Ongehuwd hoederecht kinderen

bollywood
Topic Starter
Berichten: 42

Ongehuwd hoederecht kinderen

#1 , 30 okt 2017 15:41

Hoi,

Ik verbleef reeds twee jaar met mijn ex-partner in het buitenland (3 uur trein van Brussel). Wij hebben samen een dochtertje en die is geregistreerd als vader en moeder bij een gemeente in Belgie. Wij zijn wel nooit gehuwd of hebben geen samenlevingscontract. Onlangs heeft mijn partner echter beslist naar Belgie terug te keren. Kort daarna heeft ze ook onze relatie stopgezet.

Vanaf dat moment stond zorgde ik het merendeel van de week voor onze dochter. De moeder kwam ieder weekend voor drie dagen langs. Dit weekend vond de moeder echter dat het wekelijkse pendelen inhumaan is. Ze eist daarom dat haar dochter bij haar in Belgie komt wonen eenmaal ze een goede locatie gevonden heeft.

Ik betwijfel echter of zij daartoe in staat is. In de twee jaar dat ze bij mij woonde zorgde ze goed voor onze dochter maar was ik de ene die voor inkomen zorgde en moest ook alleen het volledige huishouden alleen dragen (opkuisen, was, boodschappen, koken, ...). Ook toen onze dochter naar de creche ging moest ik voor al die zaken instaan en kreeg geen of amper iets van hulp. Ik voerde onze dochter ook iedere ochtend naar de creche wat het "takenpakket"van mijn ex-partner beperkte tot de dochter van de creche oppikken. Ook in het weekend stond ik er dan vaak alleen voor met betrekking tot de dochter want toen was mijn ex-partner moe: "Je weet niet hoe lastig het is om de dochter van de creche op te pikken en je er twee uur mee bezig te houden".

Nu we uit elkaar zijn bemerk ik hetzelfde. Mijn ex-partner is lief voor onze dochter maar verwaarloosd het huishouden volledig. Als ik een paar dagen weg ben, is het huis een puinhoop. Als ze moe is gaat ze gewoon slapen en laat de dochter bij mij achter. Ook zou ze onze dochter soms 16 uur in bed laten liggen als ik niet tussenkom. Alles kost haar moeite en energie zegt ze. Daarom dat ik haar ook niet goed voor mijn dochter zie zorgen op een continue basis. Dit beseft ze echter zelf niet.

Mijn partner is ook geen belgische en spreekt geen of amper nederlands. Ons dochtertje spreekt de lokale taal perfect.

Nu beweert zij dat ze het enige hoederecht heeft. Maar gezien we beiden in Belgie geregistreerd staan als vader en moeder verwacht ik dat dit niet zo is? Naar lokaal recht heeft ze wel gelijk dat bij ongehuwde mensen de moeder automatisch hoederecht krijgt indien niet anders overgemaakt aan het stadhuis.

Alvast bedankt voor de hulp.

Bollywood.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding