Uitkopen woning

Petruk
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Uitkopen woning

#1 , 03 nov 2017 12:24

Een vraag dat waarschijnlijk al vermeld staat in dit forum maar ik nog niet heb gevonden.

Als je je partner "uitkoopt" bij een woning.
Is het dan voldoende om:

De lening overnemen,
De partner een overeengekomen bedrag betalen,
De notariskosten betalen,
En dan de "miserietaks" van paar %

Is dat alles of moet je nog eens de helft van het beschrijf betalen zoals ik hier en daar op sommige forums lees?


Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 nov 2017 12:34

Let wel op dat de bank zijn akkoord moet geven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Petruk
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 nov 2017 16:41

Ja daar ben ik al geweest en dat zou geen probleem zijn. Alleen moet ik zeker weten dat er geen extra kosten bijkomen zoals boven vermeld. Sommige zeggen dat je nogeens je beschrijf moet betalen andere zeggen de helft...

Reclame

willyboy
Berichten: 897

#4 , 03 nov 2017 17:08

Afschrijven op de helft . Dit omdat de helft al aan u toebehoord .

Petruk
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 nov 2017 17:29

Ah oké dus de "miserietaks" EN helft vh beschrijf van de geschatte woning.

DUS

-Bedrag aan ex
-Notariskosten
-"Miserietaks"
-Helft v beschrijvingskosten
Zijn de bijkomende eenmalige kosten dan.

Krijgt mijn ex dan een deel van de beschrijvingkosten terug? Of wordt dit dan 1,5 keer (vroeger 1 samen nu 0,5) betaald aan vadertje staat?

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#6 , 03 nov 2017 17:41

Beste

U kan uw concreet dossier best bespreken met uw notaris dewelke een perfecte berekening kan maken. Er zijn immers nog onduidelijkheden over al dan niet klein beschrijf genoten? Al dan niet abattement genoten? Hoe lang woonde u samen in het betrokken pand?

Zie ook

https://www.moorestephens.be/nl/dienste ... ng-relatie

De miserietaks

Notaris Dirk Michiels neemt deze vraag over de meeneembaarheid van registratierechten voor zijn rekening.

"Als u een woning-hoofdverblijfplaats verkoopt of afstaat (bij wijze van verdeling, het geval dat u voorlegt) zijn er enkele voorwaarden verbonden voor de meeneembaarheid van de registratierechten. Zo moet u in deze woning als hoofdverblijfplaats 18 maanden voorafgaand aan de verkoop of verdeling gevestigd geweest zijn. Als u binnen de 2 jaar na de verkoop een nieuwe woning koopt waarin u uw hoofdverblijfplaats zal vestigen binnen de 2 jaar (dan wel een bouwgrond waarop u van plan bent te bouwen en uw hoofdverblijfplaats gaat vestigen binnen de 5 jaar) kunt u de helft van de destijds betaalde registratierechten effectief meenemen (= aftrekken van de te betalen registratierechten op de nieuwe aankoop). Het gaat in uw geval om een maximumbedrag van 12.500 euro : 2 = 6.250 euro."
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Vader1
Berichten: 191
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 nov 2017 21:41

Excuses voor het kapen van dit onderwerp: Mijn woning wordt (mogelijk) verkocht uit echtscheiding, door procedures is het langer dan 18mnd geleden dat ik in de woning heb gewoond, mijn ex bewoont ze wel nog steeds.
Wil dit zeggen dat ik de meeneembaarheid nu verlies?

•in het geval van de meeneembaarheid onder de vorm van verrekening (A1 – V1 – A2) moet de betrokkene op enig ogenblik in de periode van achttien maanden vóór de verkoop of vóór de verdeling het verkochte of verdeelde goed als zijn hoofdverblijfplaats hebben gebruikt. In het geval van de meeneembaarheid onder de vorm van teruggave (A1 – A2- V1) moet de betrokkene op enig ogenblik in de periode van achttien maanden vóór de aankoop van de woning die tot zijn nieuwe hoofdverblijfplaats zal dienen, zijn hoofdverblijfplaats gehad hebben in de wederverkochte of verdeelde woning.
•de verkoop van de 'oude'
(https://belastingen.vlaanderen.be/meeneembaarheid)


Dit vind ik erover op de vlaamse belastingssite.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 04 nov 2017 14:40

Miserietaks = verdeelrecht

gehuwden en wettelijk samenwonenden ( 1 jaar minstens) : 1 %
feitelijk samenwonenden : 2.5 %

steeds op de volledige waarde van de woning.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Echtscheiding”