Buitengewone kosten

Eliass
Topic Starter
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

Buitengewone kosten

#1 , 29 okt 2017 18:29

Vallen schoolrekeningen onder buitengewone kosten als dit niet vernoemd wordt in de onderlinge overeenkomst?

Er staat letterlijk in de overeenkomst dat onder verblijfsoverstijgende buitengewone kosten volgende zaken zitten:
- grotere schooluitgaven (studiereizen, studiedagen)
- boekentassen
- internaat
- huur en onkosten van studentenkamer in hoger onderwijs
- inschrijvingsgeld
- studiemateriaal en -boeken in lager en middelbaar onderwijs

De schoolrekeningen bevatten kosten zoals fruit, koeken, opvang,... en gaan over een kind in het kleuteronderwijs.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Nicolas2020
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 nov 2017 10:15

Fruit en koeken lijkt me wel. Opvang lijkt me van niet, die kost is voor de ouder waar het kind op dat moment verblijft.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 01 nov 2017 13:00

wat dat fruit en koeken betreft: ik kan me anderzijds niet indenken dat de school een tienuurtje/vieruurtje verplicht laat aankopen via de school zelf. Er zijn immers kinderen met bepaalde voedselallergieen die niet alles mogen eten. De aankoop van fruit en koekjes moet dus een keuze kunnen zijn. Ouders kunnen evengoed zelf een vieruurtje meegeven. Voeding valt dus onder de gewone alimentatiekost.
Naschoolse opvang behoort inderdaad ook tot de persoonlijke gezinsorganisatie van de ouder waar het kind op dat ogenblik verblijft. Opvang tussen de middag (sommige scholen vragen daar inderdaad een bijdrage voor) zijn dan weer biezondere kosten omdat dit zowat de enige optie is die je kan nemen. (Tenzij je voltijds zou thuisblijven voor de opvoeding van de kinderen, wat technisch gezien dan weer mogelijk partnerali zou kunnen opleveren)

Reclame

Eliass
Topic Starter
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 nov 2017 19:39

wat dat fruit en koeken betreft: ik kan me anderzijds niet indenken dat de school een tienuurtje/vieruurtje verplicht laat aankopen via de school zelf. Er zijn immers kinderen met bepaalde voedselallergieen die niet alles mogen eten. De aankoop van fruit en koekjes moet dus een keuze kunnen zijn. Ouders kunnen evengoed zelf een vieruurtje meegeven. Voeding valt dus onder de gewone alimentatiekost.
Naschoolse opvang behoort inderdaad ook tot de persoonlijke gezinsorganisatie van de ouder waar het kind op dat ogenblik verblijft. Opvang tussen de middag (sommige scholen vragen daar inderdaad een bijdrage voor) zijn dan weer biezondere kosten omdat dit zowat de enige optie is die je kan nemen. (Tenzij je voltijds zou thuisblijven voor de opvoeding van de kinderen, wat technisch gezien dan weer mogelijk partnerali zou kunnen opleveren)
Dank voor de respons! De kosten die dus niet via kindrekening betaald worden, wie draait er dan voor op? De partner die de kinderen ten laste heeft ( en die ook kinderalimentatie krijgt)? Of wordt er dan naar een onderlinge regeling gezocht? De kindrekening wordt nu 80/20 gevoedt...

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#5 , 01 nov 2017 20:42

Beste

onderling overleg is altijd de beste manier. Ik denk dat je die schoolrekeningen met gezond verstand moet bekijken en de 'dagelijkse kosten' moet scheiden van de grotere uitgaven. Het lijkt me inderdaad dat fruit en chocomelk, een enkel kopietjes of een ééndaagse schoolreis tot de normale uitgaven horen. Zeker in de kleuterschool. De overeenkomst omschrijft al vrij duidelijk wat en hoe.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Echtscheiding”