Infomatie inschrijving school

Walterg
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Infomatie inschrijving school

#1 , 03 nov 2017 02:32

Beste,
Ik ben een gescheiden vader die nu in zuid Amerika woont.
Met mijn ex heb ik geen contact en mijn zoon reageert ook op geen e-mails meer.
Mijn zoon is in juli 18 geworden. En daar ik geen idee heb of hij nog naar school gaat of niet ben ik dus gestopt met de alimentatie te betalen.
Is mijn ex verplicht om mij te melden met een inschrijvingsbewijs dat mijn zoon nog naar school gaat?
Het laatste wat ik te weten ben gekomen is dat mijn zoon meer niet dan wel naar school ging.
En wat bij deeltijds school en deeltijds werken?
En wat als hij de school verlaat en gaat werken?
Ik krijg totaal geen informatie en niemand reageert als ik een email stuur. Graag meer info welke rechten îheb.

Alvast bedankt voor alle info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 03 nov 2017 12:39

Misschien best eerst uw plichten bespreken:
U kan niet zomaar eenzijdig de alimentatieplicht stoppen op basis van vermoeden en zonder de tegenpartij hierover in te lichten.
Uw ex is niet verplicht u over de toestand van uw zoon in te lichten; hij is tenslotte ook meerderjarig.
Gezien u niet weet of uw zoon al dan niet school loopt of reeds werkt, kan u zich beter eerst bij moeder en zoon (elk apart) informeren met een aangetekend schrijven, waarin u laat weten dat u ervan uitgaat dat uw zoon niet langer studeert vanaf datum X en een inkomen heeft, waardoor uw alimentatieplicht komt te vervallen en u dus stopt met het betalen van de onderhoudsbijdragen vanaf datum X, tenzij mevrouw of zoon alsnog het tegendeel aantoont door het leveren van een bewijs van voortgezette studies.
Zolang uw zoon nog op de middelbare school zit (dat kan) of hogere studies heeft aangevat, wordt er nog steeds kinderbijslag uitbetaald, wat zijn hulpbehoevendheid bewijst. Zolang dat het geval is, bent u verplicht onderhoudsgeld te blijven betalen.

Walterg
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 nov 2017 15:04

Jabbe,
Bedankt voor de info.
Ik begrijp nu dus dat ik een aangetekend schrijven moet versturen maar daarvoor moet ik dus ook het adres hebben en dat heb ik niet daar mijn ex gaan verhuizen is met mijn zoon.
Zij reageert op geen mails en ook mijn zoon reageert niet meer dus ik heb geen idee hoe het verder moet.
Ik heb al meerdere keren geprobeerd om hen te contacteren maar krijg geen antwoord ( via email daar ik geen adres heb )
Ik heb altijd op tijd mijn alimentatie betaald hoor en NOOIT mijn zoon te zien gekregen. En ik begrijp dat je zoon niet zien niets te maken heeft met alimentatie.
Maar zoals in Uw antwoord " Beter mijn plichten bespreken " voel ik me toch wel een beetje aangevallen. Sorry wanneer ik het verkeerd begrepen heb.
Ik was alleen op zoek naar een oplossing.
Vond het al erg genoeg zo, mijn ex heeft me heel mijn huwelijk bedrogen, krijgt via 1 van haar " vrienden " ( hoog geplaatste meneer in de zakenwereld ) meer dan 10000euro per maand in het zwart. En officieel zit ze nu op invaliditeit. En ze heeft er alles aan gedaan zodat ik mijn zoon niet meer mocht zien. ( omdat ik nu in het buitenland woon en ze vertrouwt het niet. )
Mijn zoon is nu meerderjarig en ik ben het contact kwijt want hij reageert ook niet meer spijtig genoeg.

