erfenis scheiding

patrickmaes
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

erfenis scheiding

#1 , 03 nov 2017 19:29

Dag

Ik ben getrouwd met een huwelijkskontrakt waarin vermeld staat dat de een erfenis bij de erfgename blijft
9 geleden erfde men echtgenote een huis van een groot tante .
Wij waren net aant bouwen en konden de grote erfenisrechten niet betalen 80.000 euro
Wij hebben toen ons huis dat we aant bouwen waren verkocht . om deze erfenis rechten en ook nog 179000 euro voor verbouwingen aan het huis
te betalen plus nog een hypothecaire lening van 120000 euro gedaan
Nu is de moment er gekomen dat we gaan scheiden .
Heb ik recht op de helft van de inbreng ? dus van de betaling van de erfenisrechten en of op de 179000 + 120000 euro ?

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 04 nov 2017 00:41

Ik doe mijn best om wat u schrijft in een duidelijke tekst te gieten. Voor zover ik uw schrijfsel begrijp hebben jullie de verkoopopbrengst van een gezamenlijke woning gebruikt om te investeren in een woning die tot het eigen vermogen van uw partner (want uit erfenis). Die inbreng die jullie deden bedroeg 259.000 € (80.000 + 179.000). daarenboven gingen jullie nog een gemeenschappelijke lening aan ten bedrage van 120.000 €. Er staat nergens of er nog een schuld open staat van dat woonkrediet.
In elk geval heeft het eigen vermogen van de echtgenote zich verrijkt ten nadele van het gemeenschappelijk vermogen. dat dient in geval van echtscheiding gecorrigeerd te worden. Gesteld dat het woonkrediet is afbetaald, heeft het gemeenschappelijk vermogen in totaal 379.000 € bijgedragen aan het eigen vermogen van mevrouw. Dat moet terugkeren naar de gemeenschap en u heeft in principe recht op de helft daarvan. Hetzij 189.500 €. Onder voorbehoud van het feit of mijn interpretatie van uw tekst correct is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”