Internaatskosten

Maxie2008
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Internaatskosten

#1 , 03 nov 2017 09:28

Ik ben gescheiden sedert 2012. Toen volgende regeling: 2 kinderen zijn steeds bij mij , buiten 2 weekends per maand en de helft van de vakanties. Papa betaalt 600 euro alimentatie en draagt bij in de helft van de buitengewone kosten. Gezien de kids bij mij verblijven heb ik een groter huis gehuurd waar ik elk kind een slaapkamer kan bieden. Ben ook in de buurt blijven wonen van school etc... = duurdere buurt. Nu wil mijn oudste kind op internaat gaan ( sportschool) . Kan de papa me verplichten dat ik alles betaal van internaatskosten? Wat met alle sportkledij die hij hiervoor nodigheeft?
In principe betaal ik nu alle schoolkosten behalve die die onder de regeling van buitengewone kosten vallen zoals meerdaagse reizen en vb materiaal /kledij voor het uitoefenen van hobbies worden gedeeld volgens de regeling van de buitengewone kosten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 03 nov 2017 12:25

Hebt u een regeling bekomen per vonnis of via een EOT?

Beide ouders dienen hierover in overleg overeen te komen. Hun zoon heeft gekozen voor een studierichting die niet overal kan worden aangeboden en internaat dus noodzakelijk maakt. U kan dus inderdaad de kosten voor internaat en kledij of materiaal, nodig voor de studierichting als buitengewone kost voorleggen..

De wet van 19.03.2010 inzake de objectivering van onderhoudsgelden bepalen:
De kosten verbonden aan de schoolse opleiding, nl:

• School- en studiereizen van langer dan één dag;
Aankoop van schoolboeken en cursussen vanaf het middelbaar onderwijs, alsmede van een laptop of personal computer met de voor de studie noodzakelijke programma’s en bijzonder materiaal en kledij, noodzakelijk voor het volgen van ene bepaalde studierichting;
Noodzakelijke studiematerialen die vermeld staan op een door de onderwijsinstelling afgeleverde lijst;
Abonnementen voor het vervoer van en naar school
• De inschrijvingsgelden van hogere studies en stages inherent aan het gevolgde onderwijs;
De kosten van internaat en de huur van een studentenkamer;
• De kosten voor het behalen van een rijbewijs, voor zover dit niet kosteloos langs de school kan worden behaald, maar via een rijschool dient te geschieden.

eylis
Berichten: 8836

#3 , 03 nov 2017 13:59

Toch zal je ook even abstractie moeten maken van de werkelijke internaatsfactuur: daarin zit immers ook: voeding, drank, onderhoud leefruimtes, verwarming, elektriciteit, begeleiding en zelfs bepaalde vrijetijdsbesteding vervat voor zowat 2/3e van elke maand. Dat wil zeggen dat kosten die normaal met de alimentatie vergoed worden hiermee niet betaald worden. Als de ouders deze internaatsfactuur in 2 delen omdat het biezondere kosten zijn, zou er toch een bedrag van die factuur in mindering gebracht moeten worden voor de ouder die reeds alimentatie betaalt. Een gemiddelde internaatsfactuur bedraagt ongeveer 250 euro per maand. Daarvan zou je al 150 euro kunnen afrekenen die reeds in de 300 euro kinderalimentatie zitten....

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”