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 03 nov 2017 15:32

Stuur best nog een mail waarin je meldt dat zolang je geen officiële attest ontvangen hebt van een onderwijsinstelling dat je zoon regelmatig voltijds ingeschreven is als student, je de alimentatie voorlopig stort op een geblokkeerde bankrekening. Van zodra je de bedoelde attesten ontvangt kan je de gelden dat deblokkeren. Nog een punt: als onderhoudsplichtige ouder heb je wel degelijk recht op regelmatige informatie over de studievoortgang van je kind. En een expliciete wet uit het Belgisch wetboek stipuleert dat elk kind en allen tijde respect behoort te betonen aan zijn ouders. Het je spontaan informeren mbt zijn studies is dus wel een minimum dat je meerderjarige zoon zou kunnen doen. Maar goed, daar kan je dus niet bepaald een rechtszaak voor aanvatten.

Jabbe
Berichten: 586

#5 , 03 nov 2017 15:44

Jabbe,
Bedankt voor de info.
Ik begrijp nu dus dat ik een aangetekend schrijven moet versturen maar daarvoor moet ik dus ook het adres hebben en dat heb ik niet daar mijn ex gaan verhuizen is met mijn zoon.
Zij reageert op geen mails en ook mijn zoon reageert niet meer dus ik heb geen idee hoe het verder moet.
Ik heb al meerdere keren geprobeerd om hen te contacteren maar krijg geen antwoord ( via email daar ik geen adres heb )
Ik heb altijd op tijd mijn alimentatie betaald hoor en NOOIT mijn zoon te zien gekregen. En ik begrijp dat je zoon niet zien niets te maken heeft met alimentatie.
Maar zoals in Uw antwoord " Beter mijn plichten bespreken " voel ik me toch wel een beetje aangevallen. Sorry wanneer ik het verkeerd begrepen heb.
Ik was alleen op zoek naar een oplossing.
Vond het al erg genoeg zo, mijn ex heeft me heel mijn huwelijk bedrogen, krijgt via 1 van haar " vrienden " ( hoog geplaatste meneer in de zakenwereld ) meer dan 10000euro per maand in het zwart. En officieel zit ze nu op invaliditeit. En ze heeft er alles aan gedaan zodat ik mijn zoon niet meer mocht zien. ( omdat ik nu in het buitenland woon en ze vertrouwt het niet. )
Mijn zoon is nu meerderjarig en ik ben het contact kwijt want hij reageert ook niet meer spijtig genoeg.
Nee nee sorry, dit was absoluut geen aanval, maar we hebben allemaal onze rechten en plichten. Het is uw recht om niet te betalen als uw plicht komt te vervallen. Maar zolang uw recht niet duidelijk is, kan u nog niet aan uw plicht verzaken. Vandaar dat ik u eigenlijk waarschuwde om eerst uw plicht te vervullen en op een voor u correct juridische manier te reageren.

Zoals Eylis al aangaf, het storten op een geblokkeerde bankrekening beschermt u tegen een eventuele klacht van tegenpartij dat u niet langer betaalt (terwijl u dat net wel doet).

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#6 , 03 nov 2017 17:50

Beste

Als u op geen enkele andere manier het adres te weten komt (Opzoeken op internet? Via familie? ...) kan u nog altijd een deurwaarder inschakelen. deze kan het rijksregister raadplegen om het adres op te zoeken en uw schrijven bezorgen. Alsdan is er een bewijs van aflevering en heeft u waarschijnlijk ook het adres. Dat zal mogelijk een paar honderd euro kosten, maar u hebt dan gedaan wat moest en kan de volgende fase in gaan.
Verder hebben Eylis en Jabbe natuurlijk gelijk. Het is nooit aan te raden éénzijdige beslissingen te nemen met betrekking tot verplichtingen die u hebt en waarbij anderen begunstigden zijn. Dat kan tegen u gebruikt worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Walterg
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 nov 2017 01:47

@Eylis,
Bedankt voor de info. De alimentatie word verder gestort op een geblokkeerde rekening en de mail word verstuurd naar de andere partij.
Ik heb alles geprobeerd om contact te hebben met mijn zoon maar dit is altijd tegengewerkt geweest door mijn ex. En nu dit jaar is mijn zoon dus 18 geworden maar ik hoor niets meer van hem.
Meer nog als mijn ex erachter komt dat hij contact met mij zou hebben word hij uit huis gezet.
Dat heeft ze ook met mijn dochter gedaan waar ik nu een heel goed contact mee heb.

