Maar men dient wel op te letten dat men de zaak zo voorstelt dat er later geen betwisting over bestaat, want dat is er nu wel.

Om dergelijke onduidelijkheid trachten te voorkomen voegt men dikwijls een clausule in de overeenkomst toe dat de uitkering ophoudt te bestaan wanneer de persoon in relatie wettelijk gaat samenwonen: de Echtscheidingswet van 27 april 2007 (in werking getreden op 1 september 2007) art. 301, § 10, tweede lid BW heeft ingevoerd als volgt luidende: “De uitkering eindigt in ieder geval definitief in geval van een nieuw huwelijk van de uitkeringsgerechtigde of op het ogenblik waarop deze laatste een verklaring van wettelijke samenwoning doet, tenzij de partijen anders overeenkomen”.

Franciscus
Berichten: 38600

#6 , 10 nov 2017 14:39

Mee eens.
Natuurlijk gezien partijen al langer dan 6 maanden afzonderlijk wonen kan bij weigering om te tekenen.
Geef best aan tegenpartij dan aan dat de overeenkomst al geschonden word - kinderen worden aangezet niet te komen zo heb ik begrepen - onderhoudsverplichting mogelijk al dubieus - dat bij niet wijzigen of weigering te tekenen men evenzo direct naar de familierechtbank kan stappen om daar de uitspraak met aanpassingen kan laten gebeuren in en vonnis.

Echter wat @jabbe heeft geschreven is correct ...hoe is het in de akte verwoord. - mogelijk best een bemiddelaar vragen om de zaak eens te bespreken inzake verantwoordelijkheid en houding naar kinderen toe - gezagsouderschap dus beslissingsrecht van beide partijen is er zo wie zo.
Verblijf 50/50 daar kan van afgeweken worden maar is een beslissing van beide ouders en niet van minderjarige kinderen. Meerderjarigen zijn vrij in gaan en staan.

Een notaris zou dubbelzinnigheden toch moeten weren uit akten en zorgen dat alles duidelijk en helder is.

Terug naar “Echtscheiding”