Vonnis jeugdrechtrer

LieveVD
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Vonnis jeugdrechtrer

#1 , 26 okt 2017 08:55

Er bestaat een vonnis van de jeugdrechter, waarin gestipuleerd staat dat mijn ex de 1/2 van de uitzonderlijke kosten dient te betalen. Maar er staa ook bij dat de uitzonderlijke kosten enkel met onderling akkoord mogelijk zijn (had indertijd al aangegeven bij de rechter dat dit utopisch was, het enige dat ze had aangepast was dat ik het per mail diende voor te leggen, en dat de ex binnen de 7 dagen dient te antwoorden)
Nu ja, de situatie is zoals verwacht ....op alles wat doorgestuurd wordt, van extra cursussen, vakantiekampen, sportmogelijkheden tot kot, komt er een mail van de ex dat hij niet akkoord is. (Wat mijn inziens maar al te makkelijk is)

Zo zit mijn oudste zoon reeds in zijn 3de jaar universiteit. We wonen op zo'n kleine 50 km van Gent, met een niet evidente verbinding. Dus wil de zoon op kot gaan (met duidelijke motivatie , bv indien les tot 19u - momenteel 3 dagen per week, is hij pas thuis tegen 22u30 (aansluitingen van treinen wachten niet bij vertraging), hij kan niet naar de "wetenschapsavonden" waar de onderwerpen worden uitgediept, waar hij en nood aan heeft).

De vader weigert pertinent (zelf met alle argumentatie), dus dien ik het als moeder alleen te financieren. (reeds meer dan een jaar).

Dit kan toch niet in het belang van de zoon zijn ? (Als ik straks hem moet zeggen dat het financieel niet meer houdbaar is)

Wat kan ik doen ? Kan ik hiervoor naar de vrederechter stappen ?

Een procedure voor de jeugdrechter zal nogmaals heel veel tijd in beslag nemen, en gigantisch veel kosten. Is er geen andere (minder prijzige) mogelijkheid ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 26 okt 2017 10:46

vrederechter gaat zich daar niet mee moeien. zal inderdaad jeugdrechter worden;
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 26 okt 2017 11:01

Wendt u tot DAVO dat is een dient voor alimentatievorderingen.

http://www.davo.belgium.be/
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

LieveVD
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 okt 2017 13:31

Gaat spijtig genoeg niet over alimentatie (die in het vonnis heel laag werd gezet, aangezien ex zelfstandige is, en "officieel" het bestaansminimum verdient, maar in realiteit heel royaal left, heeft steeds regel toesgepast van 60 % zwart en 40 % officieel) - het gaat over uitzonderlijke kosten (school, hobbies, kampen, inschrijvingsgeld unief, ....)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 26 okt 2017 15:08

Hoe oud is u zoon indien hij meerderjarig is heeft de jeugdrechter geen bevoegdheid meer.
Denk dat dit eerder iets is voor de familierechtbank.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 27 okt 2017 15:44

Ik lees dat uw zoon perfect met het openbaar vervoer thuis kan geraken.
Mijn inziens hoeft de vader dan inderdaad geen huur voor het kot te betalen.

De andere uitzonderlijke kosten moet u eerst op voorhand bespreken.
In die opsomming zie ik inderdaad geen kosten staan die noodzakelijk zijn voor de studie van uw zoon.

Franciscus
Berichten: 38594

#7 , 27 okt 2017 23:24

jeugdrechtbank is onderdeel van de familierechtbank .
U kan die zaak zelf doen u hoeft daar geen advocaat voor te hebben alleen zorgen dat u alle feiten netjes op een tijdslijn zet met de nodige info bij.
In een rekenvel gaat dat perfect.
In bijlage vermeld u de lijst met alle emails en facturen.

Terug naar “Echtscheiding”