Ik had nog een vraag.
Het onderhoudsgeld mag dit op een rekening op mijn zoons naam gestord worden verder? Voordien heb îk dat altijd moeten storten op een rekening van haar advocaat vandaar mijn vraag.

@jabbe
Geen probleem hoor. Verkeerd opgevat door mezelf.
Ik doe mijn best om met alles in regel te zijn maar uiteraard, ik denk zoals veel personen weet ik niet veel van de exacte regels. En ik heb niet het geld om telkens een advocaat te raadplegen.
En het enige dat ik vind op het internet is dat je alimentatie moet betalen. Uiteraard heb ik daar geen probleem mee, maar ik hoor of zie mijn zoon niet en krijg van niemand informatie over zijn school of hoe het gaat met hem. Dus daarom was îk ook op zoek naar verplichtingen van de andere partij maar blijkbaar heeft de andere partij geen of bijna geen verplichting tegenover de onderhoudsplichtige.

@Basejumper
Ik woon nu in zuid Amerika en vind het nogal moeilijk om zo een deurwaarder in te schakelen. En mocht het toch kunnen heb ik daar echt het geld niet voor.

WP002
Berichten: 1479

#8 , 05 nov 2017 11:44

Kan uw dochter anders niet aan hun adres geraken?

Walterg
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 nov 2017 17:42

@WP002
Mijn ex heeft de dochter het huis uitgezet en mijn dochter heeft geen en wil geen contact meer met haar moeder. Ik wil niet alle redenen hier neerschrijven.

WP002
Berichten: 1479

#10 , 06 nov 2017 18:50

Okee, dan niet... het was maar een ideetje dat bij me opkwam. Ik respecteer dat.

Franciscus
Berichten: 38602

#11 , 06 nov 2017 21:11

Maakt niets uit dochter kan naar gemeente gaan en daar gezien ze de dochter is het adres van haar moeder en broer vragen.
Best is dat uw dochter dan een copie van het vonnis bij heeft. Vermoedelijk staat ook haar naam in het vonnis
Ik vermoed dat u voor haar ook alimentatie hebt moeten betalen dus naam in vonnis.
Ik ga er ook van uit dat dochter ondertussen meerderjarig is.
Uw dochter kan zeggen dat ze een procedure tegen haar moeder wil opstarten omdat ze is buitengegooid.
Dan hebt u weinig kosten - dochter komt niet in contact met moeder maar helpt u wel erg vooruit.
Een mogelijkheid dus.
Ook sociale media afschuimen mogelijk kent dochter ook wat vrienden van uw zoon en of zijn laatste school.

Jabbe
Berichten: 586

#12 , 07 nov 2017 17:09

Ik had nog een vraag.
Het onderhoudsgeld mag dit op een rekening op mijn zoons naam gestord worden verder? Voordien heb îk dat altijd moeten storten op een rekening van haar advocaat vandaar mijn vraag.
Ik zou daar voorzichtig mee zijn.
Hoe was die storting eigenlijk bepaald? Stond dit zo in een vonnis? Of was er een EOT?
of is indertijd mondeling of schriftelijk afgesproken dat u op deze rekening van haar advocaat zou (blijven) storten i.p.v. haar rekening?
Een aantal onderhoudsplichtigen betalen liever rechtstreeks het onderhoudsgeld aan hun kinderen dan aan hun ex-partner.

Zij dienen evenwel te beseffen dat deze betalingen niet bevrijdend zijn, zelfs niet wanneer de kinderen meerderjarig zijn.

Vonnissen dienen strikt te worden uitgevoerd en ook een echtscheidingsovereenkomst onderlinge toestemming strekt een partij tot wet waarbij beide partijen zich dienen te houden aan de strikte termen ervan.

Krachtens het bepaalde in artikel 1239 eerste lid burgerlijk wetboek moeten de betalingen gedaan worden aan de schuldeiser of aan iemand die volmacht heeft van hem, of die door de rechter of door de wet gemachtigd is om voor hem te ontvangen. Wel bepaalt het tweede lid van hetzelfde artikel dat de betalingen gedaan aan iemand die geen macht heeft om voor de schuldeiser te ontvangen geldig is indien de schuldeiser de betaling bekrachtigt of indien hij er een voordeel uit getrokken heeft.

Maar wanneer dit niet blijkt kan een onderhoudsplichtige zich niet bevrijden van zijn verplichting door rechtstreeks te betalen aan het kind. Deze betaling zal als niet geldig aanzien worden waarbij de onderhoudsplichtige gehouden blijft om ten opzichten van de onderhoudsgerechtigde opnieuw te betalen. zie Hof van beroep Antwerpen, 23 oktober 2007, NJW 184, 497.

Deze stelling is evenwel op losse schroeven komen te staan sinds het cassatiearrest van 6 mei 2011, RW 2011-2012, 790, met noot S. Mosselmans Rechtstreekse betaling van alimentatie aan het kind in plaats van aan de ouder:

III. Beslissing van het Hof

Beoordeling

1. Art. 1239, eerste lid, BW bepaalt dat de betaling moet worden gedaan aan de schuldeiser of aan iemand die volmacht van hem heeft of die door de rechter of door de wet is gemachtigd om voor hem te ontvangen.

Art. 1239, tweede lid, BW bepaalt dat de betaling gedaan aan iemand die geen macht heeft om voor de schuldeiser te ontvangen, geldig is indien de schuldeiser de betaling bekrachtigt of indien hij er voordeel uit getrokken heeft.

2. Uit deze bepaling volgt dat wanneer een schuldenaar niet betaalt aan zijn schuldeiser, maar aan een derde, die betaling hem toch bevrijdt, indien de schuldeiser er voordeel uit getrokken heeft.

3. Het middel bekritiseert niet het oordeel van de appelrechters dat de eiseres voordeel heeft bij de maandelijkse onderhoudsbijdragen die de eerste verweerder rechtstreeks aan zijn dochter, de tweede verweerster, heeft betaald vanaf 1 oktober 2003.

Die zelfstandige niet-bekritiseerde reden schraagt de beslissing dat de onderhoudsbijdragen die de eerste verweerder heeft betaald, aangerekend dienen te worden op de onderhoudsbijdragen die de eerste verweerder ten behoeve van zijn dochter aan de eiseres verschuldigd is.

Het middel dat niet tot cassatie kan leiden, is niet ontvankelijk.

Walterg
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 dec 2017 00:37

Ik ben er intussen achter gekomen dat mijn zoon de school verlaten heeft op 18 jarige leeftijd. Hij studeert niet verder voor een diploma.
Voor zover ik weet zou hij nu op een wachtlijst staan als werkzoekende.
Nu is mijn vraag moet ik dan nog alimentatie blijven betalen?
De advocaat van mijn ex-vrouw heeft een mail gestuurd naar mij waarin hij beweert dat ik dus nog steeds moet betalen tot mijn zoon werk heeft gevonden.
Hij schrijft dat ik op zijn derdenrekening de alimentatie moet blijven betalen.
Ook schrijft hij simpelweg dat de familie ( mijn ex-vrouw en mijn zoon ) wenst dat het contact via zijn kantoor verloopt.
Heeft iemand enig idee wat de wet hierover zegt ?
Van harte bedankt voor alle hulp.

Terug naar “Echtscheiding”